801 935 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Hur suger man upp vatten från filterbrunn? För man ner pem-slang eller ansluter man själv rören till pumpen? //Noob
Om du har PEM 50 som sugledning så denna.R Rena skrev:
https://www.rinkabyror.se/artikel/bottenventil-europa-50r/
Nja, tror ingen här har rekommenderat detta hemmeck för sugledning till filterbrunn. Finns ingen anledning då man har filter redan i brunnsröret.R Rena skrev:
TotalControl skrev:
Exakt, har man en meter slitsad pemslang i en filterbrunn så är det större chans den suger luft om vsttenpelaren sjunker vid stora uttag
Yes. Bottenventil räcker. Eller ännu bättre en djuphålspump.
Ingen som vågar sig på en gissning hur många meter rör som kan vara lämpligt..?U upa skrev:Som jag sagt här innan behöver jag bara övertyga mig själv lite mer att börja om från början är rätt väg att gå..
OM jag skulle välja den vägen..
Hur många meter filter och släta tror ni skulle vara lämpligt att beställa med tanke på tidigare försök?
Jag har redan grävt en gång tidigare på platsen och fann då grundvattnet på 1,9 m. Fortsatte sedan i andra änden (ca 30m) av trädgården där grundvattnet var på samma djup. Lera vid 4 meter och sedan varvat med sandlager ner till 10 meter där jag hoppas och tror att leran är slut.
Jag är helt öppen för alla förslag...
Jag har funderat på allt ifrån att köra en sump i botten, 3 meter släta överst och filterrör på allt där emellan för att få in så mkt vatten som möjligt till att sätta 10 meter släta för att komma ner under leran och sedan några meter filterrör och en sump i botten.
Stoppade vid 10 meter så vet inte om det kommer mer lera längre ner.
Jag har funderat på allt ifrån att köra en sump i botten, 3 meter släta överst och filterrör på allt där emellan för att få in så mkt vatten som möjligt till att sätta 10 meter släta för att komma ner under leran och sedan några meter filterrör och en sump i botten.
Stoppade vid 10 meter så vet inte om det kommer mer lera längre ner.