804 007 läst · 6 209 svar
804k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Härligt, riktigt kul! Skönt att det gick så smidigt trots lera.
Så nu har du ca 1 meter vatten ovan första filtret och allt ligger i sand? Låter lovande om det är så.
Du måste bara provpumpa i morgon
Så nu har du ca 1 meter vatten ovan första filtret och allt ligger i sand? Låter lovande om det är så.
Du måste bara provpumpa i morgon
Jag har totalt 8 meter rör. 3 filter och fem släta.TotalControl skrev:
Om jag får jag ner det sista plus stumpen till stupstocken. Då kommer alla tre filter stå i sand (nu står ett rör i lera) och ha 2 meter vatten i släta ovanför.
Det borde väl bli bra?
Sjukt sugen att provpumpa men jag har inget fylla botten med. Vet inte hur man ska tänka där.. lutar åt isgrus.
Det låter jättebra.
Is grus är enkelt att få tag på från granngården.
Du kan provpumpa utan isgrus. Har gjort så på alla mina brunnar. Kör som upa skrev tidigare dock, försiktigt. Men vattnet blir förmodligen inte helt klart utan bottefilter.
Is grus är enkelt att få tag på från granngården.
Du kan provpumpa utan isgrus. Har gjort så på alla mina brunnar. Kör som upa skrev tidigare dock, försiktigt. Men vattnet blir förmodligen inte helt klart utan bottefilter.
Försöker hitta rätt i tråden vad gäller vad djupbrunnspumpen ska hänga. Den ska inte vara i filtersektion. Den ska inte vara för nära botten. Minns att jag läste något om att vattenflödet skulle vara "förbi" motorn men hittar inte tillbaka. Pumpen drar in vatten på mitten, motorn är understa delen på pumpen eller tvärt om?
Finns det någon konsensus gällande detta?
Eftersom jag beställt en "metallsko" kan jag lika gärna använda den i botten på en meter slätt rör. Med filtergrus i botten blir det inte mycket plats i det röret om hela pumpen ska få plats.
Eftersom jag beställt en "metallsko" kan jag lika gärna använda den i botten på en meter slätt rör. Med filtergrus i botten blir det inte mycket plats i det röret om hela pumpen ska få plats.
Ser nu att metallskon inte gängas på utan skruvas med skruv. Då kan jag sätta valfri längd på bottenröret för att få plats i slätt rör under alla filtersektionerna. Frågan är då bara om det är "rätt" väg på flödet. Om inte, spelar det någon roll?
TotalControl skrev:
TotalControl skrev:
Uppskattar verkligen alla tips här, tack. Då blir det nog provpumpning imorgon.TotalControl skrev:
Angående isgrus eller lera i botten, hur ska man tänka. För / nackdelar. Ska som sagt använda det som dricksvattensbrunn, om det spelar någon roll.
Hur mycket blårör bör jag lämna ovan mark, om nåt? Tänkte mig att lämna nån dm.
Funkar brunnen, så blir det ett litet isolerat pumphus ovanpå. Tänkte mig att gjuta en liten sula.
fördelen med hopstrulat hamnarband var att den tog 5 minuter att göra, och fungerar förvånansvärt bra.U upa skrev:Tror det skulle kunna funka bra om man utvecklade din lösning lite. Tänker att man kan ta ett plattjärn (finns på Hornbach och liknande) och böja typ så som du gjort men kanske borra ett hål till att fäste i röret för att öka stabiliteten..?
Den enda åverkan du gör på röret då är ju ett extra hål tänker jag..
Jag tror din variant funkar bättre.. men jag har en bit till byggvaruhus och ville komma vidare.
Lägger upp en bild till.. den hade olika form varje borrning. Och gick att trycka ut under röret, för att skära bort kanten. Precis som du beskrev blev rören stående på lerkant ett tag.
