K killernils skrev:
Inte beställt än, men då det troligen bara är sand så verkar det rekommenderas keispump, korrekt?
Yes jag hade kört det.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Yes jag hade kört det.
Gott! Har en geologisk undersökning av området ner till 4m sedan projektering. Bara sand hos mig. Däremot har några tomter bort lermorän längst ner. Misstänker att jag har det under mätdjupet, dvs under 4m. Kan ju bråka lite...

Annars är tillrinning maxat i jordlager enligt SGU!
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
K killernils skrev:
Gott! Har en geologisk undersökning av området ner till 4m sedan projektering. Bara sand hos mig. Däremot har några tomter bort lermorän längst ner. Misstänker att jag har det under mätdjupet, dvs under 4m. Kan ju bråka lite...

Annars är tillrinning maxat i jordlager enligt SGU!
Låter lovande med tillriningen. Hoppas på bra fraktioner ner till färdigt djup. Om det är så så går det väldigt fort att få ner rören med kiespump och bra med tyngder.
Spännande!
 
  • Gilla
killernils
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Alla brunnsborrare! Ligger projekten på is?
Tillökning i onsdags så det är lite annan prio just nu. Planerar dock att köpa lite avloppsrör i veckan som foderrör. Omöjligt att borra vidare annars
 
  • Gilla
Mardigan och 3 till
  • Laddar…
R Rena skrev:
Tillökning i onsdags så det är lite annan prio just nu. Planerar dock att köpa lite avloppsrör i veckan som foderrör. Omöjligt att borra vidare annars
Man får gratulera!
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
R Rena skrev:
Tillökning i onsdags så det är lite annan prio just nu. Planerar dock att köpa lite avloppsrör i veckan som foderrör. Omöjligt att borra vidare annars
Gratulerar härifrån också. Släpp nu allt med vatten o fokusera på det lilla barnet, det är dagar och tid man aldrig får tillbaka. Minns när min 3åring och 5åring var små....Det är en helt fantastiskt underbar tid
 
  • Gilla
Rena
  • Laddar…
Nu har jag hämtat lite grejer till att bygga en kiespump. Så att jag också kan göra mig en filterbrunn. Blir bara bonnameck och egengjorda filter mest för att testa om det går.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
@Mardigan när ni spolar ner flera slangar och kopplar dessa till en och samma pump hur ser sammankopplingen av dessa ut?
Jag använder mig av ett gängat t-rör med beulco-kopplingar och en backventil på varje slang. Hade hoppats att jag bara behövt en backventil för att hålla vattenpelaren men det fungerar bara om jag använder en för varje sugslang.
 
M Mardigan skrev:
Nu har jag hämtat lite grejer till att bygga en kiespump. Så att jag också kan göra mig en filterbrunn. Blir bara bonnameck och egengjorda filter mest för att testa om det går.
Spännande! Slitsad markör?
 
N Nathrezim skrev:
@Mardigan när ni spolar ner flera slangar och kopplar dessa till en och samma pump hur ser sammankopplingen av dessa ut?
Jag använder mig av ett gängat t-rör med beulco-kopplingar och en backventil på varje slang. Hade hoppats att jag bara behövt en backventil för att hålla vattenpelaren men det fungerar bara om jag använder en för varje sugslang.
Jag har bara en backventil på pumpens inlopp sen har jag t-koppling PRK till mina två silar. Hos grannar har vi också bara en backventil och plastkopplingar t-rör till silarna. Mellan en och tre silar har vi gjort hos andra. Har aldrig testa beulco faktiskt men vi har haft problem med luftinsug på några ställen med plastkopplingar. Tror att det är ganska viktigt att inte ha för mycket repor på pemslangen om man använder plastkoppling med o-ring. Det är inte lätt att säga vilken koppling som är bäst på sugsidan då de flesta kopplingar är gjorda för övertryck i slangen. Jag tror att PRK är bra då man på dessa också skulle kunna lägga gängtätning i gängan i ”kletformat”, inget jag har gjort då mina är täta ändå.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Spännande! Slitsad markör?
Ja jag ska testa att slitsa 110 markrör och försöka limma markduk på utsidan med tangit, sen får man hoppas att man inte går i sten;). Vi har så oerhört fin sand att väldigt mycket skulle komma igenom en 0,3mm slits är jag rädd.
 
Tror du kommer riva sönder markduken på utsidan. Då tror jag det är bättre att ha ett slitsat markör med grova slitsar först sen lägga ner ett eget filter av 75mm avloppsrör som har markduk runt sig i det röret. Sugledningen i den.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tror du kommer riva sönder markduken på utsidan. Då tror jag det är bättre att ha ett slitsat markör med grova slitsar först sen lägga ner ett eget filter av 75mm avloppsrör som har markduk runt sig i det röret. Sugledningen i den.
Jo jag har också mina farhågor om markduken men om tangit eller något annat lim fäster på markduk och pvc så ska jag ändå testa.
 
M Mardigan skrev:
Jo jag har också mina farhågor om markduken men om tangit eller något annat lim fäster på markduk och pvc så ska jag ändå testa.
Ah ok. Spännande! Posta gärna sen hur det går :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ah ok. Spännande! Posta gärna sen hur det går :)
Börjar med att bygga kiespump. Övre delen av en konstruktion som påbörjats för en kiespump med synliga bultar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.