Japp, det rycker jag vi kan göra. Alltså lägger till Filterbrunn. Någon mod härinne som kan justera ?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag hjälpte en kompis i helgen att slå ner en spets. Slog ner till 9 m, och har ca 6 m vattenpelare ovanför spetsen. Då bör man alltså hänga suglangen precis ovanför spetsen? Pelaren sjönk inte särskillt mycket när vi provpumpade.
 
J Jeppenedved skrev:
Jag hjälpte en kompis i helgen att slå ner en spets. Slog ner till 9 m, och har ca 6 m vattenpelare ovanför spetsen. Då bör man alltså hänga suglangen precis ovanför spetsen? Pelaren sjönk inte särskillt mycket när vi provpumpade.
Vad är det för dimension på spets/rör? Känns som om det kan bli klen sugledning. På min tid kopplade jag direkt på röret.
 
F fizz skrev:
Vad är det för dimension på spets/rör? Känns som om det kan bli klen sugledning. På min tid kopplade jag direkt på röret.
2 tum. Ja det är säkert det bästa, men det blir klyddigare. Jag kör själv med 32 mm sugslang däremot hänger den mitt i spetsen skulle jag gissa.
 
De har fått in filterrör på fontario.de igen och eftersom de gjorde fel på förra leveransen har jag fått lite (läs snål..) rabatt på en ny order.
Iaf så har det ju nu hunnit gå lite tid och funderingarna på hur jag går vidare likaså..
Jag hade bestämt mig för att börja på ett nytt hål på andra sidan trädgården vilket har en del fördelar som enklare med strömförsörjning till pump etc..
Vad jag börjat fundera på är om det kanske ändå är klokt att börja om bara ngn meter ifrån mitt förra hål då jag vet hur fraktionerna där ligger och lättare kan planera in var filter/släta skall placeras i backen?
Fördelen med att flytta är ju hoppet om att ”resan” kanske blir enklare med mindre lera men det vet man ju först när man kommer ner..
Hur skulle ni resonera?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
J Jeppenedved skrev:
2 tum. Ja det är säkert det bästa, men det blir klyddigare. Jag kör själv med 32 mm sugslang däremot hänger den mitt i spetsen skulle jag gissa.
Finns möjligheten att placera sugslangen ovan filtret och ni får ut tillräckligt med vatten är det troligen en fördel även på en rörspets då ”stressen” blir jämnare över hela filtret? Men jag instämmer med @fizz om att suga direkt på röret är bästa valet.
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
U upa skrev:
De har fått in filterrör på fontario.de igen och eftersom de gjorde fel på förra leveransen har jag fått lite (läs snål..) rabatt på en ny order.
Iaf så har det ju nu hunnit gå lite tid och funderingarna på hur jag går vidare likaså..
Jag hade bestämt mig för att börja på ett nytt hål på andra sidan trädgården vilket har en del fördelar som enklare med strömförsörjning till pump etc..
Vad jag börjat fundera på är om det kanske ändå är klokt att börja om bara ngn meter ifrån mitt förra hål då jag vet hur fraktionerna där ligger och lättare kan planera in var filter/släta skall placeras i backen?
Fördelen med att flytta är ju hoppet om att ”resan” kanske blir enklare med mindre lera men det vet man ju först när man kommer ner..
Hur skulle ni resonera?
Jag skulle byta ställe helt och hoppas på att det inte finns lera där. Fraktionerna kan du dokumentera på nytt och ta upp röret om du måste göra special fördelning på filter och släta rör.

När sätter du igång? :)
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle byta ställe helt och hoppas på att det inte finns lera där. Fraktionerna kan du dokumentera på nytt och ta upp röret om du måste göra special fördelning på filter och släta rör.

