Låt den stå pumpa några timmar. Kan öka tillringen när du får ett naturligt grusfilter runt filtret.

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Yepp 30x30. Vet inte hur tunga blå rör är så kan inte säga.
Kan bara säga att lägga ner borren samt ställa upp den själv frestar på bra på handlederna.

Vad är det för material på 30x30 profilen? Klarar absolut max 6 meter blårör men blir rätt ostadigt med tanke på vilt och muffgänga mellan varje (3/4 gänga)

Det är runda stålrör med påsvetsad 30x30 muff för anslutning. (hane / hona). Vet inte dimensionen på röret. Kanske 1" då muffen är något större.

• Gilla
1
  • Laddar…
Stärkt av framgångarna häromdagen prövade jag en sväng till ikväll. Kom 2 dm till, så totalt 2,8 ungefär. Där tog det stopp fullständigt. Verkar var en stor sten i sidan på hålet.
Tog i för kung o fosterland, med resultat att ett
rör böjde sig.
Har spolat vatten och rickat med borret men sitter som fan. Får låta det stå ett tag o hoppas på det bästa. Annars köpa ett lång armeringsjärn att slå med. Alternativt svetsa nått som går att fästa på rören till borren.

För er med stenar så köpte jag ett jordspett på biltema samt ett fyrkantsrör som passar till borrförlängningarna. Spettet passar inuti fyrkantsröret , borra och skruva fast.

Dock har jag inte lyckats få sönder min sten på 5m ännu, svårt att få bra träff långt ner

• Gilla
Rena och 1 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
jo det är kommunalt
Då tror jag att du inte ser grundvattennivå i brunnen utan vattenspegeln är i nivå med utloppet ut till gatan. Då har man oftast en brunn med stängd botten som fungerar som en sandfälla så att grus och baggel sedimenterar i din brunn och inte ute i ledningsnätet. Denna brunn kan behöva grävas ut ibland. Du kan ta ett armeringsjärn eller liknande och känna om det finns en botten på brunnen, ta det försiktigt bara om det är en plastbrunn för då är det även plastbotten.

• Gilla
upa
  • Laddar…
R rqx skrev:
För er med stenar så köpte jag ett jordspett på biltema samt ett fyrkantsrör som passar till borrförlängningarna. Spettet passar inuti fyrkantsröret , borra och skruva fast.

Dock har jag inte lyckats få sönder min sten på 5m ännu, svårt att få bra träff långt ner
länk?

R Rena skrev:
[länk]

Sånt spett du menar?
Precis, det gick bra att sticka in i ett fyrkantrör 30x30, sen borra rakt igenom och fäst med bult. Jag tog två bultar för extra säkerhet

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Ingen möjlighet att köra till Biltema idag så började på ett nytt hål. 1 meter från det gamla. Stenen kändes stor så tror inte jag lyckats knäcka den ändå. Får jag problem även i detta så hoppar jag bort 3-4 meter.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Hålet kollapsar här hos mig på 4m, är det bara och skicka i 4m 160 foderrör då? Och sedan kiespumpa? Eller.. ska jag försöka borra i foderöret?

Har för dålig teckning för ladda upp bilder så ni får hålla er en dag :seenoevil:

Redigerat:
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Ner med ett foderör för jag antar att du är vid grundvattnet? För i såfall så är det kiespump/pluncher som gäller nu tillsammans med blåa brunnsrör/filter.
Tillägg: De går ju skippa foder om man vill. Den har ju bara som funktion att skydda från att inte rasa ihop och addera friktion på brunnsröret.

• Gilla
Hensås och 1 till
  • Laddar…
1m
Översiktsbild av en metallhink fylld med sand på ett gräsfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2m
Närbild av sand i en hink, möjligtvis avsedd för bygg- eller renoveringsprojekt.
Skapa konto

3m
Sandhög i en svart plastbalja, möjligen relaterad till byggprojekt eller jordbearbetning.
Skapa konto

4m
En bild på ett grått plastfoderrör med jord i en svart bytta mot en gräsbevuxen bakgrund.
Skapa konto

Tänkte mest om det gav nåt om jag skickar ner 3m 160rör, och sedan skarvar med 1st 2meters 160 och borrar ner "foderröret" längre?

eller skall jag skicka ner 4m 160 och börja kiesa?

Hoppas ni förstår mitt röriga språk:sweat:

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.