Det låter som en bra idé. Snåla inte på släta för det är surt att vara kort om rör.

• Gilla
Zingonr1 och 2 till
  • Laddar…
Äntligen lite ljus i tunneln. Är igenom leran precis när jag fått ner senaste 2m röret jag limmade på. Har bara ca 2m rör kvar hemma som jag kan limma på, sen är 12m nere i backen. Leran var ca 4 m.

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
En fundering angående rören. Är det dumt att börja med 1m slätt rör innan man sätter 3m filterrör och sen fortsätter med släta hel vägen upp? Eller skall man kära filterrör från början och sen jöpa 20kg isgrus och hälla i det i botten?

Z Zingonr1 skrev:
En fundering angående rören. Är det dumt att börja med 1m slätt rör innan man sätter 3m filterrör och sen fortsätter med släta hel vägen upp? Eller skall man kära filterrör från början och sen jöpa 20kg isgrus och hälla i det i botten?
Läs #2726 igen.

• Gilla
Zingonr1
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Pontus2 Blev det någon provpumpning idag?
Blir en kort update, kan beskriva bättre senare om ni är intresserade. (y)

Fick ner sista biten idag, och har pumpat ca en timme med en pump som ska ta 3,5 kubik i timmen.

Satt suggrörsfiltrer en dm under ytan.. och tillrinningen var tillräcklig för att inte dra torrt ens där under den timmen jag körde.

:D:D:D

• Gilla
Mardigan och 6 till
  • Laddar…
Pontus2 Pontus2 skrev:
Blir en kort update, kan beskriva bättre senare om ni är intresserade. (y)

Fick ner sista biten idag, och har pumpat ca en timme med en pump som ska ta 3,5 kubik i timmen.

Satt suggrörsfiltrer en dm under ytan.. och tillrinningen var tillräcklig för att inte dra torrt ens där under den timmen jag körde.

:D:D:D
Gratulerar! Låter lovande. Kör hinktestet (tid för att fylla en hink du vet volymen på) då vet du flödet på riktigt.
Utan eller med isgrus? Fick du vattnet drickbart?

Alltid lika kul att höra när folk lyckas :)

• Gilla
Zingonr1 och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Läs #2726 igen.
:crysmile: ja där ser man. Sorry att jag missade det i svaret.
Snöade helt in på vilken DN som rekommenderades.
Tack för påminnelsen (y)

Gratulerar! Låter lovande. Kör hinktestet (tid för att fylla en hink du vet volymen på) då vet du flödet på riktigt.

Tack. Nu står filtren i 3 m sand, precis mellan två lerlager. Det blev perfekt.
Jag stötte alltså på lera igen i botten.. och fick borra där för att få ner sumpen.

Jag borde kanske stannat tidigare, men då jag ville få ner sista halvmetern filter från det övre lerlagret så blev det en till match med lera.

Filtren ligger perfekt, men däremot är vattnet grumligt efter leran ( gick inte att få upp med pluncher) köttatde sönder den med skruv och hammarband.

Hällde i vad jag uppskattar 3dm isgrus och ville mäta, så jag mätte repet och skickade ner plunchern en sista gång. Då fastnade Den där nere, vilket jag inte listat ut vad det beror på. Fick jobba en halvtimma med att få upp den.

Nästa grej är att få vattnet klart..

• Gilla
Zingonr1
  • Laddar…

Med hinktestet ser jag ju bara vad pumpen levererar, jag uppskattar att tillrinningen i brunnen räcker. Men jag vet inte. Det blir ju en hydrofor sen, innan huset.

• Gilla
Zingonr1
  • Laddar…
Pontus2 Pontus2 skrev:
Med hinktestet ser jag ju bara vad pumpen levererar, jag uppskattar att tillrinningen i brunnen räcker. Men jag vet inte. Det blir ju en hydrofor sen, innan huset.
Jag menade att hink testet är bättre att kolla flödet med än kolla på märkskylten på pumpen.

Om din brunnända står på lera så kan det finnas risk för att du behöver betonitplugga botten. Grumligheten kan ta sig igenom isgrusen.
Betonit tar sig knappt vatten igenom sig.
Så pellets och en strumpbyxa.

Jag menade att hink testet är bättre att kolla flödet med än kolla på märkskylten på pumpen.

Om din brunnända står på lera så kan det finnas risk för att du behöver betonitplugga botten. Grumligheten kan ta sig igenom isgrusen.
Betonit tar sig knappt vatten igenom sig.
Så pellets och en strumpbyxa.
Aha, ja det verkar vettigt med hinktestet då.

Intressant angående pluggning. Leran är / var väldigt kompakt innan jag borrade upp den till gegga. Så den borde ju inte släppa ifrån sig.

Det var lite förhastat att skicka i isgrus. Dock borde det ju vara lätt att fiska upp.

Kanske ska låta det spola ett tag innan jag går vidare.

Sen är ju också mysteriet med varför plunchern fastnade sista gången. Den kanske drar upp isgrus runt om som kilar fast den.

Bild på ett brunnshål med vattenspegel cirka 2,5 meter ner, indikerar borrningsprogress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2,5m ner så ser jag vatten ska borra några meter till för att se hur väggarna beter sig. Annars ett foderrör ca 3m ner innan jag fortsätter. Hoppas verkligen att detta kommer funka.

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Kul att se hur det går för er. Idag kom min gruspump...

Om jag vill prova med både 0,5- och 0,3-slits, vad tror vi är smartast att ha i botten?
Jag är inne på att antingen köra ner tre 0,3 och sen fylla på med 0,5 så långt jag kan eller köra vartannat. Det är väl lite svårt att ångra sig när man väl har grejorna nere.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.