Varje slinga kan vara 200m så 5 slingor
Men ge gärna förslag på olika typer av sprinklers och hur man kombinerar dem bäst

M masseman33 skrev:
Varje slinga kan vara 200m så 5 slingor
Men ge gärna förslag på olika typer av sprinklers och hur man kombinerar dem bäst
Titta på hunter. Rinkaby rör säljer dem. Finns bra guider på Hunters hemsida hur man dimensionerar sitt system.

• Gilla
upa
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Grattis till den kommande tillökning som är det bästa som händer i ens liv. Jag hade inte vågat påbörja något sådanthär projekt om något av mina barn var på väg, koncentrationen landar fel då. Men återigen, kul att läsa lite ibland över de som får barn. De små liten växer så enormt fort....
Tack, måste ha nått projekt. Klättrar på väggarna annars....

• Gilla
mortimer och 2 till
  • Laddar…
Misstänkte att det var till gräset. Instämmer med övriga i att sprinkler nog är en ”bättre” lösning. Eftersom jag valt att börja med brunnen och tillgången av vatten är jag själv bara i planeringsstadiet av ett sprinklersystem. Av alla de system jag läst på om verkar Hunter MP Rotator passa mig och vår trädgård bäst. Mkt pga möjligheten att kombinera olika munstycken för kvarts, halv och helvarv utan att systemet över/undervattnar. Själva styrningen av systemet är jag ännu inte övertygad vad som passar mig bäst men troligen blir det en Rachio om jag orkar med det extra krånglet med strömförsörjning samt att de använder en i Sverige otillåten frekvens på den huvudenhet jag är mest intresserad av.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
jag körde med rainbird 5004 (PL-PC-SS-R)
väldigt nöjd med kvaliten och vattenbilden som sprids. kör med hunter ventiler (PGV-101).
köpta från edingershops.de

U upa skrev:
Misstänkte att det var till gräset. Instämmer med övriga i att sprinkler nog är en ”bättre” lösning. Eftersom jag valt att börja med brunnen och tillgången av vatten är jag själv bara i planeringsstadiet av ett sprinklersystem. Av alla de system jag läst på om verkar Hunter MP Rotator passa mig och vår trädgård bäst. Mkt pga möjligheten att kombinera olika munstycken för kvarts, halv och helvarv utan att systemet över/undervattnar. Själva styrningen av systemet är jag ännu inte övertygad vad som passar mig bäst men troligen blir det en Rachio om jag orkar med det extra krånglet med strömförsörjning samt att de använder en i Sverige otillåten frekvens på den huvudenhet jag är mest intresserad av.
[media]
Jag har ett 30 tal MP rotator. Väldigt nöjd. Sen har jag ett gäng Hunter I20. De fungerar också bra men hade jag gjort om det idag så skulle jag köra MP rotator på rubbet. Visst hade det blivit rejält mer slang och sprinklerhuvuden (mer grävjobb) men det hade de varit värt. Förjävla trevliga MP rotators.
Kör Rachio själv. Gen 2 har ingen radio.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har ett 30 tal MP rotator. Väldigt nöjd. Sen har jag ett gäng Hunter I20. De fungerar också bra men hade jag gjort om det idag så skulle jag köra MP rotator på rubbet. Visst hade det blivit rejält mer slang och sprinklerhuvuden (mer grävjobb) men det hade de varit värt. Förjävla trevliga MP rotators.
Kör Rachio själv. Gen 2 har ingen radio.
Har kikat på Gen 2 men känns svårt att välja den nu när det tillkommit så trevligt ”lull lull” på den nya..:geek:

Vad är det för nytt lull lull? Har inte riktigt uppdaterat mig :)

Vad är det för nytt lull lull? Har inte riktigt uppdaterat mig :)
Bättre väderprognos är väll det som tilltalar mest men även möjlighet att koppla in flödesmätare etc..

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Lite ”corny” video men tar upp skillnaderna ganska bra..

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
U upa skrev:
Bättre väderprognos är väll det som tilltalar mest men även möjlighet att koppla in flödesmätare etc..
Ah det hade jag koll på. Trodde de hade fått mer mys än så. Har inte kört full auto än på mitt system då är man ju beroende av en nära väderstation. Gen 2 kör ju bara PWS och min närmaste är 4km bort så det är för långt bort för att bli tillförlitlig med räkning på evapotranspiration och nederbörd.
Vet inte vad Gen 3 kan koppla upp sig i mot?
Jag har faktiskt funderat att slänga upp en väderstation själv :)
Så man kan geeka loss ordentligt.

