802 610 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Så störande. Nere på lite mer än fyra meter. Men pluchern går bara ner till botten typ var femte gång. Fastnar hela tiden typ 20-30 från botten. Jag tycker att jag haft rören raka hela tiden. Men kan det bero på att röret i botten är så pass snett?
Samma djup som du nämnde igår? 0.5m sump, 3 filter 1 slät (4.5m) eller menar du att du nästan har fått ner dina 4 meter släta?
Om det är snett så kan det bli som du säger. Men borde inte vara en lokal knäck om allt är som det ska. Testa och vrida röret medsols lite försiktigt. Om plunschern hänger sig på en skarv som inte är helt gängad eller har blivit orund och kalvat.
Om det är snett så kan det bli som du säger. Men borde inte vara en lokal knäck om allt är som det ska. Testa och vrida röret medsols lite försiktigt. Om plunschern hänger sig på en skarv som inte är helt gängad eller har blivit orund och kalvat.
TotalControl skrev:Samma djup som du nämnde igår? 0.5m sump, 3 filter 1 slät (4.5m) eller menar du att du nästan har fått ner dina 4 meter släta?
Tack för tipset. Ska prova detta.
Tog bort alla vikterna och pumpade några gånger. Då fastnade den inte en enda gång. Sen la vi på typ 80 procent av alla tyngder. Drog några gånger och sen sjönk röret ner säkert 15 centimeter. Just nu prickar vi botten i princip varje gång. Men ska prova och se om de går skruva åt röret lite. Även om de inte känns att de är en skarv/kant som den fastnar emot.
Är på 4.5 meters djup.
Filterbrunn eller rörspetts är ju i princip samma sak, ett rör med hål i som släpper in vatten. Skillnaden är tillväga gångsättet för få röret ner i marken. Men det går kanske inte att slå eller banka ner ett rör så långt, jag har ingen aning men jag ser ingen direkt anledning varför det inte skulle gå sålänge man tillräckligt med kraft. Hajjan jag slog med hade en tyngd på 40 kg och jag fick ner min spetts på en dag. Minns att killen sa att han hade en tyngd på 80 kg ifall det visade sig att det gick trögt.U upa skrev:
mjaa, en rörspett får du inte i närheten av samma uttagsmöjligheter om du har rätt tillrinning.J Jeppenedved skrev:Filterbrunn eller rörspetts är ju i princip samma sak, ett rör med hål i som släpper in vatten. Skillnaden är tillväga gångsättet för få röret ner i marken. Men det går kanske inte att slå eller banka ner ett rör så långt, jag har ingen aning men jag ser ingen direkt anledning varför det inte skulle gå sålänge man tillräckligt med kraft. Hajjan jag slog med hade en tyngd på 40 kg och jag fick ner min spetts på en dag. Minns att killen sa att han hade en tyngd på 80 kg ifall det visade sig att det gick trögt.
I en filterbrunn av den dimension som rekommenderas här kan du använda djuphålspump också.
Sen är de kanske lite mer jobb med filterbrunn.
Shirack skrev:
Nej, såklart. Menar bara att principen för hur dem funkar är detsamma. Så om man kan slå ett järnrör 7 meter ner, varför skulle man inte kunna slå 10, 12 eller 15 meter...?Shirack skrev:
J Jeppenedved skrev:
Visst kan man det, men begränsningen kommer då med största sannolikhet alltid sitta i rörspetten.
vi som satsar på filterbrunn har nog målet att begränsningen av uttag ska va i val av pump.
Det är mitt mål ialafall, annars kunde jag behållt mitt rörspett jag hade från början.
Jag tror att den absolut vanligaste begränsningen är markens genomsläpplighet vi filtret. Och att man generellt har möjlighet att få högre flöde på en filterbrunn är för att man har fler meter filter och större diameter. Hade du haft ett rörspett med 3-4 m filter istället för 1m som är det vanligaste hade det nog gett ungefär lika mycket som 3m filterbrunn i samma mark.Shirack skrev:
Initialt kanske men över tid så mår nog inte en spets med så stora uttag.
Tyskarna påstår att 1 meter spets 1.5" max 0.5-0.7m3/h kontinuerligt över tid
1 meter filterör DN115 0.3 mm slits 1.9m3/h.
Så kapaciteten är mer än dubbla på filterbrunn.
Tyskarna påstår att 1 meter spets 1.5" max 0.5-0.7m3/h kontinuerligt över tid
1 meter filterör DN115 0.3 mm slits 1.9m3/h.
Så kapaciteten är mer än dubbla på filterbrunn.
lotze-wassertechnik.de skriver att rekommenderat flöde på 1 meter 2" rörspett är 1kbm/h, jag tog ut mer än så och vet inte om det var därför jag fick köra rent med citronsyra typ varannan säsong.M Mardigan skrev:Jag tror att den absolut vanligaste begränsningen är markens genomsläpplighet vi filtret. Och att man generellt har möjlighet att få högre flöde på en filterbrunn är för att man har fler meter filter och större diameter. Hade du haft ett rörspett med 3-4 m filter istället för 1m som är det vanligaste hade det nog gett ungefär lika mycket som 3m filterbrunn i samma mark.
Största nackdelen jag ser med rörspett är att allt filter mer eller mindre måste stå i vattenförande för att man inte ska suga luft(iaf som jag tolkar det), därav blir det kanske svårt att få många meter med filter.
Påtal om kapcitet, är det någon mer än @TotalControl som lyckats med en riktig bra filterbrunn här?
@fizz vad är du på för djup och hur många meter filter har du? Hur mycket sjunker din vattenpelare när du maxar?
@fizz vad är du på för djup och hur många meter filter har du? Hur mycket sjunker din vattenpelare när du maxar?