Maxwells demon TotalControl skrev:
@Rena Kört något mer med brunnen?
Nej, lillasyster är i antågande så det lär dröja......;)
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Jag bor på öster i Halmstad, 8 m över havet, och har just satt ner en Rörspetsbrunn som ger bra med vatten. Tänkte berätta hur jag gick tillväga.
Jag köpte en silspets 60mm från Rinkaby och gjorde misstaget att köpa smalare rör (40mm) som sugrör upp. I och med bussningen från R50 till R32 så skulle all kraft ha lagts på gängorna om jag hade bankat ner den. Men under lagret av matjord har jag bara packad sand (havsbotten) Så jag skaffade 2 sr 22 mm kopparrör som jag kopplade till vattenutkastaren. Tänkte spola upp ett hål som jag sen kunde trycka net silspetsen i. När jag körde ner kopparröret i sanden så gick det ganska bra men så fort jag kom ner till 2,5 m och stannade av lite så fastnade röret totalt. Fick slå upp det med slägga. I fortsättningen så höll jag hela tiden det 22 mm spolröret i rörelse. Jag kopplade på 2,5 meter till och jag kom ner till 5 meter. Jippee´
För att komma vidare så körde jag ner ett 110 mm avloppsrör så att hålet inte skulle rasa igen när jag står där och trampar och vattnet sprutar.
Nästa bekymmer blev att jag inte fick fram tillräckligt med vatten från det kommunala nätet för att sanden jag spolade lös där nere i underjorden skulle komma upp till ytan. Jag fick koppla till den nya pumpen som jag köpt för att suga upp sandblandat vatten. Pumpen blev totalt igensatt av sand men jag fick ändå upp en hel del sand. Pumpen öppnade jag upp och rengjorde efteråt. Jag fick ner det 110 mm avloppsröret till 2,5 m och där såg jag en vattenspegel.
I avloppsröret satte jag ner Silspetsen med 3,5 meters galvat rör på, sammanlagt nästan 5 m. Bredvid det satte jag ner både ett spolrör, 22 mm, kopplat till vattenutkastaren och ett sugrör, 22 mm, kopplat till pumpen.
Sugröret hade jag stadigt på 2,5 m djup. Spolröret hade jag 20 cm neranför silspetsen och när jag satte på vattentryck i spolröret så rörde jag dem upp och ner samtidigt. Pumpen spottade ut en massa sand på gräsmattan och ganska snart kom jag ner till 5 meters djup med både spolrör och silspets. Ni kan tro att jag var lycklig.
Nästa dag rengjorde jag pumpen och kopplade till den. Den lät illa och sprutade bara ut en stråle på en halvmeter ur slangen. Med ett spolmunstycke på kom strålen i väg ett par meter. Jag blev mycket besviken.
Men efter lite övervägande så drog jag upp silspetsen med röret en meter. Nytt försök. Pumpen jobbar på och töms på luft, låter mycket bättre och skickar iväg vattenstrålen över hela trädgården. Så viktigt det är att hamna i ett vattenförande lager.
Fantastiskt, jag vet inte hur många liter i minuten den ger men det räcker gott och väl till. Jag kan fylla upp mina regnvattentunnor på dagen, pumpen låter ändå en hel del, och sen vattna på kvällen i lugn och ro.
Kostnad: Silspets 1275:- pump 1190:- på CO + rördelar och ventiler, sammanlagt ca: 5000:-
Arbetsmaterial nästan 4000:- men några delar blev felköp.
 
  • Rörspetsbrunn med kopplade rördelar och ventiler installerade vid en gul husvägg, omgiven av sand och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man som står bredvid en pump och håller i kopparledningar för brunnsborrning i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
xnz och 10 till
  • Laddar…
Kul @Lasse Green!!

Själv har jag kört fast, kom ner till 4m drygt med jordborr till grundvattenbärande lager, och började kiesa, gick kanske 25-50cm , sedan tog det tvärstopp. får upp grus och sten men röret rör sig inte ner mer. efter att ha kännt med långt rör så antingen är jag på berg eller en sten i vägen. Vad göra?

Först kommer jag prova o spetta och därefter kiesa. Annars blir det nog test av annan plats.

