800 347 läst · 6 209 svar
800k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
3 meter filter kommer man långt på med god tillrining. Rekommenderat max uttag på 3 meter DN115 slits 0.3mm är ca 6 m3/h.
Finns ingen nackdel med mer om man får ner det.
Om du har redan vatten på 1 meter då behöver du inte borra mer än 7-8 meter om du kör med 4 meter filter. Det är väldigt görbart.
Då har du ca 2 meter vatten ovan första filtret.
Om du har redan vatten på 1 meter då behöver du inte borra mer än 7-8 meter om du kör med 4 meter filter. Det är väldigt görbart.
Köpte ett Biltemaspett till stenarna. Liten patentlösning. Tänkte först kapa av det så det blev perfekt passning i fyrkantsröret men ville ha så mycket vikt som möjligt.
Får se om det kommer till användning i något av hålen....
Får se om det kommer till användning i något av hålen....
TotalControl skrev:3 meter filter kommer man långt på med god tillrining. Rekommenderat max uttag på 3 meter DN115 slits 0.3mm är ca 6 m3/h.
Skrev fel, har ju vatten på 4meter!
Jag har funderat en hel del på det där med var man (jag) bör placera filterrören i marken men blir inte riktigt klok på det...
Jag har som sagt grundvatten på 1,9 meter och sedan börjar leran på 4 meter och ligger i skikt hela vägen ner till minst 10 meter. I mitt första försök till brunn så är det nu släta rör ner till lerlagret vilket innebär att jag ej har någon tillrinning ovan leran från grundvattnet så att säga. Det innebär att min vattenpelare ej stiger högre än 4,2 meter i röret nu. Vad jag förstått så är det önskvärt att ha ca en meter släta rör ovan vattennivån men är oklar på varför?
Om jag istället har filterrör både över och under lerlagret borde det ju bli tillrinning från båda vattentäkterna?
Jag har som sagt grundvatten på 1,9 meter och sedan börjar leran på 4 meter och ligger i skikt hela vägen ner till minst 10 meter. I mitt första försök till brunn så är det nu släta rör ner till lerlagret vilket innebär att jag ej har någon tillrinning ovan leran från grundvattnet så att säga. Det innebär att min vattenpelare ej stiger högre än 4,2 meter i röret nu. Vad jag förstått så är det önskvärt att ha ca en meter släta rör ovan vattennivån men är oklar på varför?
Om jag istället har filterrör både över och under lerlagret borde det ju bli tillrinning från båda vattentäkterna?
Absolut.. mitt fungerar skit bra. Man är ju riktigt nöjd när man lyckas men man ska nog ha lite tur med markförhållandena..... uppenbarligen när man hör om er andra i närområdet.F fizz skrev:Skulle säga att jag också lyckats, troligtvis kunnat bli ännu lite bättre om jag vetat allt som står i denna tråd.
Grundvatten på ca 2.2m. Gropen som pumpen står i är ca 1 meter djup, därefter 2 meter släta och sen 3 meter med 0.5mm slits. Kör jag fullt en stund så är vattnet precis ovanför bottenventilen och då får jag mycket sand i mitt filter dessutom. Vid vanlig bevattning är det dock lugnt.
@holgersson visst funkar ditt också bra?!?
@upa Ja du kan dela upp filterören så de ligger i de lager du önskar.
Ex om du har vatten från 2-4m sen lera 4-10 m sen från 10-15 m tex sand.
Då kan du absolut köra filter 2-4 meter sen släta vid leran 4-10m och filter 10-15 meter.
Man säger att man ska ha släta ovan filter tackvare cone of depression. Men i setupen ovan så gäller det ju lägga pumpen djupt så slipper man nog de fenomenet att cone of depression gör så att några filter inte ligger i vatten vid pumpning.
Jag skulle fundera på djuphålspump i ditt fall.
Då kan du absolut köra filter 2-4 meter sen släta vid leran 4-10m och filter 10-15 meter.
Man säger att man ska ha släta ovan filter tackvare cone of depression. Men i setupen ovan så gäller det ju lägga pumpen djupt så slipper man nog de fenomenet att cone of depression gör så att några filter inte ligger i vatten vid pumpning.
Min brunn blev succé tycker jag. 6meter släta rör, 4meter filter 0,3mm, 0,5meter sump. 1 meter vatten över filter.TotalControl skrev:
Pumpen blev en Plurijet 4/100x.
32mm sugledning och 25mm till 3/4 gardena på trycksidan så blev de runt 80L/min.
Är ändå nöjd med det kontra knappt 20L/min på kommunala ledning.
De roligaste är ändå att vid fullt öppnad kran sjunker vattenpelaren endast 60cm, alltså konstant nästan 5meter vatten i brunnen. Helt magisk tillrinning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa säsong blir de sprinklersystem och med mina knappt 400kvm gräs räcker den mängden jag lyckas få upp.
snyggt!!!H holgersson skrev:Min brunn blev succé tycker jag. 6meter släta rör, 4meter filter 0,3mm, 0,5meter sump. 1 meter vatten över filter.