Oh andra sidan så vettefan. Har man brunn så är det ju bara dränka skiten med vatten. Kostar ju inget :)

• Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Första steget är nu klart i mitt försök att komma vidare ner.
Teorin jag jobbat med är att när ett av mina rör fick ”gängpaj” och blev något vinklat så har det kilat fast sig i foderröret som snällt följde med ca 1,5 m ner men sen blev det tvärstopp. Så jag har helt sonika grävt ett hål bredvid röret, på med pannlampa och sen fick min bror hålla mina fötter när jag dök ner i hålet och spände fast ett spännband runt foderröret. Sen var det ”bara” en fråga om att med hävkraft få det att lossna och komma upp. Det satt som i ett skruvstäd och det knakade och knirrade betänkligt i rören när spänningen till slut släppte och det kom uppåt.
[bild]
Det som ligger vågrätt nere i hålet trodde jag var en rot och började hacka med spaden för att hugga bort den men ångrade mig och tänkte att det kunde vara bra att ha ngt att stödja mot nere i gropen. Det visade sig vara en högspänningskabel med en planka över så jag är väldigt nöjd att jag lät den vara..
Allt tyder iaf på att mina teorier stämde så jag är väldigt förhoppningsfull att nu komma vidare neråt. Så på lördag får ni hålla tummarna att det går ner 2 meter rör till i backen här.
Har jag hållit tummarna i onödan? ;)

• Gilla
fizz
  • Laddar…
Har jag hållit tummarna i onödan? ;)
Hmmm.. På fel tid iaf.. Min bror fick förhinder idag så var tvungen att skjuta på det tyvärr.

• Ledsen
fizz
  • Laddar…
Idag gick det åt h-e..
Började med att ganska snart efter start se en spricka i stupstocken så fick tillverka en ny så den inte skulle braka ihop. 460kg bär lite respekt med sig så bättre att vara på säkra sidan.
Lättplunschat som innan men efter 2,5 timmar hade vi bara kommit ner 2 cm så vi bestämde oss för att backa röret en bit för att säkerställa att det var loss och kanske kunna komma neråt igen. Det satt som berget och istället för att glida upp så small det rakt av..
Avbrutet blått plastfoderrör på träbräda bredvid en grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi testade att ”plugga” röret invändigt för att göra det starkare men inte en millimeter det gav med sig. Det röret sitter där det sitter och jag ser inga fler möjligheter att komma vidare åt något håll med det. Jag har kommit fram till 3 möjliga alternativ att gå vidare men tar väldigt gärna emot fler om ni kommer på ngt.

Alt1. Ta upp foderröret och fylla igen gropen. Beställa TNA-rör och börja om från början i andra änden av trädgården och då acceptera att ha pumpen och ventiler i garaget om jag över huvudtaget lyckas ta mig ner där..

Alt2. Ge upp tanken om filterbrunn och köpa mig en rörspets. Det ligger ju 10 meter fri väg ner i rören som ligger i backen så det kanske bara behövs bankas ner ngn meter.

Alt3. Köpa nya filterrör samt plunscher i en diameter som passar i de rören som ligger i backen och hoppas på att jag är förbi alla lerlager och bara behöver ta mig någon meter längre ner.

Funderar lite på hur det kommer att bete sig..? Rören som redan ligger i backen kommer ju då att fungera som foderrör och frågan är om det kan ställa till det med tillrinningen i ett nytt filterrör? Hur många meter rör bör jag isf beställa? Är lite nojig för att sughöjden kan komma att ställa till problem men om jag inte missminner mig så finns det djuppumpar som är 3” som kunde lösa det problemet om det skulle uppstå..?

• Ledsen
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Idag gick det åt h-e..
Började med att ganska snart efter start se en spricka i stupstocken så fick tillverka en ny så den inte skulle braka ihop. 460kg bär lite respekt med sig så bättre att vara på säkra sidan.
Lättplunschat som innan men efter 2,5 timmar hade vi bara kommit ner 2 cm så vi bestämde oss för att backa röret en bit för att säkerställa att det var loss och kanske kunna komma neråt igen. Det satt som berget och istället för att glida upp så small det rakt av..
[bild]
Vi testade att ”plugga” röret invändigt för att göra det starkare men inte en millimeter det gav med sig. Det röret sitter där det sitter och jag ser inga fler möjligheter att komma vidare åt något håll med det. Jag har kommit fram till 3 möjliga alternativ att gå vidare men tar väldigt gärna emot fler om ni kommer på ngt.

Alt1. Ta upp foderröret och fylla igen gropen. Beställa TNA-rör och börja om från början i andra änden av trädgården och då acceptera att ha pumpen och ventiler i garaget om jag över huvudtaget lyckas ta mig ner där..

Alt2. Ge upp tanken om filterbrunn och köpa mig en rörspets. Det ligger ju 10 meter fri väg ner i rören som ligger i backen så det kanske bara behövs bankas ner ngn meter.

Alt3. Köpa nya filterrör samt plunscher i en diameter som passar i de rören som ligger i backen och hoppas på att jag är förbi alla lerlager och bara behöver ta mig någon meter längre ner.

Funderar lite på hur det kommer att bete sig..? Rören som redan ligger i backen kommer ju då att fungera som foderrör och frågan är om det kan ställa till det med tillrinningen i ett nytt filterrör? Hur många meter rör bör jag isf beställa? Är lite nojig för att sughöjden kan komma att ställa till problem men om jag inte missminner mig så finns det djuppumpar som är 3” som kunde lösa det problemet om det skulle uppstå..?

Lider med dig :( Tråkigt att höra..

Med tanke på du verkar ha rätt mycket lera hos dig så hade jag gett upp hålet och köpt TNA filterbrunn, utan tvekan.

Jag har ju iof bara mitt rör en meter ner i lera men det glider av sig själv när man luckrar med 6st plattor.

du slipper förmodligen ha 460kg också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.