@Rena ditt spett, borrade du rakt igenom spettet, och har du hunnit testa om det håller?
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
H Hensås skrev:
Kul @Lasse Green!!

Själv har jag kört fast, kom ner till 4m drygt med jordborr till grundvattenbärande lager, och började kiesa, gick kanske 25-50cm , sedan tog det tvärstopp. får upp grus och sten men röret rör sig inte ner mer. efter att ha kännt med långt rör så antingen är jag på berg eller en sten i vägen. Vad göra?

Först kommer jag prova o spetta och därefter kiesa. Annars blir det nog test av annan plats.

@Rena ditt spett, borrade du rakt igenom spettet, och har du hunnit testa om det håller?
Japp, borrade rakt igenom. Körde med två st 6 mm hål. Större vågade jag inte, blir för lite gods kvar då.
 
M6 räcker långt om man använder hög kvalitet. Själv skulle jag nog minst vilja ha 10,9 men helst 12,9.. ”Standard” är 8,8 men även om den troligen håller för mjuk för att jag skulle våga använda den för detta ändamål. Kvaliteten står normalt stansat uppe på skallen om du inte är familjär med normen.
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
U upa skrev:
M6 räcker långt om man använder hög kvalitet. Själv skulle jag nog minst vilja ha 10,9 men helst 12,9.. ”Standard” är 8,8 men även om den troligen håller för mjuk för att jag skulle våga använda den för detta ändamål. Kvaliteten står normalt stansat uppe på skallen om du inte är familjär med normen.
Inte lönt o dra på för mkt, i borret sitter det ju bara med en M8.
 
Det är sant. 2x M6 är ju betydligt starkare än 1x M8. Borrören ni använder är nog inte avsedda att banka och slå med överhuvudtaget så själv skulle jag nog kika på kvaliteten även på de bultarna.. Det är ju ett vågspel när man bonna-meckar och med tanke på krafterna man utsätter grejerna för skulle jag rekommendera ”hängslen och livrem” så lång det går.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Japp så är det, i mitt fall handlar det mest om att " känna" om det är en mindre sten ivägen eller berg.
 
Samlar krafter för att ta mig an stenen i mitt hål alternativt börja på nytt hål. Eller lägga på is till nästa år
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Alla brunnsborrare! Ligger projekten på is?
Har tjuvstartat ett där jag borrat ner foderrör tills jag fick en vattenspegel. Plaskar gott vid 2,8m, bara sand hittills. Och omöjligt sörja att få upp med borren nu. Lovande hittills, men mycket kan hända!

Så får ta och lägga beställning på blåa TNA när de är inne igen! Utanför Lund i Skåne.
 
  • Borrmaskin med foderrör täckt av jord i en svart skottkärra, indikerar borrning för vattenbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd brunn med foderrör i en trädgård, sand runt hålet, grön slang, plank och hink syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldjoe och 3 till
  • Laddar…
Kul! Om det bara är sand så ser det lovande ut att det kan gå fort och bra! Kiespump eller pluncher?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Alla brunnsborrare! Ligger projekten på is?
Semestern är slut och så även filterrören hos de tyska leverantörerna verkar det som.:sweat: Har haft en massa andra bollar i luften så skulle troligen inte haft tid att påbörja hål nummer 2 i vilket fall men skulle gärna sett att rören fanns hemma om det dök upp en lämplig lucka. Har dragit mig från att beställa från fontario.de som verkar vara de som kan skaka fram alls.. Anledningen är att jag kollade upp min förra beställning därifrån. Om ni minns har jag uttryckt här innan att jag varit osäker på varför jag fick med muff istället för TNA. I orderbekräftelsen står det tydligt att jag beställt med ”flush-joint” men fick ”vanliga”. Sånt som händer men liite tjurig är jag allt då jag kanske inte stött på lika mkt patrull och nu varit klar om de skickat rätt rör...
Beställningsorder med PVC-produkter som listar antal, beskrivning och priser i euro inklusive leveransinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kul! Om det bara är sand så ser det lovande ut att det kan gå fort och bra! Kiespump eller pluncher?
Inte beställt än, men då det troligen bara är sand så verkar det rekommenderas keispump, korrekt?
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.