801 922 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Låt den stå pumpa några timmar. Kan öka tillringen när du får ett naturligt grusfilter runt filtret.
TotalControl skrev:
Vad är det för material på 30x30 profilen? Klarar absolut max 6 meter blårör men blir rätt ostadigt med tanke på vilt och muffgänga mellan varje (3/4 gänga)
Det är runda stålrör med påsvetsad 30x30 muff för anslutning. (hane / hona). Vet inte dimensionen på röret. Kanske 1" då muffen är något större.
Röret har en dia på 34mm
Stärkt av framgångarna häromdagen prövade jag en sväng till ikväll. Kom 2 dm till, så totalt 2,8 ungefär. Där tog det stopp fullständigt. Verkar var en stor sten i sidan på hålet.
Tog i för kung o fosterland, med resultat att ett
rör böjde sig.
Har spolat vatten och rickat med borret men sitter som fan. Får låta det stå ett tag o hoppas på det bästa. Annars köpa ett lång armeringsjärn att slå med. Alternativt svetsa nått som går att fästa på rören till borren.
Tog i för kung o fosterland, med resultat att ett
rör böjde sig.
Har spolat vatten och rickat med borret men sitter som fan. Får låta det stå ett tag o hoppas på det bästa. Annars köpa ett lång armeringsjärn att slå med. Alternativt svetsa nått som går att fästa på rören till borren.
Dessa jävla stenar..
Bra plan!
Bra plan!
För er med stenar så köpte jag ett jordspett på biltema samt ett fyrkantsrör som passar till borrförlängningarna. Spettet passar inuti fyrkantsröret , borra och skruva fast.
Dock har jag inte lyckats få sönder min sten på 5m ännu, svårt att få bra träff långt ner
Dock har jag inte lyckats få sönder min sten på 5m ännu, svårt att få bra träff långt ner
Då tror jag att du inte ser grundvattennivå i brunnen utan vattenspegeln är i nivå med utloppet ut till gatan. Då har man oftast en brunn med stängd botten som fungerar som en sandfälla så att grus och baggel sedimenterar i din brunn och inte ute i ledningsnätet. Denna brunn kan behöva grävas ut ibland. Du kan ta ett armeringsjärn eller liknande och känna om det finns en botten på brunnen, ta det försiktigt bara om det är en plastbrunn för då är det även plastbotten.M masseman33 skrev:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/redskap/spett---jarnspett-2000030874R rqx skrev:
Sånt spett du menar?
Ner med ett foderör för jag antar att du är vid grundvattnet? För i såfall så är det kiespump/pluncher som gäller nu tillsammans med blåa brunnsrör/filter.
Tillägg: De går ju skippa foder om man vill. Den har ju bara som funktion att skydda från att inte rasa ihop och addera friktion på brunnsröret.
Tillägg: De går ju skippa foder om man vill. Den har ju bara som funktion att skydda från att inte rasa ihop och addera friktion på brunnsröret.
1m
2m
3m
4m
Tänkte mest om det gav nåt om jag skickar ner 3m 160rör, och sedan skarvar med 1st 2meters 160 och borrar ner "foderröret" längre?
eller skall jag skicka ner 4m 160 och börja kiesa?
Hoppas ni förstår mitt röriga språk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2m
Logga in
Skapa konto
3m
Logga in
Skapa konto
4m
Logga in
Skapa konto
Tänkte mest om det gav nåt om jag skickar ner 3m 160rör, och sedan skarvar med 1st 2meters 160 och borrar ner "foderröret" längre?
eller skall jag skicka ner 4m 160 och börja kiesa?
Hoppas ni förstår mitt röriga språk