802 582 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Jag kör inte så högt flöde på någon zon. Runt 150 l/min på zon3 som är 5 st Hunter I20. 150 l/min är beräknat värde mot pumkurva och beräknade mottryck. Vet inte vad det egentliga flödet är.
Sjunker knappt inget. Kanske 30 cm. Har inte måttat.
Sjunker knappt inget. Kanske 30 cm. Har inte måttat.
TotalControl skrev:
Du måste ha riktigt maffig tillrinning då :O
Ahh.. Då förstår jag att det blir lite besvärligt att strypa..TotalControl skrev:Har tryckreducerande på MP rotator sprinkler huvuden. Blir fina strålar utan misting fast trycket innan sprinklerna är fortfarande högt. Känns sådär att ha så höga tryck på system.
I20 sprinklerna har jag testat med att justera på ventilernas flow guard/adjustment, det är egentligen samma sak som tryckreducerings prylen. Då ökar trycket rejält över ventilen och jag tycker den beter sig lite spattigt då. Helt enkelt för mycket flöde och tryck från pumpen för att kunna reglera bra.
Får tänka på att min pump ger 9bar vid 0 flöde samt 2.5 bar vid 200 l/min. Sprinklerna fungerar optimalt vid 2.8-3bar. Är mycket flöde som ska strypas bort.
Har du börjat kika på ngn specifik pump och isf vilken? Jag lär ju själv behöva en så det blir ju väldigt enkelt, bekvämt och billigt för mig att lära av dina misstag och hitta rätt från början..
Jag har kikat på Pedrello 4SR 8/7 -F.U upa skrev:
Väldigt platt och fin tryck/flödeskurva.
Händer inte mycket med trycket mellan 0 flöde och 140 l/min.
https://www.tomeiwatersolutions.com...ody-stainless-steel-aisi-.2.5.121.gp.31590.uw
Ja, det såg väldigt bra ut. 4SR 8 tror jag blir väl häftig för mina behov med 250m2 gräsmatta så kanske en 4SR 4 eller 6..?TotalControl skrev:
Återkommer i frågan när brunnen är klar och jag planerat in mina zoner..
Hmmm.. Skulle iofs vara ganska coolt med bara en eller två zoner...
Ang djuphålspump och dess placering i brunnen. Tyskarna maler ju hela tiden om att pumpen inte ska hänga i en filtersektion då bla det belastar filtret mer. Men man även har nämnt kylning för pumpen blir även dålig. Har inte funderat mer på det då jag har en vanlig torrställd "sugpump" och inte märkt någon sämre kapacitet eller för hög belastningen över filter.
Men nu när jag ska installera en djuphålspump så slår det mig vad man menar med dålig kylning om man låter den hänga i filtersektionen.
De menar nog då motorn till pumpen ligger underst och själva pumpdelen ligger överst och inloppet till pumpen är ju på sidan av "pumpcylindern" så kommer man inte få ett så stort flöde förbi motorn för att den ska kyla optimalt.
Då man tar in vatten från filterbrunnens väggar så (den enklaste vägen) går inget vatten förbi motorn.
Dock så har ju tyskarna för det mesta lerpluggad ända på sina brunnar. Vet inte riktigt hur det blir med våra filtergrus ändar för jag tycker vi borde även ha ett flöde därigenom som gör att det går förbi motorn.
Värt att tänka på i alla fall.
Men nu när jag ska installera en djuphålspump så slår det mig vad man menar med dålig kylning om man låter den hänga i filtersektionen.
De menar nog då motorn till pumpen ligger underst och själva pumpdelen ligger överst och inloppet till pumpen är ju på sidan av "pumpcylindern" så kommer man inte få ett så stort flöde förbi motorn för att den ska kyla optimalt.
Då man tar in vatten från filterbrunnens väggar så (den enklaste vägen) går inget vatten förbi motorn.
Dock så har ju tyskarna för det mesta lerpluggad ända på sina brunnar. Vet inte riktigt hur det blir med våra filtergrus ändar för jag tycker vi borde även ha ett flöde därigenom som gör att det går förbi motorn.
Värt att tänka på i alla fall.
Du tror inte det många gånger vore vettigt med en enkel omformare och ev tryckgivare så allt anpassar sig optimalt sett till olika driftfall? En vassare pump som din och med den tillsatsen bör vara bättre än att försöka välja pump efter ett läge som lätt kan komma förändras av olika skäl, bör bli summerat rimligt ekonomiskt sett också.TotalControl skrev:
Lät hål nr 1 stå till sig lite. Spettat en del i det. Fick upp två större stenar, om de satt i botten eller på väggarna förtäljer inte historien. Det är fortf hyfsat stopp i botten. Det går att vrida om man sätter ett spett i handtaget på borret och får lite hävarm. Rädd för att dra isönder fler rör, så nu får hålet ligga till sig ett tag till. Svårt att höra det är i botten stenen sitter eller i sidan längst ner. Fortsättning följer.....
