813 031 läst · 6 221 svar
813k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Jättebra fraktioner! Du kan också nöja dig med 3 meter foder för att slippa meck. Finns ingen anledning att lägga ner arbete på mer foder.
Om du har den fraktionen hela vägen till färdigt djup så borde de gå undan nu
.
Kolla bara sen att djupet på brunnen är samma som antalet meter rör. Med en sådan fin fraktion så kan man suga in rejält med material i brunnsröret.
Senaste brunnen hade jag 2 meter sand i brunnsröret.
Då får man kiespumpa rent med lite försiktiga pumpningar.
Om du har den fraktionen hela vägen till färdigt djup så borde de gå undan nu
Kolla bara sen att djupet på brunnen är samma som antalet meter rör. Med en sådan fin fraktion så kan man suga in rejält med material i brunnsröret.
Senaste brunnen hade jag 2 meter sand i brunnsröret.
Då får man kiespumpa rent med lite försiktiga pumpningar.
Sådär. Då är brunnen ”färdig”
Bild 1. Så ser materialet ut precis innan berg eller om de nu är grymt stor sten. Eller ja. Så såg materialet ut hela vägen ner.
Pumpade några gånger med plunchern utan vikter för att inte få upp något material mer. Sen hällde jag ner ca 30 cm isgrus.
Bild 2. Spelar de nån roll vad man häller ner där? Alltså för att göra röret tätt mot mark. Funderar på att hålla ner materialet som jag tog från botten där.
Bild 1. Så ser materialet ut precis innan berg eller om de nu är grymt stor sten. Eller ja. Så såg materialet ut hela vägen ner.
![Översiktsbild av en brunn med ett lager isgrus i botten och vatten ovanpå i dagljus.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/406/406663-e8c2cf160c2d7d5f57563bd444752e3d.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpade några gånger med plunchern utan vikter för att inte få upp något material mer. Sen hällde jag ner ca 30 cm isgrus.
Bild 2. Spelar de nån roll vad man häller ner där? Alltså för att göra röret tätt mot mark. Funderar på att hålla ner materialet som jag tog från botten där.
![Blå plastbrunn utan synligt innehåll installerad i marken omgiven av gräs och jord.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/406/406664-65bdb41e60b6363d1b55fcbd1a7f571a.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Riktigt bra fraktion!
Nej du kan lägga tillbaka samma material runt röret.
Har du pumpat brunnen ren och provpumpat?
Vilka djup blev det? Fick du ner alla filter?
Nej du kan lägga tillbaka samma material runt röret.
Har du pumpat brunnen ren och provpumpat?
Vilka djup blev det? Fick du ner alla filter?
Grymt. Då gör jag så.TotalControl skrev:
Ja jag har pumpat den ren. Så vattnet ser rätt klart och fint ut. Men ska pumpa mer nu när botten är med isgrus tänkte jag.
Fick ner alla mina filter, 3 meter. Plus 0,5 meter sump och 1 meter brunnsrör. Så blev bara ett djup på 4,5 meter.
Men känner jag mig själv rätt lär de bli en ny brunn framöver. Får se vad denna ger för längs vatten nu allt eftersom man testat den mer och mer.
Kul! Vad har du lyckats ta ut för flöde under längre tid utan att sina?
Detta är filterbrunn porr!C carlert skrev:Sådär. Då är brunnen ”färdig”
[bild]
[bild]
Tänkte prova de nu ikväll eller imorgon. För om jag har fullt flöde ut från pumpen så är jag rätt säker på att jag tömmer den på några minuter. Men har jag något kopplat på, typ en vattenspridare eller ett munstycke så sinar de iaf inte på över en timme.TotalControl skrev:
Hade varit kul att prova koppla in den till mitt bevattningssystem. Men de lär den inte klara. Där behöver jag iaf 70 liter minuten.
Blev ju ingen jättestor vattenbuffert i denna tyvärr.
Provade lite nu. Sänker vattennivån i röret med säkert 1,5-2 meter på 10-15 min. Fortsätter jag ta vatten så lyckas jag tömma brunnen rätt fort.
Men om jag däremot stänger av vattnet helt så fylls den biten i röret upp på max en eller två minuter. Får se om den blir bättre med tiden eller om jag behöver tänka om.
Men om jag däremot stänger av vattnet helt så fylls den biten i röret upp på max en eller två minuter. Får se om den blir bättre med tiden eller om jag behöver tänka om.
@carlert Synd att du inte kom lite djupare. Är nog just cone of depression som ställer till det. Du tappar 1-2 meter filter vid pumpning. 2-3 meter djupare hade den nog gett dig den mängd du vill med tanken på tillriningen.
Inte aktuellt att ta upp rören och prova någon annanstans? Borde inte vara mer än 1 dags jobb med den fraktionen du har.
Inte aktuellt att ta upp rören och prova någon annanstans? Borde inte vara mer än 1 dags jobb med den fraktionen du har.
Ska fundera på om man kanske ska göra de trotts allt. Ska se om jag kan klura ut ett bra nytt ställe för brunnen. Kan gå 30 meter åt andra hållet. Då kanske berget är betydligt djupare.TotalControl skrev:
@carlert Synd att du inte kom lite djupare. Är nog just cone of depression som ställer till det. Du tappar 1-2 meter filter vid pumpning. 2-3 meter djupare hade den nog gett dig den mängd du vill med tanken på tillriningen.
Det är inte samma tillverkare. Gängan är inte kompatibel. Fontario använder sig av Tyska stüwa rör (Någon som har beställt TNA från Fontario nyligen kanske kan bekräfta) . Det gjorde Erdhbohrer också ett tag men har bytt leverantör. Var det som hände mig i våras när jag fick nya Stüwa rör då de jag beställde från Erdhbohrer inte vara kompatibla med de rören jag hade beställt 2018 från dem.
Tror inte Erdhbohrer rören är tysktillverkade längre men inte säker.
Tror inte Erdhbohrer rören är tysktillverkade längre men inte säker.