Jag har väl redan kommit fram till att det inte är så mycket mer jag kan göra än att köpa ett kit och prova.

En annan fundering jag haft är närheten till mitt hus med gjuten platta. Spelar det någon roll för grundvattentillgången om man tar hål nära huset? Säkert en stendum fråga men jag vill inte ge mig själv sämre förutsättningar än nödvändigt.
 
Inga dumma frågor alls.
Nej det har ingen roll.
Om du ska beställa rör och filter, beställ då utan muff. TNA brukar de kallas. Både filter och släta måste vara av samma sort för gängorna går inte ihop annars.
Den utan muff är enklare att få ner.
 
Utan muffar hade jag fått med mig ja. Det verkar som att man inte "behöver" täta mellan rördelarna men det känns väl vettigt att göra det ändå eller? Inte så jobbigt att dra på lite gängtejp.

Pumparna man stoppar ner i röret verkar vara bästa lösningen men då bör man ha en tryckvakt/motorkontrollgrej om jag förstår det rätt. För att undvika torrkörning samt få önskat tryck i vattensystemet. Är det overkill eller viktigt?
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Utan muffar hade jag fått med mig ja. Det verkar som att man inte "behöver" täta mellan rördelarna men det känns väl vettigt att göra det ändå eller? Inte så jobbigt att dra på lite gängtejp.

Pumparna man stoppar ner i röret verkar vara bästa lösningen men då bör man ha en tryckvakt/motorkontrollgrej om jag förstår det rätt. För att undvika torrkörning samt få önskat tryck i vattensystemet. Är det overkill eller viktigt?
Nej inte absolut inte täta mellan rören. Är inte speciellt mycket gods vid gängan kan spricka lätt och rören ska bottna och inte stå på gänga.
Sällan en gänga med gängtätning bottnar.

I och med att du ska ha brunnen för dricksvatten så skulle jag köra hela kittet med tank etc.
 
Ok, tackar. Jag ska inte ha för dricksvatten. Bara trädgårdsbevattning. Kör idag kommunalt till det men i år har vi för första gången bevattningsförbud (dock endast på dagtid än så länge). Ingen brist på grundvatten i kommunen men vattenverket blir utbyggt tidigast 2027 så jag vill framtidssäkra.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Ok, tackar. Jag ska inte ha för dricksvatten. Bara trädgårdsbevattning. Kör idag kommunalt till det men i år har vi för första gången bevattningsförbud (dock endast på dagtid än så länge). Ingen brist på grundvatten i kommunen men vattenverket blir utbyggt tidigast 2027 så jag vill framtidssäkra.
Sjukt, exakt samma förbud i min kommun. Tom tidsplanen för vattenverket;)
 
  • Gilla
Stark-Johan
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Min tomt verkar inte ha något kanonläge för filterbrunn om man ska lita på gränserna i SGUs kartor till 100% men jag är ändå väldigt sugen på att testa.
Å ena sidan har jag i ett hörn av tomten enligt kartan "Genomsläpplighet" "God genomsläpplighet, Postglacial sand" och resten kassa förhållanden (<1l/s). Å andra sidan har jag enligt jordartskartan på hela tomten isälvssediment och den postglaciala sanden ca 3-4 hus bort.
Det finns ingen info om grundvatten i jordlager som i sin tur går till 10-20 meter. I berget finns det massa vatten men det blir svårt att få ner filterrör där. Grundvattnet ligger sannolikt på ca 2 meter. Målet är att kunna köra trädgårdbevattning med 25-30l/m, mer är bättre men inte nödvändigt.

1. Är det en vettig plan att dra ner mer filterrör än "det vanliga" 3 meter för att kompensera för dålig tillrinning?
2. Är det någon poäng att sätta en "skärsko/schneidschuh" i botten på röret eller går det lika bra att fasa av? Det kan väl inte skada med lite hårdare kant där nere misstänker jag.
3. Större rördiameter borde betyda större potentiell vattenmängd. Finns det några nackdelar förutom priset att gå upp i diameter? Svårare att pumpa ner?
Om man har gott om vatten i jordlager men dålig genomsläpplighet som jag har så får jag bättre flöde med två parrallellkopplade nerspolade silar än en filterbrunn med 3 m filter. Jag har dock ett lerlager ca 5 m ner och 2 m ner till grundvatten.
 