Jag tror pumpen ska vara ovanför filtren.Stark-Johan skrev:Försöker hitta rätt i tråden vad gäller vad djupbrunnspumpen ska hänga. Den ska inte vara i filtersektion. Den ska inte vara för nära botten. Minns att jag läste något om att vattenflödet skulle vara "förbi" motorn men hittar inte tillbaka. Pumpen drar in vatten på mitten, motorn är understa delen på pumpen eller tvärt om?
@Pontus2
Vet inte om det blir renare vatten med lerplugg beroende vad man har för fraktioner. Jag kör dock isgrus och vattnet är kristalklart. Fördel med isgrus att du får upp kapaciteten på brunnen då du har tillrining även i ändan.
Kapning av borröret ovan mark är en smaksak. Mina brunnar till kylsystem är kapade strax under mark. Bevattningsbrunnen 30 cm ovan mark.
@Stark-Johan
Brunnenbau konsensus är att pumpen/sugpunkten ska vara ovan första filtret i ett slätt rör.
Jag har inte sugpunkten så på min bevattningsbrunn och har inte tappat kapacitet än, dock min andra säsong bara.
Djuphålspumpen till kylsystemet står i filtersektion. Har inte testat den än. Ska låta den gå i 24h sen när den är inkopplad för test.
Vet inte om det blir renare vatten med lerplugg beroende vad man har för fraktioner. Jag kör dock isgrus och vattnet är kristalklart. Fördel med isgrus att du får upp kapaciteten på brunnen då du har tillrining även i ändan.
Kapning av borröret ovan mark är en smaksak. Mina brunnar till kylsystem är kapade strax under mark. Bevattningsbrunnen 30 cm ovan mark.
@Stark-Johan
Brunnenbau konsensus är att pumpen/sugpunkten ska vara ovan första filtret i ett slätt rör.
Jag har inte sugpunkten så på min bevattningsbrunn och har inte tappat kapacitet än, dock min andra säsong bara.
Djuphålspumpen till kylsystemet står i filtersektion. Har inte testat den än. Ska låta den gå i 24h sen när den är inkopplad för test.
jag påbörjade borrningen av en rörfilterbrunn igår. Jag har inte fått förlängningsdelarna till borret än, men va så sugen på att se hur den första metern innehöll. Ca 40cm jord och sen bara sand. Det är en gammal havsbotten. Så nu längtar jag tills måndag då övriga delar till borret kommer. Sen blir det till att beställa rördelar och pump. Borrar med ett 200mm borr så skall minst ha i ett DN150 i hålet. Kommer ha ca 9m borrlängd men hoppas jag inte behöver använda hela längden. Nu till frågorna. Skall jag sätta ett slätt rör längst ner och sedan filterrör eller skall jag börja med filterrör? Skulle vilja ha 3m filterrör med isgrus i botten och sen montera "djupbrunnspumpen" vad tror ni om detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj DN150. Det är lite vågat De finns inte i släta bara med muff samt minsta slits är 0.5mm. Kommer du ha 200 mm markrör som foder?Z Zingonr1 skrev:jag påbörjade borrningen av en rörfilterbrunn igår. Jag har inte fått förlängningsdelarna till borret än, men va så sugen på att se hur den första metern innehöll. Ca 40cm jord och sen bara sand. Det är en gammal havsbotten. Så nu längtar jag tills måndag då övriga delar till borret kommer. Sen blir det till att beställa rördelar och pump. Borrar med ett 200mm borr så skall minst ha i ett DN150 i hålet. Kommer ha ca 9m borrlängd men hoppas jag inte behöver använda hela längden. Nu till frågorna. Skall jag sätta ett slätt rör längst ner och sedan filterrör eller skall jag börja med filterrör? Skulle vilja ha 3m filterrör med isgrus i botten och sen montera "djupbrunnspumpen" vad tror ni om detta?
[bild] [bild]
Kapa en av de släta. Ena halvan som sump den andra halvan till stupstocken.
Pumpen är omöjligt att säga något om. Vad ska du använda brunnen till? Vad siktar du på för flöde och tryck?
Personligen skulle jag aldrig köpa en pump där man inte kan presentera pumpkurvor på.
