Nej inte 4 st ,du mäter trycket på den sammantagna uttaget som då sänker trycket vid öppnande av ventiler, så det behövs bara en. Det finns flera fabrikat och det du ska ha är en enklare modell . https://www.automation24.se/differenstryckgivare-titec-ddmu-1-previewPriceListId=1&gclid=CjwKCAjwgdX4BRB_EiwAg8O8HYD603MdZ9Gx0QDtWajfGEc9IqA0jWhY2YBsBBC7DQCsP826CUH5VBoCcMUQAvD_BwE och en frekvensare med ingång 0-10 V , du kan läsa lite här ,https://www.danfoss.com/sv-se/about...es/drives/what-is-a-variable-frequency-drive/, sen är allt beroende av pumpens effekt vid drift och där får du kolla själv.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Ah ok nu hajjar jag. Beroende på strypning ute vid sprinklern så skickar den signal för antingen varva upp eller ner för att erhålla det förinställda trycket.
Det förutsätter att man vill ha samma tryck alltid.
Det skulle ju vara rätt snyggt.

Ja, givaren mäter bara 0 - x bar där den sitter och ger normalt en proportionell signal 0-10 V, 0-20 mA, 4-20 mA som används till regulatorns ärvärde. Vill man ha olika tryck i olika fall som nog inte krävs för bevattningen om rören är vettigt valda är det bara att påverka börvärdet till regulatorn vartefter.

Jamen priset då,en prisfråga då, klart det är bara att jacka in den du länkar till och inget funderande på annat än inställningen av trycket.

Problemet med en frekvensstyrning är att det inte är en konsumentprodukt som du kopplar in lite hur som helst. Då ska du ordna med elektriker etc, lösningen med integrerad frekvensstyrning direkt på pumpen är antagligen ett vettigare och enklare val i dessa sammanhangen

J jonaserik skrev:
Nej inte 4 st ,du mäter trycket på den sammantagna uttaget som då sänker trycket vid öppnande av ventiler, så det behövs bara en. Det finns flera fabrikat och det du ska ha är en enklare modell . [länk] och en frekvensare med ingång 0-10 V , du kan läsa lite här ,[länk], sen är allt beroende av pumpens effekt vid drift och där får du kolla själv.
Differenstryckgivaren är väl för ventilation?
Jag tänker snarare på en enkel tryckgivare, typ https://www.automation24.se/tryckgivare-ifm-electronic-pu5414

Och tack för länken, bra sida som jag helt missat i googlingarna :)

C corre skrev:
Differenstryckgivaren är väl för ventilation?
Jag tänker snarare på en enkel tryckgivare, typ [länk]

Och tack för länken, bra sida som jag helt missat i googlingarna :)
Helt rätt :)

Hur bygger man bästa stenfångaren? Armeringsjärn svetsat på fyrkantsrör?

Har aldrig byggt en själv. Men söker man på
steingreifer für brunnen eller brunnenbau steingreifer så får du upp lite bilder på olika lösningar.

• Gilla
Rena
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har aldrig byggt en själv. Men söker man på
steingreifer für brunnen eller brunnenbau steingreifer så får du upp lite bilder på olika lösningar.
perfekt!

• En spade med mätkäpp stående i gräset, håller i en stor sten mellan sina spadar.
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Gick ut en sväng till. Stora stenen kom upp med hjälp av spett och borr!
Nu börjar det bli tufft o borra. Väldigt blött.

Nästa steg är nog att köpa 160 mm avloppsrör som foderrör. Är 3 meter ner.

• Hand i skyddshandske håller lerig jordklump med kablar och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Skönt att stenen kom upp. Vilken sörja!
japp, första steget är foderrör och sedan borra. Går inte det får vi se....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.