Jag vet inte. Är inte så insatt i det.GK100 skrev:Du tror inte det många gånger vore vettigt med en enkel omformare och ev tryckgivare så allt anpassar sig optimalt sett till olika driftfall? En vassare pump som din och med den tillsatsen bör vara bättre än att försöka välja pump efter ett läge som lätt kan komma förändras av olika skäl, bör bli summerat rimligt ekonomiskt sett också.
Handlar om 4 driftfall så antar 4 givare? Sen vet jag inte hur bra det blir att ta ner frekvensen så pass mycket som det krävs på de minsta output zonerna.
Och spontant känns det som man får hänga på en hel del grejer som kan strula. Men jag vet inte, jag har ingen koll på det.
Hur hade du gjort?
Jag hade direkt valt som du en pump med en del överkapacitet (kanske lite mindre om det inte ska byggas ut) och sen en omformare för kapacitetsregleringen. I lyxfallet då med en trycktransmitter och utnyttjat den PID-regulator som i princip alltid finns med i omformarna i andra hand bara ställt varvtalet manuellt. Alltså bara en givare tex vid pumputloppet eller i optimala fall vid en representativ punkt ute i rörnätet. Är slangarna valda vettigt ska det gå bra vid utloppet. Precis som i radiatorsystem med termostater ska huvuddelen av tryckfallet ligga över ventilerna här då spridarna så man kan bortse från tryckfall i rörsträckorna och kunna anta en vettig spridningsbild enligt databladen i alla driftfall.TotalControl skrev:Jag vet inte. Är inte så insatt i det.
Handlar om 4 driftfall så antar 4 givare? Sen vet jag inte hur bra det blir att ta ner frekvensen så pass mycket som det krävs på de minsta output zonerna.
Och spontant känns det som man får hänga på en hel del grejer som kan strula. Men jag vet inte, jag har ingen koll på det.
Hur hade du gjort?
Enkla omformare är numera billiga och dessutom oftast driftsäkra också så det är inte mycket strul att vänta där. Inte mycket extra heller i princip bara omformaren välplacerad, skyddad i enklaste fallet annars med en tryckgivare som tillsats. Vi är i princip där numera att så fort en pump eller fläkt används bör den vara försedd med möjlighet att varvtalstyras.
Tack för din input! Dock missar jag att förstå en grej. Ser inte riktigt lösningen på det i din förklarande text.
Jag har 4 zoner alla styrs med 24V magnetventiler och en controller.
Hur vet invertern vilken frekvens den ska köra pumpen med beroende på vilken ventil som öppnar?
Signalen från controllern i sig är inte skilld mer än vilken "tåt" den ska strömsätta.
Du är inne på givare på rörledningen som ger en signal till omformaren. Vad för slags givare?
Har inte så bra koll på de elektriska med borde gå att hänga på en pryl på vardera ventils signalkablar som skickar signal till pumpen. Den signalen får väl särskiljas mellan 0-10V så pumpen vet vilket varvtal gäller?
Eller finns det redan sådana "portar" färdiga i omvandlarna. Port 1 får signal styr ut 2V, Port 2 får signal styr ut 10V etc?
Ja tryckfallen vill jag självklart ha över sprinklern och har så idag. Har labba lite med tryckfall över ventilerna som jag nämnde tidigare men det blir för mycket att hålla i mot. Blir mycket oljud och väldig spattig "reglering" trots det är en on off.
Jag har 4 zoner alla styrs med 24V magnetventiler och en controller.
Hur vet invertern vilken frekvens den ska köra pumpen med beroende på vilken ventil som öppnar?
Signalen från controllern i sig är inte skilld mer än vilken "tåt" den ska strömsätta.
Du är inne på givare på rörledningen som ger en signal till omformaren. Vad för slags givare?
Har inte så bra koll på de elektriska med borde gå att hänga på en pryl på vardera ventils signalkablar som skickar signal till pumpen. Den signalen får väl särskiljas mellan 0-10V så pumpen vet vilket varvtal gäller?
Eller finns det redan sådana "portar" färdiga i omvandlarna. Port 1 får signal styr ut 2V, Port 2 får signal styr ut 10V etc?
Ja tryckfallen vill jag självklart ha över sprinklern och har så idag. Har labba lite med tryckfall över ventilerna som jag nämnde tidigare men det blir för mycket att hålla i mot. Blir mycket oljud och väldig spattig "reglering" trots det är en on off.
Då ska du styra varvtalet med en tryckgivare direkt efter utgående och är för 0-10 V och kopplas in på en frekvensare den känner då av trycket som du ställt in och går därefter med rätt varvtal, det är en s.k. tryckhållingskrets. ju mer du tar ut på sprinklern ju högre varv på pumpen.
Då behöver jag 4 stycken sådana för 4 zoner antar jag. Har du en länk till en sådan?