801 928 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Tjusigt! Ett skolboksexempel på lyckad installation.H holgersson skrev:Min brunn blev succé tycker jag. 6meter släta rör, 4meter filter 0,3mm, 0,5meter sump. 1 meter vatten över filter.
Pumpen blev en Plurijet 4/100x.
32mm sugledning och 25mm till 3/4 gardena på trycksidan så blev de runt 80L/min.
Är ändå nöjd med det kontra knappt 20L/min på kommunala ledning.
De roligaste är ändå att vid fullt öppnad kran sjunker vattenpelaren endast 60cm, alltså konstant nästan 5meter vatten i brunnen. Helt magisk tillrinning
[bild] [bild]
Nästa säsong blir de sprinklersystem och med mina knappt 400kvm gräs räcker den mängden jag lyckas få upp.
@upa Nej rinner det till snabbare än man tar ut så spelar inte cone of depression roll i en filterbrunn så länge man inte suger luft.
Men om allt annat lika så får man mindre tillrining om cone of depression når filter. För man tappar ett filter eller mer som inte gör någon som helst nytta när man behöver det (när man pumpar).
Sen vet jag inte vad som händer på sikt då man belastar de filtret som inte nås av cone of depression betydligt större än vad som sägs rekommenderad max flöde.
Svårt att få några vettiga svar från Tyskarna för de är så konservativa Allt som är utanför "according too design" är stort no no. Därför alla deras prylar de tillverkar är dyra
Som sagt. Filter i lera är ju big no no för dem. Och där håller jag nog med. Lera är ju den finaste av fraktioner. Dock sitter ju partiklarna fast i varandra med ändå så tror jag det är svårt att inte få grumligt vatten. Filter hjälper ju inget. Då får du förlita dig på att partiklarna sitter fast med varandra. Det är vad jag tror. Jag hoppas jag har fel så det skulle hjälpa dig med brunnen.
Men om allt annat lika så får man mindre tillrining om cone of depression når filter. För man tappar ett filter eller mer som inte gör någon som helst nytta när man behöver det (när man pumpar).
Sen vet jag inte vad som händer på sikt då man belastar de filtret som inte nås av cone of depression betydligt större än vad som sägs rekommenderad max flöde.
Svårt att få några vettiga svar från Tyskarna för de är så konservativa Allt som är utanför "according too design" är stort no no. Därför alla deras prylar de tillverkar är dyra
Som sagt. Filter i lera är ju big no no för dem. Och där håller jag nog med. Lera är ju den finaste av fraktioner. Dock sitter ju partiklarna fast i varandra med ändå så tror jag det är svårt att inte få grumligt vatten. Filter hjälper ju inget. Då får du förlita dig på att partiklarna sitter fast med varandra. Det är vad jag tror. Jag hoppas jag har fel så det skulle hjälpa dig med brunnen.
Känner igen det där med viljan att hitta billiga lösningar. Inget fel i det men gäller att välja dem vid rätt tillfälle. Jag har själv tänkt om lite där. Mitt kommunala ger ca 10 liter per minut så det räcker knappt till en spridare och därför började jag fundera på egen brunn. Så klart vill man inte lägga mer än man behöver men ibland fastnar man i loopen att det måste vara billigt. Billigare än vad? Om det inte fungerar som det är tänkt är det ju faktiskt ganska dyrt hur lite det än kostat..?H holgersson skrev:Tack ska ni ha för lite övertalning om att inte trixa med egna lösningar på rör som jag hade tankar på först när snålheten slog till. Väl investerade pengar!
Hade velat vattna oftare men de är slangen och flytt av spridarna som tycker är tråkigt idag.
Har inget nördigt intresse av gräsmattan men är ändå jäkligt villig till att ha den grönaste mattan i kvarteret. Och då hjälper ju vattningen till mycket plus regelbunden gödning.
Har du bra koll på att utforma sprinklersystem? Tänker på dels placering och storlek på matarledning, antal spridare på varje sektion etc.?