M Mardigan skrev:
Om man har gott om vatten i jordlager men dålig genomsläpplighet som jag har så får jag bättre flöde med två parrallellkopplade nerspolade silar än en filterbrunn med 3 m filter. Jag har dock ett lerlager ca 5 m ner och 2 m ner till grundvatten.
Ok. Nu vet jag ju dessvärre inte hur det ser ut med vatten i jordlager eftersom det saknas info om det i mitt område. Är det en nerspolad rörspets du menar med "nerspolad sil"? Grannarna i området med sådana verkar inte få speciellt bra flöde men ingen av dom jag pratat med vet riktigt hur långt ner dom sitter. Det var någon gubbe som körde runt och slog eller spolade ner spetsar för en massa år sedan och ingen vet/minns riktigt detaljerna.
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Ok. Nu vet jag ju dessvärre inte hur det ser ut med vatten i jordlager eftersom det saknas info om det i mitt område. Är det en nerspolad rörspets du menar med "nerspolad sil"? Grannarna i området med sådana verkar inte få speciellt bra flöde men ingen av dom jag pratat med vet riktigt hur långt ner dom sitter. Det var någon gubbe som körde runt och slog eller spolade ner spetsar för en massa år sedan och ingen vet/minns riktigt detaljerna.
Vi gör egna silar av pemslang och markduk då vi har så oerhört fin sand så blir silen i en rörspets för stor. Vi spolar ner ett 70 mm alurör eller 75 mm avloppsrör som man sedan sticker ner silen i och sedan drar man upp spolröret.
 
T
K killernils skrev:
Gott! Har en geologisk undersökning av området ner till 4m sedan projektering. Bara sand hos mig. Däremot har några tomter bort lermorän längst ner. Misstänker att jag har det under mätdjupet, dvs under 4m. Kan ju bråka lite...

Annars är tillrinning maxat i jordlager enligt SGU!
Bor ni där ”Alnarpsströmmen” går, tror att den heter så? Lund verkar annars mest ha moränlera likt Malmö om man kollar kartan över jordarter. Bor själv i Malmö.
 
Redigerat:
Hej. Funderar på att påbörja ett borra ett bevattningshål. Bor ca 50m från en stor å och nivåskillnaden är ca 2m. Funderar på att borra ett 200mm hål. Men hur gör jag sen för att säkerställa att den tänkta pumpen inte sätter igen? Ska jag slitas ett 200mm avloppsrör och sänka ner i borrhålet och sedan ner med pumpen? Har märkt att ni i denna tråden besitter stor kunskap om detta och behöver er hjälp.
Tack på förhand.
 
  • Djupvattenpump med specifikationer och blå slang, förmodad för bevattningshål, visas med pris i SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du läst bak i tråden ang foder, filter, brunnsrör, kiespump/pluncher jordborr, isgrus, pump, stenfångare mm?
Vet ingen som har slitsat ett 200 rör och sänkt ner en djuphålspump.
 
Lite mer info om jordlager hos mig. Jag bor på gammal åkermark och har ca 50-70cm stenhård matjord under topplagret men under det har det verkat ganska sandigt med inslag av riktigt fina lerklumpar på några ställen (vi pratar läge att lära sig skulptera). Jag vet inte hur lerigt/hårt "lerjord" ska kännas för att vara dåligt för vattentillförsel men det jag brukar stöta på känns som ganska grov sand för mina otränade fingrar vilket känns hoppfullt. Jag vet att det under matjorden i byn ibland är "bara lera" och ibland "bara sand" enligt en kille som grävt en del pooler i byn men vad han hade sagt om min tomt vet jag förstås inte.

Kan det vara någon poäng att gardera sig och mixa filterrör som är 0,5mm och 0,3mm om man inte riktigt har koll på fraktionerna?
 
Jag skulle köra 0.3 mm till och börja med i alla fall. Visst kan du ju köpa på dig några 0.5mm filter om du vill ta upp rören och skruva på mer filter, om du inte tycker kapaciteten räcker till.

Men det är ingen jätteskillnad i kapacitet mellan 0.3 och 0.5. 1.9m3/h per meter mot 2.3 m3/h per meter.
Men det är rekommenderad kapacitet som de tycker inte man ska belasta filtret mer än så med.
Jag kör 3 meter 0.3 som har rek 6m3 som jag kör 9m3 / h ett par gånger i veckan. Jag har provpumpat samma brunn med 12m3/h under ett par timmar.
Men de siffrorna är med pluggad botten. Vi här på forumet har öppen botten med isgrus som filter som även ökar kapaciteten.
De bästa är att öka antal filter tror jag.
 
Z Zingonr1 skrev:
Hej. Funderar på att påbörja ett borra ett bevattningshål. Bor ca 50m från en stor å och nivåskillnaden är ca 2m. Funderar på att borra ett 200mm hål. Men hur gör jag sen för att säkerställa att den tänkta pumpen inte sätter igen? Ska jag slitas ett 200mm avloppsrör och sänka ner i borrhålet och sedan ner med pumpen? Har märkt att ni i denna tråden besitter stor kunskap om detta och behöver er hjälp.
Tack på förhand.
Om det finns möjlighet att dra en slang till ån så borde det vara det absolut enklaste. Det skulle vara mitt förstahandsval, men om det inte är möjligt är det klart att det kan vara värt att börja fixa med egen brunn.
 
  • Gilla
Zingonr1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.