Pumpen blev en Plurijet 4/100x.
32mm sugledning och 25mm till 3/4 gardena på trycksidan så blev de runt 80L/min.
Är ändå nöjd med det kontra knappt 20L/min på kommunala ledning.
De roligaste är ändå att vid fullt öppnad kran sjunker vattenpelaren endast 60cm, alltså konstant nästan 5meter vatten i brunnen. Helt magisk tillrinning
[bild] [bild]
Nästa säsong blir de sprinklersystem och med mina knappt 400kvm gräs räcker den mängden jag lyckas få upp.
Förjävla clean installation! Gratulerar till brunnen. Riktigt kul att det blev bra!
Härlig känsla att slippa nojja över bevattningsförbud etc, i alla fall om man har ett sprinklersystem och lite intresse för gräsmattan.
Då har du ett till roligt projekt framför dig när det är dags för sprinkler system
Mängden komma räcka gott och väl. Jag har en zon med 20 Hunter Mp rotators. Den sväljer "bara" 63 l/min
Härlig känsla att slippa nojja över bevattningsförbud etc, i alla fall om man har ett sprinklersystem och lite intresse för gräsmattan.
Då har du ett till roligt projekt framför dig när det är dags för sprinkler system
Mängden komma räcka gott och väl. Jag har en zon med 20 Hunter Mp rotators. Den sväljer "bara" 63 l/min
Jo, onekligen spelar lite tur med markförhållande in en hel del, men även om det handlar om lera eller sten som ställer till det är jag fortfarande övertygad om att det är fullt genomförbart oavsett. Om jag vetat vad jag vet nu när jag börjat skulle den här resan även varit betydligt enklare även för mig. Varit noggrannare vid beställning av rör (TNA), vetat hur jag skulle angripa lerlager etc. klart som korvspad att jag gärna lagt min tid på att fördjupa mig i sprinklersystem och haft det färdigt nu men är av den typen som gillar utmaningar och hellre ser glaset som halvfullt och även om jag inte (än) har en fungerande brunn kan jag glädjas åt de små segrar och ny kunskap jag samlat på mig på vägen. Förhoppningsvis kan även min resa hjälpa andra som hittar hit att våga prova och komma vidare när de stöter på patrull. Det här tråden har varit ovärderlig och jag är tacksam för all hjälp och ryggdunkningar när det stretar emot.H holgersson skrev:
Ja ni alla är värda en brunn efter allt slit!
Och det kommer bli så är jag övertygad om.
Och det kommer bli så är jag övertygad om.
Jag har läst på en hel del om cone of depression och anser mig själv förstå det ganska bra. Om man tex kör en rörspetsbrunn kommer det inte alls att fungera om den blir så vid och djup att den går ner till spetsen då den isf kommer suga luft. Om man istället kör med filterbrunn påverkar den inte lika drastiskt så länge man kan fylla filterröret snabbare än man tar ut vatten. Det är bu samma princip men man har väldigt mkt mer möjligheter att påverka tillrinning med flera meter filter samt var man väljer att ta ut vattnet.TotalControl skrev:@upa Ja du kan dela upp filterören så de ligger i de lager du önskar.
I mitt fall kan jag tänka mig att jag skapar dubbla cone of depression. Ett i lagren ovan leran och ett i lagren under men så länge det rinner/trycker till mer vatten än jag tar ut så spelar det ingen roll?
Tänker jag fel när jag funderar på att köra filterrör även i lerlagren? Jag flyttar min brunn till andra sidan tomten och vet inte hur lagren ser ut just där. Grannen ett hus bort kör med spets på 7 meter sen 70-talet utan några problem så det kan nog skilja en del.. Därför tänker jag att om det skulle skilja på hur lagren ligger och jag väljer att lägga filter i leran så kommer jag så klart inte ha någon tillrinning där men tycker inte heller att det borde ställa till med några bekymmer..? Det blir som att det låg släta rör där helt enkelt men eventuellt att leran släpper ifrån sig små fraktioner sand som lera består av? Det är så klart inte enkla frågor att besvara med säkerhet men tar gärna emot era ”killgissningar” och/eller fakta om jag är rätt på det eller helt ute och cyklar..
Tack ska ni ha för lite övertalning om att inte trixa med egna lösningar på rör som jag hade tankar på först när snålheten slog till. Väl investerade pengar!TotalControl skrev:Förjävla clean installation! Gratulerar till brunnen. Riktigt kul att det blev bra!
Hade velat vattna oftare men de är slangen och flytt av spridarna som tycker är tråkigt idag.
Har inget nördigt intresse av gräsmattan men är ändå jäkligt villig till att ha den grönaste mattan i kvarteret. Och då hjälper ju vattningen till mycket plus regelbunden gödning.
Har du bra koll på att utforma sprinklersystem? Tänker på dels placering och storlek på matarledning, antal spridare på varje sektion etc.?