@Pontus2 Postar svaret här då vi diskuterar filterbrunnar här trots topicen avser spets.

"Vilken diameter hade du på jordborren för markröret? 145 var väl efter markröret?

Förstår jag rätt om du har 50 cm slätrör i botten? Varför?

Var inhandlar man bentonit?

Vilken typ av koppling bör man ha på brunnsröret, hittar två alternativ
Socketed coupling (trapezoidal thread)
Flush joint
Hur kom du fram till att välja DN 115?"


145 mm på jordborren då får jag ner ett 160 markör som foder i sand.

50 cm sump har du för att när du kiespumpar så vill du skapa vacuum och ta in material i ändan av röret inte genom filter.
Sumpen är även tillför att ha isgrus eller lerplug i.
De sägs att det är hållbarare att ha en bit slät rör i botten istället för filterör.

Flush joint dvs TNA rör för att slippa muffar som skapar friktion.
Betonitpellets köpte jag från Erdhbohrer.
DN115 för jag ville få plats med 4" djuphålspump och för den höga kapaciteten på filtret.
 
Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Pontus2 Postar svaret här då vi diskuterar filterbrunnar här trots topicen avser spets.

"Vilken diameter hade du på jordborren för markröret? 145 var väl efter markröret?

Förstår jag rätt om du har 50 cm slätrör i botten? Varför?

Var inhandlar man bentonit?

Vilken typ av koppling bör man ha på brunnsröret, hittar två alternativ
Socketed coupling (trapezoidal thread)
Flush joint
Hur kom du fram till att välja DN 115?"


145 mm på jordborren då får jag ner ett 160 markör som foder i sand.

50 cm sump har du för att när du kiespumpar så vill du skapa vacuum och ta in material i ändan av röret inte genom filter.
Sumpen är även tillför att ha isgrus eller lerplug i.
De sägs att det är hållbarare att ha en bit slät rör i botten istället för filterör.

Flush joint dvs TNA rör för att slippa muffar som skapar friktion.
Betonitpellets köpte jag från Erdhbohrer.
DN115 för jag ville få plats med 4" djuphålspump och för den höga kapaciteten.
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Pontus2 Postar svaret här då vi diskuterar filterbrunnar här trots topicen avser spets.

"Vilken diameter hade du på jordborren för markröret? 145 var väl efter markröret?

Förstår jag rätt om du har 50 cm slätrör i botten? Varför?

Var inhandlar man bentonit?

Vilken typ av koppling bör man ha på brunnsröret, hittar två alternativ
Socketed coupling (trapezoidal thread)
Flush joint
Hur kom du fram till att välja DN 115?"

145 mm på jordborren då får jag ner ett 160 markör som foder i sand.

50 cm sump har du för att när du kiespumpar så vill du skapa vacuum och ta in material i ändan av röret inte genom filter.
Sumpen är även tillför att ha isgrus eller lerplug i.
De sägs att det är hållbarare att ha en bit slät rör i botten istället för filterör.

Flush joint dvs TNA rör för att slippa muffar som skapar friktion.
Betonitpellets köpte jag från Erdhbohrer.
Ok, jag funderar på att beställa skurupsborr, den finns i 125mm och 175mm i diameter.
Det blir klurigt val, får man ner ett 160 markrör i sand om borren är 125? För visst vill man använda borren en bit efter foderröret.
 
Det vet jag inte om det får plats. Rätt stor skillnad på dia på 125 och 160. Känns som det inte går.
Jag skulle beställa jordborr från Erdhbohrer 30x30 då kan du köpa ett extra mindre borrhuvud om du skulle behöva borra i brunnsröret vid lera eller någon jobbig fraktion. Tror de är billigare också och anpassade just för brunnenbau.

Om du har sand som jag har så räcker kiespump / pluncher.
 
