Fyfan. Kiespump ser ut som från Erdhbohrer. Snyggt!

Detta ska bli väldigt kul att få följa. Du kanske fixar en ny billig method.
 
Nåt jag funderat över är placeringen av djupvattenpumpen, och det faktum att man inte skall suga i en filtersektion.

Placerar man pumpen närmast sumpen då, så samtliga 4 filter "rinner" till pumpen längst ner?

Ponera att vi har
0.5m sump
4m filter
3m släta rör
 
H Hensås skrev:
Nåt jag funderat över är placeringen av djupvattenpumpen, och det faktum att man inte skall suga i en filtersektion.

Placerar man pumpen närmast sumpen då, så samtliga 4 filter "rinner" till pumpen längst ner?

Ponera att vi har
0.5m sump
4m filter
3m släta rör
Det rätta enligt brunnenbau folket är att placera pumpen ovan filtret i ett slätt rör. Därför de vill ha 2 meter vatten ovan filter. Min 1 meter.
Min kommer hamna i en filtersektion.

Jag skrev tidigare om hur kylningen till pumpen kan påverkas av placeringen någon sida bak i tråden.
 
Ah ok(y) Hur gör ni vid kies/plunchandet? Får grymt ont i fingrar efter allt dragande i rep. Försöker alternera med ett T-rör som jag fäster i repet och drar sedan i.

Ibland är det som den suger fast i botten, och vinsch hade varit skönt!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det rätta enligt brunnenbau folket är att placera pumpen ovan filtret i ett slätt rör. Därför de vill ha 2 meter vatten ovan filter. Min 1 meter.
Min kommer hamna i en filtersektion.

Jag skrev tidigare om hur kylningen till pumpen kan påverkas av placeringen någon sida bak i tråden.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det rätta enligt brunnenbau folket är att placera pumpen ovan filtret i ett slätt rör. Därför de vill ha 2 meter vatten ovan filter. Min 1 meter.
Min kommer hamna i en filtersektion.

Jag skrev tidigare om hur kylningen till pumpen kan påverkas av placeringen någon sida bak i tråden.
Vad är anledning till att undvika filtersektionen, gäller samma om man har sugslang?
 
@Hensås

Bara att bita ihop :) Körde också bara med rep utan talja/vinsch. Dock hade de varit riktigt bekvämt med det. Mor och Far vill ha en brunn och de bor mitt uppe på sandås med säkert 10 meter till grundvattnet. Där blir det garanterat alla hjälpmedel man kan hitta.

@Pontus2
Jo det gäller egentligen även för sugledning. De påstår att hastigheten på vattnet över filtret blir för högt så det kan kalka igen på sikt. Jag har min sugledning i filtersektion.
För djuphålspump så menar de att kylningen blir för dålig på motorn då man inte får ett flöde som går förbi pumpmotorn.

Anledning för att motorn är placerad längst ner på enheten och inloppet på pumpen är högt upp i perferiet.
Så flödet blir genom filterväggen direkt in i inloppet på pump.
Tyskarna vill ha pumpen i slät och filter under pumpen.
Då går flödet förbi hela pumpen.

Får se sen när jag börjar köra min kyla av huset mot två brunnar varav en kommer ha djuphålspumpen i filtersektion. Den kommer ju säkert att gå dygnet runt vissa dagar om det blir överjävligt varmt.
För jag kommer köra fläktkonvektorena på lägsta hela tiden för att slippa stötsvis kylning.
Så pumpen kommer gå väldigt ofta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kennakusebo och 1 till
  • Laddar…
Lite uppdatering på mitt bonnameck. Limmade på markduk igår och satte igång att testa lite med kiespumpen i eftermiddags. Började testa utan stupstock och med hela sexmetersröret okapat. Gick faktiskt bättre än jag väntat mig och kom ner säkert 1,5 meter utan stupstock på en timme. Får fortsätta imorgon och se om jag behöver vikta på lite när jag kommer längre ner. En upprullad markduk bredvid ett okapat sexmetersrör och en kiespump på en uppfart framför ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sexmeters PVC-rör liggandes på släpvagn med hus och bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett brunnsprojekt med en lång PVC-rör stående uppåt i en stege, omgiven av en trädgård och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trädgård med en stege som står bredvid ett oavkortat sexmetersrör och en kiespump på marken, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markduk med pålagd grus och en blå kiesslang framför brun kiespump, indikerar pågående markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
upa och 6 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Du är något på spåret nu. Hoppas det funkar och ger bra med vatten.
Är 6 meter slutdjupet eller har du planer att limma på mer rör?
Du kör kiespump direkt från start? Ingen pilothål ner till grundvattnet? Antar att du får tillföra vatten med slangen på bilden för att skapa vacuum.

Lite hardcore är du ju om du står och vinglar på stegen när du kiespumpar. :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra jobbat! Du är något på spåret nu. Hoppas det funkar och ger bra med vatten.
Är 6 meter slutdjupet eller har du planer att limma på mer rör?
Du kör kiespump direkt från start? Ingen pilothål ner till grundvattnet? Antar att du får tillföra vatten med slangen på bilden för att skapa vacuum.

Lite hardcore är du ju om du står och vinglar på stegen när du kiespumpar. :)
Jag borrade till grundvatten först 1,5meter sen var det att vingla på stege:cool:. Jag vet inte om jag ska fortsätta ner mer än 6 meter men kommer provpumpa när jag fått ner första röret iaf. Vi upptäckte ett lerlager på 5,5 meter när vi spolade hos en granne häromveckan så jag får se om jag ska försöka ta mig igenom det.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Idag kom jag ner till lera på ca 5,5 meters djup. Testade vad det gav för flöde men det var inte mycket. Kanske 10 minutliter, mina nerspolade slangar ger 35-40 minutliter. Får nog ta och göra ett lerborr ala Upa och se hur tjock lerlagret är.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 3 till
  • Laddar…
Är det någon som provat att borra i filterröret med erdbohrers 105mm borr.

