U upa skrev:
Ser bra ut.(y) Ett litet tips är att vinkla ut materialet under bulten likt ett vanligt borr så ”fräser” det sönder leran och det blir enklare att komma neråt. Försök även att göra ”klacken” till fästet så litet som möjligt. Jag har bara några millimeter kant och det var inga problem att lirka upp lerborren när man kom för långt åt sidan. Formen på borret gör att man kan köra ner det en bra bit under röret och ändå enkelt guidas upp igen. Det sparar mkt tid och kraft när man våga gå på lite och slipper upp och ner med det hela tiden. Jag tyckte det var enklast att veva på ganska ordentligt så att leran löstes upp. Man känner det enkelt att det blir mindre och mindre motstånd för att rill slut vara som välling. Ett annat tips som kan vara till hjälp är att man ”känner” när man är förbi leran. Det lixom krasar och skrapar istället. Det jag fann vara mest effektivt var att få ner röret ordentligt i sanden så man var förbi leran och sedan fortsätta plunscha. Ligger man med mynningen på röret i lerlagret upplever jag att man kunde pluncha upp hur mkt som helst utan att det sjönk. Tog mig mkt tid och kraft att försöka komma vidare ner innan jag gjorde så. Jag tror (men vet inte) att det beror på att man inte får vacuum som behövs i sandlagret utan bara ”hänger” i leran och pumpar upp sanden som ligger i skiktet just under.
Tack för infon. Övre delen på borret har jag tänkt svetsa på ett rör på 2m och slipa till så att där inte finns några kanter. Spetsen hade jag tänkt spetsa, svetsa ihop och ta bort bulten men är kanske bättre att vika ut spetsarna under bulten istället.
 
M Mardigan skrev:
Tack för infon. Övre delen på borret har jag tänkt svetsa på ett rör på 2m och slipa till så att där inte finns några kanter. Spetsen hade jag tänkt spetsa, svetsa ihop och ta bort bulten men är kanske bättre att vika ut spetsarna under bulten istället.
Vad som är bäst vet jag inte men för mig fungerade det med bulten kvar och vinkla ut dem. I inlägg #1537 ser man min konstruktion och jag har sedan dess vinklat ut dem och vridit dem till en borrspets.
 
Kiesställning med vinsch :love:

En mobil vinsch monterad på en metallställning med hjul i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grå kättingvinsch monterad på en metallkiesställning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
carlert och 2 till
  • Laddar…
@Immobil Var det du som hade en pinnasvets som du ville bli av med lr minns jag helt fel?
 
U upa skrev:
@Immobil Var det du som hade en pinnasvets som du ville bli av med lr minns jag helt fel?
Du minns rätt! Jag har faktiskt två stycken som jag inte behöver.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Du minns rätt! Jag har faktiskt två stycken som jag inte behöver.
Skickar ett pm.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Får se sen när jag börjar köra min kyla av huset mot två brunnar varav en kommer ha djuphålspumpen i filtersektion. Den kommer ju säkert att gå dygnet runt vissa dagar om det blir överjävligt varmt.
För jag kommer köra fläktkonvektorena på lägsta hela tiden för att slippa stötsvis kylning.
Så pumpen kommer gå väldigt ofta.
Ingen expert på detta. Men finns det inte risk för kondens och vattendropp från rörledningar och konvektorer ifall man kör kyla?
 
C Commodore64 skrev:
Ingen expert på detta. Men finns det inte risk för kondens och vattendropp från rörledningar och konvektorer ifall man kör kyla?
Jo absolut det kommer garanterat fälla ut kondens med de temperaturer jag kommer köra.
Alla rör, ventiler, värmeväxlaren måste kondensisoleras. Fläktkonvektorena har kondenstråg samt kondensvattenpump.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo absolut det kommer garanterat fälla ut kondens med de temperaturer jag kommer köra.
Alla rör, ventiler, värmeväxlaren måste kondensisoleras. Fläktkonvektorena har kondenstråg samt kondensvattenpump.
OK då förstår jag. Visste inte att det finns fläktkonvektorer med kondensvattenhantering. Allt under kontroll då!
 
Man skulle verkligen vilja veta hur tjockt lerlager där är då det tar ca 10ggr så lång tid att ta sig genom lera som sand :mad:. Hade inte så mycket rör hemma heller så lerborret blev bara 6,10 långt till bredaste stället på borret.
 
  • Gilla
Sbbblom
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Man skulle verkligen vilja veta hur tjockt lerlager där är då det tar ca 10ggr så lång tid att ta sig genom lera som sand :mad:. Hade inte så mycket rör hemma heller så lerborret blev bara 6,10 långt till bredaste stället på borret.
Been there.. Done that..
Hoppas det går lättare för dig när du är igenom.. För mig var det inte mkt lättare tyvärr. Jag lever på hoppet att det var muffarna som strävade emot i leran och att det blir en enklare resa när jag har släta rör..:seenoevil:
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
Om man vill testa kapaciteten på sin filterbrunn, och pumpen kan ge betydligt mer än vad tillrinning är funkar det att strypa på trycksida med mindre slang etc? För förebygga torrkörning.
 
Lättast är ju att sätta någon form av kulventil på trycksidan.
H Hensås skrev:
Om man vill testa kapaciteten på sin filterbrunn, och pumpen kan ge betydligt mer än vad tillrinning är funkar det att strypa på trycksida med mindre slang etc? För förebygga torrkörning.
Lättast är ju att sätta någon form av kulventil på trycksidan men visst funkar det att strypa flödet på annat sätt också.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.