A
Får ta tjuren i hornen och beställa mer slätrör då...

men om man bara suger i lagret under leran blir inte sughöjden för lång då? Har ju inga filterrör i övre delen av leran så min lera börja på 7 meter, sen om jag har 4 meter lera blir inte sughöjden 11 meter då?

en annan fråga? Gör det något om man har en krök på 70cm uppåt på sugledningen enligt bild? Eller det rekommenderas att den bara går rakt fram sen ner?

• Handritad skiss av sugledning med krök och måttangivelser i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det ska inte spela någon roll. Vattennivån fylls ju på till grundvattennivå.
Man brukar säga att en sugledning ska alltid gå uppåt. Sen vet jag inte hur mycket det har roll.

A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej det ska inte spela någon roll. Vattennivån fylls ju på till grundvattennivå.
Man brukar säga att en sugledning ska alltid gå uppåt. Sen vet jag inte hur mycket det har roll.
ok även om det är i olika lager?

Föresten, du har inga TNA rör över?

Har ialafall konstaterat att min stora sektor sprinkler från rinkaby som bara gick att köra på 70% i förra hålet för att ej tömma brunnen, den kan jag köra med 100% i den nya utan det sinar.

så lite bättre tillrinning i den nys men långt från tillräckligt.

Yepp det fylls ju på underifrån.
Har två filter och ett slätt rör över. Men tyvärr så funkar det inte med Fontarios rör som är Stüwa rör med annan gänga. Jag hade ju det problemet på brunn 2 så jag fick vänta på nya från Stüwa.

• Gilla
1
  • Laddar…
Yepp det fylls ju på underifrån.
Har två filter och ett slätt rör över. Men tyvärr så funkar det inte med Fontarios rör som är Stüwa rör med annan gänga. Jag hade ju det problemet på brunn 2 så jag fick vänta på nya från Stüwa.
Det där stämmer inte riktigt hos mig nu iaf. Har grävt på 2 olika platser på tomten och grundvattnet låg på 1,90-1,95 på båda platserna men det är 4,20 ner till vattnet i röret nu. Kanske beror det på för dålig tillrinning men nu har det vilat några dagar så det har haft gott om tid att fylla upp?

Första steget är nu klart i mitt försök att komma vidare ner.
Teorin jag jobbat med är att när ett av mina rör fick ”gängpaj” och blev något vinklat så har det kilat fast sig i foderröret som snällt följde med ca 1,5 m ner men sen blev det tvärstopp. Så jag har helt sonika grävt ett hål bredvid röret, på med pannlampa och sen fick min bror hålla mina fötter när jag dök ner i hålet och spände fast ett spännband runt foderröret. Sen var det ”bara” en fråga om att med hävkraft få det att lossna och komma upp. Det satt som i ett skruvstäd och det knakade och knirrade betänkligt i rören när spänningen till slut släppte och det kom uppåt.
Ett grävt hål med ett rött rör som sträcker sig diagonalt och en påtagen högspänningskabel nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som ligger vågrätt nere i hålet trodde jag var en rot och började hacka med spaden för att hugga bort den men ångrade mig och tänkte att det kunde vara bra att ha ngt att stödja mot nere i gropen. Det visade sig vara en högspänningskabel med en planka över så jag är väldigt nöjd att jag lät den vara..
Allt tyder iaf på att mina teorier stämde så jag är väldigt förhoppningsfull att nu komma vidare neråt. Så på lördag får ni hålla tummarna att det går ner 2 meter rör till i backen här.

• Gilla
  • Wow
Immobil och 2 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Det där stämmer inte riktigt hos mig nu iaf. Har grävt på 2 olika platser på tomten och grundvattnet låg på 1,90-1,95 på båda platserna men det är 4,20 ner till vattnet i röret nu. Kanske beror det på för dålig tillrinning men nu har det vilat några dagar så det har haft gott om tid att fylla upp?
Nej är det så så får man ju räkna grundvattnet från 4.2 förmodligen och det översta är bara ytvatten som har fastnat i lerlager. Vet inte om det är så hos Shirack.

• Gilla
upa
  • Laddar…
U upa skrev:
Teorin jag jobbat med är att när ett av mina rör fick ”gängpaj” och blev något vinklat så har det kilat fast sig i foderröret som snällt följde med ca 1,5 m ner men sen blev det tvärstopp. Så jag har helt sonika grävt ett hål bredvid röret, på med pannlampa och sen fick min bror hålla mina fötter när jag dök ner i hålet och spände fast ett spännband runt foderröret. Sen var det ”bara” en fråga om att med hävkraft få det att lossna och komma upp. Det satt som i ett skruvstäd och det knakade och knirrade betänkligt i rören när spänningen till slut släppte och det kom uppåt.
[bild]
Det som ligger vågrätt nere i hålet trodde jag var en rot och började hacka med spaden för att hugga bort den men ångrade mig och tänkte att det kunde vara bra att ha ngt att stödja mot nere i gropen. Det visade sig vara en högspänningskabel med en planka över så jag är väldigt nöjd att jag lät den vara..
Allt tyder iaf på att mina teorier stämde så jag är väldigt förhoppningsfull att nu komma vidare neråt. Så på lördag får ni hålla tummarna att det går ner 2 meter rör till i backen här.
Bara en sockerbit modell större så får du gratis el också inte bara vatten ;)

Bra jobbat!

• Gilla
upa
  • Laddar…
Bara en sockerbit modell större så får du gratis el också inte bara vatten ;)

Bra jobbat!
Det kunde ju varit ett vattenrör så hade saken vatt biff!
:ok::cool:

• Gilla
  • Haha
masseman33 och 4 till
  • Laddar…
Så då var borrning beställd, det var tydligen järnrör, inte plast de lägger som foderrör?!
Det blir vecka 34 och tar 2-3 dagar
vad rekommenderar du för 5" djupvattenpump? @TotalControl

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen riktig koll på märken mer än att Italienarna och Danskar är bra på pumpar.

Vad ska du ha brunnen till primärt?

Tillägg: Finns ingen anledning att inte välja 4" pump. Den betydligt vanligaste, större utbud, billigare etc.

Lär ju finnas plats på höjden för dig så kapaciteten kan du ju få vad du vill nästan. Är bara antal pumpsteg som ökar (längre pump).

Redigerat:
U upa skrev:
[bild]
Allt tyder iaf på att mina teorier stämde så jag är väldigt förhoppningsfull att nu komma vidare neråt. Så på lördag får ni hålla tummarna att det går ner 2 meter rör till
Shit vilken tur när du borrade hålet! Dock är jag förvånad om det är en högspänningskabel, dom ligger inte på privata tomter mig veterligen. Såvida du inte är ute på åkern o borrar ;)

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
R rqx skrev:
Shit vilken tur när du borrade hålet! Dock är jag förvånad om det är en högspänningskabel, dom ligger inte på privata tomter mig veterligen. Såvida du inte är ute på åkern o borrar ;)
Är kvar inom tomtgränsen..:thinking::crysmile:
Jag kan såklart ha fel då jag inte har ngn koll på hur det där funkar eller vilka regler som finns. Det är en grov kabel under plankan. Gissar ca ø30 mm..

Bäst att inte veta kanske :crysmile:

• Haha
upa
  • Laddar…
R rqx skrev:
Bäst att inte veta kanske :crysmile:
Sant! Fast man blir lite nyfiken..:geek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.