Jag tror detsamma gäller vid sprinkleristallation. Läst på en hel del och där jag i början av mitt läsande tänkte ta ”genvägar” för att spara lite kronor är jag idag övertygad att det är bättre att göra det rätt från början. Head to head verkade överdrivet och dyrt men idag är jag övertygad om att det är rätt sätt att göra det på.
Ja faktiskH holgersson skrev:
Vet inte hur in depth jag ska gå.
Tips 1. Alltid head to head coverage.
Tips 2 Aldrig blanda olika sprinkler typer i samma zon. Svårt att få lika nederbörd.
Tips 3. Alltid olika zoner beroende på sol, torka, vind. Tex om du har en stor plätt med gräs. Halva står i skugga halva dagen och den andra inte. Så blir det två zoner direkt.
Tänk bort fysiska "boundaries" i trädgården. Det är solen och skuggan som bestämmer zonerna. Inte gränserna.
Tips 4. Köp proffsgrejer typ Hunter eller Rainbird.
Då kan du justera i zonerna enkelt med att byta munstycken så du får en jämn nederbörd.
Tex kör du rotor huvuden i en zon som består av 90,180 och 360 graders kastare. Så ska munstycket till 180 grader ge dubbelt så mycket flöde än 90. Och 360 grader ska ge 4 ggr mer än 90. Givet att se kastar någorlunda samma radie.
Annars får du en ojämn bevattning.
Försök fixa det med Gardena tex.
De blir så mycket att skriva så fråga på istället så svarar jag
Ja, jag var lite rädd för det svaret då det ligger en hel del sanning i att lera består av så små fraktioner..TotalControl skrev:@upa Nej rinner det till snabbare än man tar ut så spelar inte cone of depression roll i en filterbrunn så länge man inte suger luft.
Får nog fundera både en eller två varv till hur jag ska göra. Jag vet ju inte hur det ser ut i backen där jag tänker gräva denna gången så det känns som lite för ”vilda” gissningar att varva filter med släta när jag inte heller vet hur djupt jag kommer..
Väldigt enkel och bra grundgenomgång som täcker det mkt av det viktigaste jag läst mig till!TotalControl skrev:Ja faktisk
Vet inte hur in depth jag ska gå.
Tips 1. Alltid head to head coverage.
Tips 2 Aldrig blanda olika sprinkler typer i samma zon. Svårt att få lika nederbörd.
Tips 3. Alltid olika zoner beroende på sol, torka, vind. Tex om du har en stor plätt med gräs. Halva står i skugga halva dagen och den andra inte. Så blir det två zoner direkt.
Tänk bort fysiska "boundaries" i trädgården. Det är solen och skuggan som bestämmer zonerna. Inte gränserna.
Tips 4. Köp proffsgrejer typ Hunter eller Rainbird.
Då kan du justera i zonerna enkelt med att byta munstycken så du får en jämn nederbörd.
Tex kör du rotor huvuden i en zon som består av 90,180 och 360 graders kastare. Så ska munstycket till 180 grader ge dubbelt så mycket nederbörd än 90. Och 360 grader ska ge 4 ggr mer än 90.
Annars får du en ojämn bevattning.
Försök fixa det med Gardena tex.
De blir så mycket att skriva så fråga på istället så svarar jag
Sen har vi ju kapitlet med tryck flöden och mottryck. Men det går inte svara på än. Val av pump kommer sist efter man vet vad man ska ha för zoner.
Gör inte tabben som jag gjorde att välja en för "stor" pump. På vissa zoner måste jag köra med största munstyckena för att trycket inte ska bli för högt så det börjar att mista (vatten dimma). Stora munstycken gör att jag måste köra korta stötar och låta vattnet sjunka ner mellan körningarna då outputen är för stor för marken att hinna svälja.
Är i pumpbytar tankar till nästa år.
Gör inte tabben som jag gjorde att välja en för "stor" pump. På vissa zoner måste jag köra med största munstyckena för att trycket inte ska bli för högt så det börjar att mista (vatten dimma). Stora munstycken gör att jag måste köra korta stötar och låta vattnet sjunka ner mellan körningarna då outputen är för stor för marken att hinna svälja.