Pontus2 Pontus2 skrev:
Ok, jag funderar på att beställa skurupsborr, den finns i 125mm och 175mm i diameter.
Det blir klurigt val, får man ner ett 160 markrör i sand om borren är 125? För visst vill man använda borren en bit efter foderröret.
köp från erdbohrer. Grymt stor skillnad på deras borr och ett Skurupsborr.
Har testat båda och erdbohrer med kanter på själva skruven. Sistnämnda är mkt bättre
 
  • Gilla
Pontus2 och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Här finns det lite tips att få.

[länk]
Kör lite på bilder och vad jag tror fungerar.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Kör lite på bilder och vad jag tror fungerar.
[video]
Verkar onekligen göra det. Snyggt!
 
Nu har jag beställt rör.. blev DN 115 flush. 3m raster och 4 mer slät.
Dom hade slut på halvmeter slut/sumprör. Borde väl gå lika bra med ett slätrör? Bör jag kapa det till 50cm?

Är det någon som har filterbrunn för dricksvatten? Är det något särskilt att tänka på om man planerar att använda som dricksvattenbrunn?
 
Jag har alltid kapat 1 meters släta. En 0.5m bit till sump den andra halvan 0.5m till stupstocken. Invändig gänga uppåt. Sumprörets ända fasas invändigt.

Tror du så få rör räcker? Har du kikat SGU?
Det är otroligt surt att få slut på rör om det går bra.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har alltid kapat 1 meters släta. En 0.5m bit till sump den andra halvan 0.5m till stupstocken. Invändig gänga uppåt. Sumprörets ända fasas invändigt.

Tror du så få rör räcker? Har du kikat SGU?
Det är otroligt surt att få slut på rör om det går bra.
Vill ju komma igång .

Jag hoppas det, jag har grävt tidigare och stötte på grundvatten efter 3 meter. Bara sand.

Borde jag ha mer filter eller slät eller kanske båda
 
Bara sand är bra! Jag skulle ha köpt ett par meter släta till. För nu får du bara 0.5m vatten ovan första filtret. Man brukar sikta på min 1 meter vatten ovan första filtret. Det är för att när man pumpar så sänks nivån och det skapas en kona (cone of depression) som kan gör att första filtret inte står i vatten och ingen nytta av när du pumpar. Kapaciteten minskar.
Men de kan funka ändå om man har bra tillrining. Jag har så på en brunn tackvare att jag stötte på berg.
Bara börja så. Går ju att komplettera efteråt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bara sand är bra! Jag skulle ha köpt ett par meter släta till. För nu får du bara 0.5m vatten ovan första filtret. Man brukar sikta på min 1 meter vatten ovan första filtret. Det är för att när man pumpar så sänks nivån och det skapas en kona (cone of depression) som kan gör att första filtret inte står i vatten och ingen nytta av när du pumpar. Kapaciteten minskar.
Men de kan funka ändå om man har bra tillrining. Jag har så på en brunn tackvare att jag stötte på berg.
Bara börja så. Går ju att komplettera efteråt.
Verkligen bra info här hela tiden tack!

Ingen som har ett par att DN 115 släta att sälja.D jobbigaste är ju att mecka dom tyska webshoparna..
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Pontus2 Pontus2 skrev:
Verkligen bra info här hela tiden tack!

Ingen som har ett par att DN 115 släta att sälja.D jobbigaste är ju att mecka dom tyska webshoparna..
Vi vill ju veta hur det går sen också ;)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vi vill ju veta hur det går sen också ;)
Yes.. ska uppdatera när jag kommit igång
 
  • Gilla
carlert och 2 till
  • Laddar…
Tidigare idag blev jag färdig med kiespumpen och fick slitsat pvc-röret också. Delade upp röret i 1/6 delar så jag kunde slitsa 3/6 och de andra 3 är oslitsare. På så vis kan jag limma markduken längs hela sträckan på 3 ställen.
En kiespump med ett slitsat pvc-rör står på en grusunderlag med en grön trädgård och studsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange PVC-rör med uppmärkta och inslitsade sektioner redo för montering av markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis slitsat PVC-rör bredvid plattlagd gångväg med vita blomlådor och blommor, gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BorHen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.