M Martin Johnsson skrev:
Vad är rimligt att få ut då????
Det beror på hur dina förutsättningar ser ut men 50l/min eller mer om allt lirar ska inte vara några problem.
Vad jag tyckte va roligt var m/liter..;)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Har ni något tips på tja-huvud .
Jag tänkte inte ha djuppump utan bara en sugslang, och då blir det ju nåt hål för mycket i dom jag sett.

Maxwells demon TotalControl skrev:
@upa Seriös rigg! Börjar du bli soft? ;)
I så fall skulle jag aldrig erkänna det...:ok::p
Blir ingen talja denna gången heller men skönt att ha en ställning så man kan stå ordentlig och ta i när röret är högt samt att jag misstänker att jag även denna gång behöver lyfta upp rören några gånger och behöver en hävert..

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Pontus2 Pontus2 skrev:
Jag tänkte inte ha djuppump utan bara en sugslang, och då blir det ju nåt hål för mycket i dom jag sett.
Skulle vara en :crysmile: efter tja-huvud. Men den föll bort

U upa skrev:
Det beror på hur dina förutsättningar ser ut men 50l/min eller mer om allt lirar ska inte vara några problem.
Vad jag tyckte va roligt var m/liter..;)
Jajaja jag förstod att ni tyckte det var roligt:seenoevil:

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Pontus2 Pontus2 skrev:
Den här verkar ny. Aldrig sett förut.

https://www.erdbohrer.de/Brunnenkoepfe/Brunnendeckel-DN115-ohne-Durchgaenge::984.html

Perfekt för sugslang. Bara borra hål med hålsåg för 90 graders koppling med utvändig gänga. Gängan genom hålet och sugslangen har invändig gänga på sin koppling.
Typ skottgenomföring.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Den här verkar ny. Aldrig sett förut.

[länk]

Perfekt för sugslang. Bara borra hål med hålsåg för 90 graders koppling med utvändig gänga. Gängan genom hålet och sugslangen har invändig gänga på sin koppling.
Typ skottgenomföring.
Inte dumt alls .
Kanske är lika bra att ta en med hål för ledning. Som man sätter igen, om jag ändrar mig och vill ha en annan pump. Hur ser dom ut, går det lätt att "täta" (framgår inte riktigt av bilderna).

Ja det är lätta att täta. Vajer genomföringen kommer utan hål på pluggen.
Kabelförskruvning är ju enkelt att klippa till en gummi/planpackning om det inte finns färdiga. Har inte så bra koll på elmaterial. Eller bara hitta en passande plugg/planpackning till gängan och ta bort förskruvningen.

M Martin Johnsson skrev:
Jajaja jag förstod att ni tyckte det var roligt:seenoevil:
Är själv ofta för snabb på fingret ibland så skrattar med dig och inte åt..:giggle:

M Martin Johnsson skrev:
Hur långt ner är du? Hur många meter filter har du?
Du har PM

Pontus2 Pontus2 skrev:
Inte dumt alls .
Kanske är lika bra att ta en med hål för ledning. Som man sätter igen, om jag ändrar mig och vill ha en annan pump. Hur ser dom ut, går det lätt att "täta" (framgår inte riktigt av bilderna).
Är det inte bättre att vänta med att göra hål för ledning till den dag som du ev. behöver det?
Själv tänker jag mig en billig lösning med foderröret om jag klarar mig med sugpumpen. Vinkel på pem-slangen som man hänger i en ”urgröpning” på foderröret (som jag tänker dra upp lite ovan blårören) och sedan på med ”urgröpt” lock på det.
Skickar med en oerhört vackert skapad visualisering av mina tankar...:crysmile:
Handritad skiss av foderrör med lock och pem-slang för sugpumpinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av en brun markpropp 160 från Rinkaby Rör med pris och lagerstatusinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Är det inte bättre att vänta med att göra hål för ledning till den dag som du ev. behöver det?
Själv tänker jag mig en billig lösning med foderröret om jag klarar mig med sugpumpen. Vinkel på pem-slangen som man hänger i en ”urgröpning” på foderröret (som jag tänker dra upp lite ovan blårören) och sedan på med ”urgröpt” lock på det.
Skickar med en oerhört vackert skapad visualisering av mina tankar...:crysmile:
[bild]
[bild]
Ja det där var inte heller så tokigt, jag behöver göra det riktigt tätt då det är dricksvatten.
Ska känna på foderröret om det går att röra.
Ingen som plockar bort foderröret förresten?

Pontus2 Pontus2 skrev:
Ja det där var inte heller så tokigt, jag behöver göra det riktigt tätt då det är dricksvatten.
Ska känna på foderröret om det går att röra.
Ingen som plockar bort foderröret förresten?
Inga större problem att få upp foderröret en bit eller hela om man så vill. (y)
I länken på locket från Erdborhrer står det att gängorna på blåröret ska sågas av och sedan skall locket limmas alt nitas på plats så ser ingen större skillnad i arbetsförfarande.. Går ju även att göra genomförningen uppe i locket på markproppen om man vill det och då skruva fast, limma och täta en vinkel i proppens tak. Har du kvar muffen på foderröret så sitter ju där en gummipackning så det blir helt tätt utan att limma och kan då ”enkelt” lyfta om du behöver komma åt att inspektera lr nått..

Hur har ni som har filterbrunn gjort mellan foderröret och själva pumpröret? Jag fick tag i ett 200mm borr och väntar på att mina blå kommer hem DN115. Skall man fylla ut mellanrummet med något typ singel eller låta det vara?

Z Zingonr1 skrev:
Hur har ni som har filterbrunn gjort mellan foderröret och själva pumpröret? Jag fick tag i ett 200mm borr och väntar på att mina blå kommer hem DN115. Skall man fylla ut mellanrummet med något typ singel eller låta det vara?
Foderrörets uppgift är endast att se till att inte väggarna rasar in i lagren som är ovan grundvattnet när man gräver. De flesta verkar låta det ligga kvar som det är i marken då det är minst jobb. Men det går lika bra att dra upp det eller fylla mellanrummet om man vill det. Smaken är som baken och hur man väljer att göra spelar ingen roll då det redan har fyllt sitt syfte. Själv tänker jag spara det i marken för att använda som extra skydd så att det inte faller ner skit i de blå rören som jag beskrev för några inlägg sedan.

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.