802 587 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Eftersom lillasyster vägrar titta ut och jag är allmänt rastlös smög jag ut till garaget när sonen lagt sig. Tittade lite på paketet med borren och beslöt mig för att sätta igång.
Det var en j-vla skillnad på detta borret och det jag lånade förra gången. Med detta fick jag upp rätt stora stenar och det gick att dra på med bra kraft.
Kom ner ungefär 2,5 meter innan det var dags att hålla kväll.
En del ”större” stenar, mkt lera. Hittills inget grundvatten. Vill minnas jag stötte på det tidigt förra gången jag borrade. Stället jag borrar på
nu ligger visserligen lite högre, så kanske därför.
En sak som oroar mig är att hålet inte blir lodrätt. Svårt som fasen när borren kilar fast vid en sten att hålla riktningen.
Får se när det blir fortsättning.....
Det var en j-vla skillnad på detta borret och det jag lånade förra gången. Med detta fick jag upp rätt stora stenar och det gick att dra på med bra kraft.
En del ”större” stenar, mkt lera. Hittills inget grundvatten. Vill minnas jag stötte på det tidigt förra gången jag borrade. Stället jag borrar på
En sak som oroar mig är att hålet inte blir lodrätt. Svårt som fasen när borren kilar fast vid en sten att hålla riktningen.
R Rena skrev:Eftersom lillasyster vägrar titta ut och jag är allmänt rastlös smög jag ut till garaget när sonen lagt sig. Tittade lite på paketet med borren och beslöt mig för att sätta igång.
Mitt är inte helt lodrätt heller, ingaproblem än.
Håller med är inte hela världen om den är lite sne. Finns lite mån att ställa de blåa rören hyffsat rakt då hålet är något större.
Jag har förstått att det vanligaste är att suga på röret när man har spets. Jag har kört ner sugslang i mitt rör som jag suger med. Det lustiga är att alla jag känner i området gör likadant medan en kollega aldrig hört talas om att använda sugslang i en spets. Kanske en typiskt Trelleborgsk metod.U upa skrev:Nää.. Jag håller inte med.. Principen för hur de fungerar är synnerligen olika. I en spets suger du direkt i det röret som spetsen sitter på och är beroende av spetsens möjlighet att ta emot vatten. Om spetsen inte tar in tillräckligt så suger den luft alternativt så sjunker vattenpelaren i röret och då är du tvungen att lyda fysikens lagar att en sugpump inte kan suga mer än 10m. En filterbrunn begränsas såklart oxå av möjligheten att ta in vatten men har större diameter och man kan sätta måååånga meter och därmed större kapacitet, men har även den viktiga fördelen att du oavsett hur många meter du petar ner i marken har möjligheten att anpassa efter omständigheterna och välja själv på vilket djup du tar ut vattnet. Vad jag vill komma fram till är att jag håller med om att man kan slå ner till tex 15 meter men om inte vattenpelaren fylls på via spetsens sil fort nog minst 5 meter (troligen mer) så kommer det inte att funka oavsett pump. I en filterbrunn på samma plats har större yta och därmed mer vatten och om det inte fungerar med vattenpelaren i filterröret för en sugpump kan man sätta en djuppump och därmed ta ut vatten 15 meter ner (eller 150 om man vill).
Vidare är det så att om man tar ut samma mängd vatten kommer en spets att belastas betydligt hårdare i filtret pga diametern och därmed troligen sättas igen fortare. Med det sagt kan så klart en spets fungera alldeles utmärkt men aldrig konkurrera i kapacitet eller flexibilitet.
Ja, där är såklart en begränsning hur djupt en pump kan suga. Det har jag inte tänkt på. Förstår att ett dubbelt så tjockt rör kan ta in mer vatten, har inte sagt emot det.
På tal om något annat, sjukt vad mina meddelanden blir konstiga med citat mm... Verkar få med ord fast jag raderat dem.
J Jeppenedved skrev:Jag har förstått att det vanligaste är att suga på röret när man har spets. Jag har kört ner sugslang i mitt rör som jag suger med. Det lustiga är att alla jag känner i området gör likadant medan en kollega aldrig hört talas om att använda sugslang i en spets. Kanske en typiskt Trelleborgsk metod.
Ja, där är såklart en begränsning hur djupt en pump kan suga. Det har jag inte tänkt på. Förstår att ett dubbelt så tjockt rör kan ta in mer vatten, har inte sagt emot det.
På tal om något annat, sjukt vad mina meddelanden blir konstiga med citat mm... Verkar få med ord fast jag raderat dem.
Hade heller aldrig hört någon köra pemslang i spett förens någon dag sen här på forumet.
Jag som kör pem50 sugslang med bottenventil såg det som hyffsat omöjligt hehe
Åhh tusan.. Sugslang i spetsbrunn var nytt för mig. I stand corrected! Vad har du då för dimensioner på sugslang och rör..?J Jeppenedved skrev:Jag har förstått att det vanligaste är att suga på röret när man har spets. Jag har kört ner sugslang i mitt rör som jag suger med. Det lustiga är att alla jag känner i området gör likadant medan en kollega aldrig hört talas om att använda sugslang i en spets. Kanske en typiskt Trelleborgsk metod.
2 tums spets och 32 mm sugslang. Har inte koll på hur hög vattenpelare jag har utan jag har bara pumpat och kollat så att jag har tillräckligt flöde. Farsan har gjort likadan och det har funkat i 22 år. Men man vet ju aldrig.U upa skrev:
Gör I alla fall rent gängan lite. Du kan dra torrt eller om det känns bättre lite glidex. Jag körde utan i brunn 3.
Spännande! Hade du jordborra redan eller hur var det nu?
Spännande! Hade du jordborra redan eller hur var det nu?
Gött! Typ en vecka från beställning om jag minns rätt..?F fidde_modo skrev:
Jag testade både med och utan Glidex och för mig tog det bara längre tid att ”kladda” så körde utan.
Har ett borr jag lånat innan som ja kommer låna igen. Hoppas komma igång om en vecka men först väntar lagning av fasad.TotalControl skrev:
Som jag sagt här innan behöver jag bara övertyga mig själv lite mer att börja om från början är rätt väg att gå..
OM jag skulle välja den vägen..
Hur många meter filter och släta tror ni skulle vara lämpligt att beställa med tanke på tidigare försök?
Jag har redan grävt en gång tidigare på platsen och fann då grundvattnet på 1,9 m. Fortsatte sedan i andra änden (ca 30m) av trädgården där grundvattnet var på samma djup. Lera vid 4 meter och sedan varvat med sandlager ner till 10 meter där jag hoppas och tror att leran är slut.
OM jag skulle välja den vägen..
Hur många meter filter och släta tror ni skulle vara lämpligt att beställa med tanke på tidigare försök?
Jag har redan grävt en gång tidigare på platsen och fann då grundvattnet på 1,9 m. Fortsatte sedan i andra änden (ca 30m) av trädgården där grundvattnet var på samma djup. Lera vid 4 meter och sedan varvat med sandlager ner till 10 meter där jag hoppas och tror att leran är slut.