När sätter du igång? :)
Har inte fått någon bekräftelse på leveranstid men förhoppningsvis skall det gå fort så man kan planera in det asap i kalendern..
Siktar mot stjärnorna och hoppas på att erfarenheten och TNA gör min resa ”enkel” och snabb så jag hinner få ner ett sprinklersystem oxå innan vintern...:geek:
Har börjat skissa på var jag vill ha spridarna men går ju inte att dela in i zoner innan jag vet hur mkt vatten och tryck jag har att fördela. Min ambition är att göra så rätt som möjligt från början för att undvika behovet att göra om men det är mkt att tänka på och jag vet ju inte i dagsläget om jag även behöver byta pump etc..
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Kul! Ja det är lite att tänka på med bevattningssystem men du verkar vara påläst redan så blir väl flawless :) .

Det enda jag ångrar med mitt system är att jag inte körde MP rotators fullt ut istället för 10st I20 som jag har på stora gräsplätten. MP ger betydligt behagligare spridning i lugn "ostressat" tempo som inte blir så mycket påverkad av vinden. Visst det har blivit enormt mer grävjobb och slang och sprinklers med det hade de varit värt.
I20 är ju flawless i sig, så flawless en rotorspridare kan bli, men ändå.
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Finns möjligheten att placera sugslangen ovan filtret och ni får ut tillräckligt med vatten är det troligen en fördel även på en rörspets då ”stressen” blir jämnare över hela filtret? Men jag instämmer med @fizz om att suga direkt på röret är bästa valet.
Alright, tack. Diafragmapumpen kopplades direkt på röret men få sög den luft. Men som sagt, jag kör själv med sugslang och det funkar finfint.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Jag har under dagen arbetat fram ett hyfsat effektivt sätt att ta sig ner i leran. Köpte fyrkantsrör idag så att jag kunde förlänga lerborret och på toppröret svetsade jag fast en M14 mutter så att jag kan köra med min betongblandare. Ner med borret och ställa sig på stupstocken +ca 120 kg betongstenar. Sen var det bara att köra med borret upp och ner så sjönk röret så fint när man bara borrar. Sen fick man rensa röret med kiespumpen varje halvmeter ungefär. Kommer dock inte längre ner nu utan att limma på ännu mera rör. Är lite mer än två meter ner i leran nu och frugan börjar bli trött på mitt projekt. Får se när och om jag fortsätter.
 
  • Gilla
Hensås och 1 till
  • Laddar…
J Jeppenedved skrev:
Alright, tack. Diafragmapumpen kopplades direkt på röret men få sög den luft. Men som sagt, jag kör själv med sugslang och det funkar finfint.
Bara det funkar och man är nöjd så är ju allt fridens. Lider själv av lite ”opti-nojja” i det mesta jag tar mig för men ibland är ”good enough” betydligt mer realistiskt så jag försöker träna...:geek:
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kul! Ja det är lite att tänka på med bevattningssystem men du verkar vara påläst redan så blir väl flawless :) .

Det enda jag ångrar med mitt system är att jag inte körde MP rotators fullt ut istället för 10st I20 som jag har på stora gräsplätten. MP ger betydligt behagligare spridning i lugn "ostressat" tempo som inte blir så mycket påverkad av vinden. Visst det har blivit enormt mer grävjobb och slang och sprinklers med det hade de varit värt.
I20 är ju flawless i sig, så flawless en rotorspridare kan bli, men ändå.
Flawless låter som en bra plan så det kör vi på..:crysmile:(y)
I mina planer till gräsmattan har jag bara MP rotators med lite olika kastlängd beroende på behov och zon. Lite mer osäker på hur jag kommer att göra med rabatter, häck och krukplantering men det skall nog klarna efterhand.
 
U upa skrev:
Bara det funkar och man är nöjd så är ju allt fridens. Lider själv av lite ”opti-nojja” i det mesta jag tar mig för men ibland är ”good enough” betydligt mer realistiskt så jag försöker träna...:geek:
Känner igen det, åtminstone på ett tidigt stadie. Efter ett tag när man börjat fatta att det krävs lite mer handpåläggning blir det oerhört lätt att nöja sig med good enough. Oavsett och det gäller brunn, bygge av förråd eller sätta lister (sambon är inte alltid eld och lågor över detta...)
 
  • Haha
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.