Kan du inte använda tryckreglering på ventilerna i stället?TotalControl skrev:Sen har vi ju kapitlet med tryck flöden och mottryck. Men det går inte svara på än. Val av pump kommer sist efter man vet vad man ska ha för zoner.
H holgersson skrev:
Grattis till en fin brunn ser riktigt lyckat ut.
Bor du med i kristianstad trakterna?
Hur såg dina jordlagerföljder ut? Tycke jag såg dig skriva du med hade lera?
Shirack skrev:
Tack!
Ja jag bor i Norra Åsum.
Jag dokumenterade aldrig de olika lagernas djup. Men visst hade jag lera. Jag skulle vilja säga att kanske de översta 50cm va jord sen va de tjock lera ända ner till 6meter då började grundvattnet och under all lera va där en oerhört fin sand hela vägen ner till botten av mina 4 meter filterrör.
Tomten vi bor på är en tydligen gammal sjöbotten och varit åkermark.
Fullt medveten om leran i backen borrade jag ju mig ner till vattnet innan jag handlade rördelarna. Just för se om vatten fanns överhuvudtaget
H holgersson skrev:Tack!
Ja jag bor i Norra Åsum.
Jag dokumenterade aldrig de olika lagernas djup. Men visst hade jag lera. Jag skulle vilja säga att kanske de översta 50cm va jord sen va de tjock lera ända ner till 6meter då började grundvattnet och under all lera va där en oerhört fin sand hela vägen ner till botten av mina 4 meter filterrör.
Tomten vi bor på är en tydligen gammal sjöbotten och varit åkermark.
Fullt medveten om leran i backen borrade jag ju mig ner till vattnet innan jag handlade rördelarna. Just för se om vatten fanns överhuvudtaget
Oj, härligt det gick så bra efter all lera, och riktigt bra tillrinning om det bara sjunker 60cm om pumpen maxas.
Men du stannade inte för stötte på något? utan för att du va nöjd?
Nej jag stötte aldrig på något utan jag hade bestämt mig för att målet va få ner 4 meter filter under grundvattennivån och köpte rör ut efter de. När allt va i backen var jag nöjd utan att veta om den gav bra med vatten.Shirack skrev:
Jag gjorde brunnen sommaren -19 men skaffade inte pump för än nu i år
Har tryckreducerande på MP rotator sprinkler huvuden. Blir fina strålar utan misting fast trycket innan sprinklerna är fortfarande högt. Känns sådär att ha så höga tryck på system.U upa skrev:
I20 sprinklerna har jag testat med att justera på ventilernas flow guard/adjustment, det är egentligen samma sak som tryckreducerings prylen. Då ökar trycket rejält över ventilen och jag tycker den beter sig lite spattigt då. Helt enkelt för mycket flöde och tryck från pumpen för att kunna reglera bra.
Får tänka på att min pump ger 9bar vid 0 flöde samt 2.5 bar vid 200 l/min. Sprinklerna fungerar optimalt vid 2.8-3bar. Är mycket flöde som ska strypas bort.
TotalControl skrev:Har tryckreducerande på MP rotator sprinkler huvuden. Blir fina strålar utan misting fast trycket innan sprinklerna är fortfarande högt. Känns sådär att ha så höga tryck på system.
I20 sprinklerna har jag testat med att justera på ventilernas flow guard/adjustment, det är egentligen samma sak som tryckreducerings prylen. Då ökar trycket rejält över ventilen och jag tycker den beter sig lite spattigt då. Helt enkelt för mycket flöde och tryck från pumpen för att kunna reglera bra.
Får tänka på att min pump ger 9bar vid 0 flöde samt 2.5 bar vid 200 l/min. Sprinklerna fungerar optimalt vid 2.8-3bar. Är mycket flöde som ska strypas bort.
Helt sjukt uttag du har, och du hade 3 meter filter om jag minns rätt och stötte på berg?
Får man fråga hur mycket din vattenpelare sjunker när du tar ut 200l/min