Kan det funka på "kiesdjup" med stupstock om man tex kommit i nåt lerlager som behöver lite hårdare tag för ta sig igenom?
 
H Hensås skrev:
Är det någon som provat att borra i filterröret med erdbohrers 105mm borr.

Kan det funka på "kiesdjup" med stupstock om man tex kommit i nåt lerlager som behöver lite hårdare tag för ta sig igenom?
Jag har borrat med 100mm borr i leran. Inte erdbohrers men troligen likvärdigt förutom höre risk med min då borren samt rören är gängade. Risken blir då större om man måste backa och gängar av i stället..
Iaf.. Det är tungt av bara f-n.. Men det går bra att borra och leran smetar sig fst på borret och glider inte av lika lätt som sand/grus i vattenbärande lager. Men man behöver vara försiktig av flera anledningar. Borren ”suger” gärna fast om man är för ivrig så små vrid och sedan lyft för att vara säker på att man orkar lyfta trots suget som uppstår. Ha ordentlig koll på vilket djup borren befinner sig så man inte går för djupt och ”fastnar” under kanten på röret med borret. (Vet inte hur din borr ser ut men min är platt i ovankanten och därmed inget som ”styr” tillbaka in i röret om man hamnar utanför. Min lera var så kompakt och seg att filterröret stod kvar uppe på lerkanten trots borrning. Så jag var tvungen att mecka ihop en egen ”borr” för att ”hyvla” av lerväggen och komma vidare ner men det beror nog mkt på hur jävlig leran är.
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Har börjat konstruera lerborr idag men hann bara ett litet pass i förmiddags. Hand håller upp en hemmagjord lerborr i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut.(y) Ett litet tips är att vinkla ut materialet under bulten likt ett vanligt borr så ”fräser” det sönder leran och det blir enklare att komma neråt. Försök även att göra ”klacken” till fästet så litet som möjligt. Jag har bara några millimeter kant och det var inga problem att lirka upp lerborren när man kom för långt åt sidan. Formen på borret gör att man kan köra ner det en bra bit under röret och ändå enkelt guidas upp igen. Det sparar mkt tid och kraft när man våga gå på lite och slipper upp och ner med det hela tiden. Jag tyckte det var enklast att veva på ganska ordentligt så att leran löstes upp. Man känner det enkelt att det blir mindre och mindre motstånd för att rill slut vara som välling. Ett annat tips som kan vara till hjälp är att man ”känner” när man är förbi leran. Det lixom krasar och skrapar istället. Det jag fann vara mest effektivt var att få ner röret ordentligt i sanden så man var förbi leran och sedan fortsätta plunscha. Ligger man med mynningen på röret i lerlagret upplever jag att man kunde pluncha upp hur mkt som helst utan att det sjönk. Tog mig mkt tid och kraft att försöka komma vidare ner innan jag gjorde så. Jag tror (men vet inte) att det beror på att man inte får vacuum som behövs i sandlagret utan bara ”hänger” i leran och pumpar upp sanden som ligger i skiktet just under.
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Jag har borrat med 100mm borr i leran. Inte erdbohrers men troligen likvärdigt förutom höre risk med min då borren samt rören är gängade. Risken blir då större om man måste backa och gängar av i stället..
Iaf.. Det är tungt av bara f-n.. Men det går bra att borra och leran smetar sig fst på borret och glider inte av lika lätt som sand/grus i vattenbärande lager. Men man behöver vara försiktig av flera anledningar. Borren ”suger” gärna fast om man är för ivrig så små vrid och sedan lyft för att vara säker på att man orkar lyfta trots suget som uppstår. Ha ordentlig koll på vilket djup borren befinner sig så man inte går för djupt och ”fastnar” under kanten på röret med borret. (Vet inte hur din borr ser ut men min är platt i ovankanten och därmed inget som ”styr” tillbaka in i röret om man hamnar utanför. Min lera var så kompakt och seg att filterröret stod kvar uppe på lerkanten trots borrning. Så jag var tvungen att mecka ihop en egen ”borr” för att ”hyvla” av lerväggen och komma vidare ner men det beror nog mkt på hur jävlig leran är.
U upa skrev:
Jag har borrat med 100mm borr i leran. Inte erdbohrers men troligen likvärdigt förutom höre risk med min då borren samt rören är gängade. Risken blir då större om man måste backa och gängar av i stället..
Iaf.. Det är tungt av bara f-n.. Men det går bra att borra och leran smetar sig fst på borret och glider inte av lika lätt som sand/grus i vattenbärande lager. Men man behöver vara försiktig av flera anledningar. Borren ”suger” gärna fast om man är för ivrig så små vrid och sedan lyft för att vara säker på att man orkar lyfta trots suget som uppstår. Ha ordentlig koll på vilket djup borren befinner sig så man inte går för djupt och ”fastnar” under kanten på röret med borret. (Vet inte hur din borr ser ut men min är platt i ovankanten och därmed inget som ”styr” tillbaka in i röret om man hamnar utanför. Min lera var så kompakt och seg att filterröret stod kvar uppe på lerkanten trots borrning. Så jag var tvungen att mecka ihop en egen ”borr” för att ”hyvla” av lerväggen och komma vidare ner men det beror nog mkt på hur jävlig leran är.

Okidoki, satt på 5,5m och var helt säker på att jag stött på berg. Provade att spetta lite och mjukade upp det och kom ner en bit till. Men är det stopp igen och efter ännu mer spett är det fortfarande stopp.

Men ska prova hur mkt brunnen ger först, kan ju räcka nu!
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.