804 007 läst · 6 209 svar
804k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Vad gör jag när jag stöter på en sten i röret som min 70mm bort inte klarar av? Får inte upp den i pumpen heller.
Det visade sig vara många halvstora stenar så det löste sig till slut.Stark-Johan skrev:
Jag fick ner röret ca 50 cm från vattenytan. Sista 10 i lera. Nu får jag bara upp lerslam med pumpen och ingenting alls med borr, det rinner bara av. Det blir till att bygga lerborr.
Bra att det löste sig med stenen.
Spännande. Hoppas på kort lera nu!
Spännande. Hoppas på kort lera nu!
Hur gör ni för att få upp leran när ni har kört med lerborr? Det blir mest en välling där nere tycker jag.
Kul! Vad blev det för grejer?
Jag körde en beställning enligt din rekommendation DN 115. Det blev 4m med 0,3 slits och 6m släta.TotalControl skrev:
Så förhoppningsvis kommer jag få ner det under nästa helg. Sen blir det att köpa djuphålspump, pupuppspridare, pem slang. Behöver motsvarande 6st gardenas T380 spridare och tänker fördela dom på 2 slingor. Vet dock inte om det blir just gardenas spridare. Finns ju Hunter på Rinkeby rör som jag hört mycket positivt om. Pem 25mm kommer jag gräva ner till dessa. Har hittat en pump som klarar 10800l/h och är på 1100w. Förhoppningsvis klara den att driva dessa spridare. Kommer ha ca 30m pem slang/ slinga.
Men ska be en kollega räkna riktigt på detta med tryck och flöde för det är rena franskan för mig.
Lera kanske 25cm som jag enkelt tog med 105mm jordborr i röret. Nu en väldig massa småsten. Hopplöst att få upp. Blir max 10cm i botten på pumpen varje vända och ungefär 1 cm rörelse på röret. Inte alls så lätt som på youtube...
Redigerat:
Jo, jag har testat. Får upp pyttelite smågrus. De större stenarna får inte plats i det lilla borret. Funderar på att lyfta upp filterröret och köra med 145mm några rundor imorgon eftersom röret ändå i princip är löst. Har nog ett litet hålrum där nere nu med en hög småsten i botten.
Hur många m2? Vad du än gör placera med head to head coverageZ Zingonr1 skrev:Jag körde en beställning enligt din rekommendation DN 115. Det blev 4m med 0,3 slits och 6m släta.
Så förhoppningsvis kommer jag få ner det under nästa helg. Sen blir det att köpa djuphålspump, pupuppspridare, pem slang. Behöver motsvarande 6st gardenas T380 spridare och tänker fördela dom på 2 slingor. Vet dock inte om det blir just gardenas spridare. Finns ju Hunter på Rinkeby rör som jag hört mycket positivt om. Pem 25mm kommer jag gräva ner till dessa. Har hittat en pump som klarar 10800l/h och är på 1100w. Förhoppningsvis klara den att driva dessa spridare. Kommer ha ca 30m pem slang/ slinga.
Men ska be en kollega räkna riktigt på detta med tryck och flöde för det är rena franskan för mig.
Du är väl under vatten? Tror det kommer bara att rasa då. Har du tyngder på stupstock?Stark-Johan skrev:
Jo jag är nere ca 1 meter i vattnet så visst rasar det. Jag vill bara ha bort dom lite större stenarna som jag misstänker att röret vilar på nu. Har fått upp en del i pumpen, den största knappt 10cm avlång med en 5cm diameter. Ligger det ett par sådana i en klump blir det svårt att få in dom i pumpen.TotalControl skrev:
Jo, jag har tyngder men måste nog öka trycket. Har haft ca 150-170kg. Använder den köpta stocken men den är lite kort så det blir höga staplar vilket blir lite vingligt.
Imorgon kommer farsan och hjälper mig några timmar. Det borde gå betydligt smidigare om man är två som kan hjälpas åt. Ska också bredda stupstocken så att jag inte behöver ha så höga stenstaplar.
Satsar på full fart imorgon.