A
U upa skrev:
Jag är helt öppen för alla förslag...
Jag har funderat på allt ifrån att köra en sump i botten, 3 meter släta överst och filterrör på allt där emellan för att få in så mkt vatten som möjligt till att sätta 10 meter släta för att komma ner under leran och sedan några meter filterrör och en sump i botten.

Hur fungerar det egentligen? Om du hittar bättre vattenförande lager längre ner och du har dålig tillrinning ner till 10 meter som jag förstod det när du provpumpa.

kommer vattenpelaren sjunka fort ner till det bättre vattenförande lagret eller fungerar det?

för tappar du många meter vattenpelare, kan det inte bli svårt med vanlig pump på det djupet du är på?

Shirack skrev:
Hur fungerar det egentligen? Om du hittar bättre vattenförande lager längre ner och du har dålig tillrinning ner till 10 meter som jag förstod det när du provpumpa.

kommer vattenpelaren sjunka fort ner till det bättre vattenförande lagret eller fungerar det?

för tappar du många meter vattenpelare, kan det inte bli svårt med vanlig pump på det djupet du är på?
Vattnet eftersträvar att stiga i röret till grundvattennivån. Tex kommer det att fungera om det finns vatten på säg 15 meter så länge det är tillräckligt flöde som trycker upp vattnet till nivån där du tar ut det.
Om det istället inte är tillräckligt flöde för att trycka upp vatten i röret där du vill ta ut det kan det fortfarande vara tillräckligt flöde i samma brunn för att ta ut vatten med en djuppump längre ner.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Vattnet eftersträvar att stiga i röret till grundvattennivån. Tex kommer det att fungera om det finns vatten på säg 15 meter så länge det är tillräckligt flöde som trycker upp vattnet till nivån där du tar ut det.
Om det istället inte är tillräckligt flöde för att trycka upp vatten i röret där du vill ta ut det kan det fortfarande vara tillräckligt flöde i samma brunn för att ta ut vatten med en djuppump längre ner.

Jag kör ju chansningen med släta hela vägen och eftersträvar att ha 1m slätt + 3m filter under mitt lerlager.

funkar nog för dig med om du kommer ner till rent lager utan lera.

men intressant om du kört filter hela vägen...

@TotalControl kan nog ge dig bättre tips :)

• Gilla
upa
  • Laddar…
sant eller falskt?
man kan se grundvattennivån i dagvattenbrunnen vid tomten?

Shirack skrev:
Jag kör ju chansningen med släta hela vägen och eftersträvar att ha 1m slätt + 3m filter under mitt lerlager.

funkar nog för dig med om du kommer ner till rent lager utan lera.

men intressant om du kört filter hela vägen...

@TotalControl kan nog ge dig bättre tips :)
Jag hade siktat på de vanliga sättet till och börja med med sump filter först.
Går ju att ta upp och ändra följden senare om man vill. Gäller att hålla koll på följderna på vägen ner.

Är hos brorsan nu och borrar. Kändes lönlöst redan vid start enligt SGU. Gammal sjöbotten ute på ett fält. Mycket riktigt vi borra 7 meter i lera sen kom berget. Vatten på 1.5 meter. Jag fyllde upp hålet med vattenslangen ända upp till mark för 12 min sen. Det har kanske runnit undan 3 cm.
Där gick vi bet.

• Ledsen
Immobil och 1 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
sant eller falskt?
man kan se grundvattennivån i dagvattenbrunnen vid tomten?
Ja om den är öppen i botten och du har egen stenkista. Men din fråga är svårtolkad då man måste ha mer info. I min dagvattenbrunn kan man inte se grundvattennivå då jag är ansluten till kommunalt dagvatten. Så mer info så kan vi nog svara.

• Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Ja om den är öppen i botten och du har egen stenkista. Men din fråga är svårtolkad då man måste ha mer info. I min dagvattenbrunn kan man inte se grundvattennivå då jag är ansluten till kommunalt dagvatten. Så mer info så kan vi nog svara.
jo det är kommunalt

A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag hade siktat på de vanliga sättet till och börja med med sump filter först.
Går ju att ta upp och ändra följden senare om man vill. Gäller att hålla koll på följderna på vägen ner.

Är hos brorsan nu och borrar. Kändes lönlöst redan vid start enligt SGU. Gammal sjöbotten ute på ett fält. Mycket riktigt vi borra 7 meter i lera sen kom berget. Vatten på 1.5 meter. Jag fyllde upp hålet med vattenslangen ända upp till mark för 12 min sen. Det har kanske runnit undan 3 cm.
Där gick vi bet.

Synd, men en erfarenhet rikare är du nu iallafall.

Japp, det har jag med i tankarna. hittar jag vatten under leran så kommer jag nog köpa fler filter och sätta så det kommer va släta rör från gräsmatta till 4,5m där mitt grundvatten börjar.

Sen filterrör från 4,5m till 7,5m

Sen slät från 7,5m där leran är tills den tar slut.

Sen från leran tar slut så många filter jag kan.

@TotalControl vad använder du som lerborr om jag får fråga?

Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi hade ingen lerborr. Körde vanliga Erdhbohrer borret. Var sådan sörja att det gick att borra flera meter under vatten utan foder.
Hålet var så jävla perfekt rund så det var sjukt att se :).
Vattnet i röret steg upp sen sakta till 1.5 meter. På bilden kanske 3 meter.

Det gick bra att balansera 7 meter jordborr i luften faktisk. Själv göra man ju inte det dock om man inte har stelopererade handleder. :)
Lerig jordborr i skottkärra med grå sörja, på gräs med synliga arbetsskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett perfekt runt hål borrat i jord, flera meter djupt, med vatten i botten omgivet av gräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi hade ingen lerborr. Körde vanliga Erdhbohrer borret. Var sådan sörja att det gick att borra flera meter under vatten utan foder.
Hålet var så jävla perfekt rund så det var sjukt att se :).
Vattnet i röret steg upp sen sakta till 1.5 meter. På bilden kanske 3 meter.

Det gick bra att balansera 7 meter jordborr i luften faktisk. Själv göra man ju inte det dock om man inte har stelopererade handleder. :)
[bild]
[bild]
Då har du borret med 30mm fyrkantsrör? Förmodar att vikten är lägre på dem än blårör som jag och @Shirack använder?

Yepp 30x30. Vet inte hur tunga blå rör är så kan inte säga.
Kan bara säga att lägga ner borren samt ställa upp den själv frestar på bra på handlederna.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Nu blev de färdigborrat här. Berg på 4,70. Rätt bra tillrinning. Men inte de jag ”behöver”

Men planerar att ha kvar detta här.

Funderar på att göra ett till hål i närheten. Men att köra de största dimensionerna på rören man kan få ner.

Synd..

Har du pumpat, hur ser det ut isf? Vad behöver du?

Synd..

Har du pumpat, hur ser det ut isf? Vad behöver du?
Har inte införskaffat något isgrus ännu. Men tog iallafall min reservpump, Kärcher BP4. Och sugslang ner. Ca 30 cm från botten.

Kopplade på trädgårdslang och kan spola länge och väl. Nu tog vattnet inte slut när jag spolade. Vilket de gjorde när jag provade för några dagar sedan. Dock inte helt öppet flöde på slangen utan med ”trädgårdsmunstycke”.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Yepp 30x30. Vet inte hur tunga blå rör är så kan inte säga.
Kan bara säga att lägga ner borren samt ställa upp den själv frestar på bra på handlederna.
Ni kanske skulle testa denna borren?

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.