Spontant så känns effekten för klent om du ska ha för bevattningssystem. 3-3.5 bar är väl sweet spot för bevattningssystem med sprinklers. En 370W ger runt 20-30 l/min vid de trycket med en tät kvalitetspump. Finns ingen magi som kan frångå relationen mellan arbete och tryck/flöde.
Inte ens kineserna klarar av det oavsett vad man skriver i "databladet"
Jo, det verkar som det, jag letade runt lite på brunnenbau-forum. Motorn är alltså understa delen om jag förstår det rätt.Pontus2 skrev:
Ju längre ner under vattenytan pumpen är desto bättre tänker jag eller? Så att man har lite marginal om tillrinningen inte är optimal.
Det blir oavsett lite chansning eftersom jag inte vet hur långt ner jag kan komma.
Ja det är mycket möjligt att jag är helt fel ute . Men jag har försökt att finna tips här i tråden. Vad rekommenderar ni? Hålet/pumpen kommer befinna sig ca 8 m från huset och jag skall använda detta hål till bevattningssystem som skall försörja 400kvm gräs.TotalControl skrev:Oj DN150. Det är lite vågat De finns inte i släta bara med muff samt minsta slits är 0.5mm. Kommer du ha 200 mm markrör som foder?
Kapa en av de släta. Ena halvan som sump den andra halvan till stupstocken.
Pumpen är omöjligt att säga något om. Vad ska du använda brunnen till? Vad siktar du på för flöde och tryck?
Personligen skulle jag aldrig köpa en pump där man inte kan presentera pumpkurvor på.
Spontant så känns effekten för klent om du ska ha för bevattningssystem. 3-3.5 bar är väl sweet spot för bevattningssystem med sprinklers. En 370W ger runt 20-30 l/min vid de trycket med en tät kvalitetspump. Finns ingen magi som kan frångå relationen mellan arbete och tryck/flöde.
Inte ens kineserna klarar av det oavsett vad man skriver i "databladet"
Jag skulle bli evigt tacksam om jag kan få er expertis i just detta "ärendet" har bara köpt borret än. Så inget "felköp" är gjort än.
Min rekommendation är att köra beprövat DN115 släta utan muff (TNA) med 0.3mm slits.Z Zingonr1 skrev:Ja det är mycket möjligt att jag är helt fel ute . Men jag har försökt att finna tips här i tråden. Vad rekommenderar ni? Hålet/pumpen kommer befinna sig ca 8 m från huset och jag skall använda detta hål till bevattningssystem som skall försörja 400kvm gräs.
Jag skulle bli evigt tacksam om jag kan få er expertis i just detta "ärendet" har bara köpt borret än. Så inget "felköp" är gjort än.
DN150 kommer nog bli förjävligt svettigt med tanke på friktion och muffarna. Och mycket dyrare med alla verktyg, brunnslock mm.
Om det är kapaciteten du oroar dig för så är det enklare att gå ner på djupet med mer filter.
Pumpen kan du kika på när du har bestämt zoner och dess förbrukning. Men köp en billig eller låna en "sugpump" först för att provpumpa brunnen när du är klar så du vet vad den kan ge. För det kan du köpa vilket junk som helst med någorlunda flöde.
Tack för dessa råd. Då blirTotalControl skrev:Min rekommendation är att köra beprövat DN115 släta utan muff (TNA) med 0.3mm slits.
DN150 kommer nog bli förjävligt svettigt med tanke på friktion och muffarna. Och mycket dyrare med alla verktyg, brunnslock mm.
Om det är kapaciteten du oroar dig för så är det enklare att gå ner på djupet med mer filter.
Pumpen kan du kika på när du har bestämt zoner och dess förbrukning. Men köp en billig eller låna en "sugpump" först för att provpumpa brunnen när du är klar så du vet vad den kan ge. För det kan du köpa vilket junk som helst med någorlunda flöde.
Tack för informationen. Då blir det att beställa DN115 till att börja med, 0,3 utan muff. 3m filterrör och resten släta?TotalControl skrev:Min rekommendation är att köra beprövat DN115 släta utan muff (TNA) med 0.3mm slits.