A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo, cone of depression kallas det. Jag har så pass bra tillrinning så att det handlar om centimetrar för mig.
Så ju djupare under grundvattnet ju bättre.

Ofan, då hjälper det knappast jag kör med en spridare nu hela dagen...

är väldigt intresserad av det @fizz sa ang olika förutsättningar beroende på sida av järnvägen...

här är det jag har bredvid min brunn.

• Vy över ett grönt fält vid järnvägsspår med blå himmel och några moln i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shirack skrev:
Ofan, då hjälper det knappast jag kör med en spridare nu hela dagen...

är väldigt intresserad av det @fizz sa ang olika förutsättningar beroende på sida av järnvägen...

här är det jag har bredvid min brunn.
Hört från många "gamla" i byn att förutsättningarna är annorlunda, längre ner till grundvattnet och större fraktionen (sten) vilket gjort att rörspets varit mer eller mindre omöjligt på andra sidan järnvägen. Vet inte om det eventuellt hänger ihop med backen kanske?

• Gilla
1
  • Laddar…
Åkermark är ju aldrig bra. De har ju anlagts där för att marken kan hålla vatten. Därför de har dräneringar och diken runt om. Gammal sjöbotten med sediment får man gå djupt och hoppas på ådra.

Jag bor tex i dalen på en sandås. Grundvattnet, jätte moderådran går förbi sandåsen. På sidorna av åsen är det åkermarker/sjöbotten. Ådran kanske är 100 meter bred.
Sjöbotten på båda sidor av åsen har ingen genomsläpplighet och det gör att det blir en getingmidja med enormt mycket vatten i och med den inte kan sprida ut sig över åkrarna.

A
Åkermark är ju aldrig bra. De har ju anlagts där för att marken kan hålla vatten. Därför de har dräneringar och diken runt om. Gammal sjöbotten med sediment får man gå djupt och hoppas på ådra.

Jag bor tex i dalen på en sandås. Grundvattnet, jätte moderådran går förbi sandåsen. På sidorna av åsen är det åkermarker/sjöbotten. Ådran kanske är 100 meter bred.
Sjöbotten på båda sidor av åsen har ingen genomsläpplighet och det gör att det blir en getingmidja med enormt mycket vatten i och med den inte kan sprida ut sig över åkrarna.

Ok får prova bredvid garaget som nästan är längst upp på tomten 50 meter längre ifrån åkermarken och 25 meter i sidled jämfört med var jag är nu

har ju nästan tagit lite för givet att jag skulle ha perfekta förutsättningar eftersom någon har lagt ner pengar på det där rummet som man antar hade kollat upp marken noga innan han valde den placeringen..

Men är peppad igen för att försöka på nytt :)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Härligt! Skit i midsommar och borra istället! ;)

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
Härligt! Skit i midsommar och borra istället! ;)
haha kan inte.. har ingen borr än

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
A
Prata med grannen bredvid han hade med sin pump under garaget där den gamla oljetanken stått.

han har ut 70liter i minuten, och vattnet har aldrig sinat, när han kört för många spridare så har bara trycket minskat... han har bara nerspolad pemslang med någon egentillverkad Sil i botten.

Det va enligt honom bara 4,5meter ner.

Så jag gör ett försök på samma ställe fast utanför mitt garage.

Då är vi iallafall lika långt från åkern, får hoppas på lite tur :)

• Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Kostar på mig att önska alla en trevlig midsommar!

• Gilla
Oldjoe och 5 till
  • Laddar…
A
F fizz skrev:
Kostar på mig att önska alla en trevlig midsommar!
detsamma till dig och alla andra vattenborrare :)

• Gilla
Oldjoe och 3 till
  • Laddar…
Jag kan inte skåla i eget vatten ÄN så önskar er en glad midsommar och skålar i vätska från Åhus!
Skål!

• Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
A

måste höra med er, detta är ren bullshit va ?

ja provade klädgalge tricket innan idag inför mitt nya hål jag ska göra.. utan resultat... grannarna måste tro jag börjat fira midsommar tidigt om dom såg mig haha

Redigerat:
Shirack skrev:
[media]

måste höra med er, detta är ren bullshit va ?

ja provade klädgalge tricket innan idag inför mitt nya hål jag ska göra.. utan resultat... grannarna måste tro jag börjat fira midsommar tidigt om dom såg mig haha
Alla har inte gåvan. :cool:

• Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Säga vad man vill om gammal humbug så ska man sällan eller aldrig förkasta gamla vise män. Vare sig det är vetenskapligt bevisat eller inte. Jag kommer ihåg från ungdomen när min far skulle köpa mark att bygga fastigheter på så tog han in en äldre lärd man att söka vatten med slagruta. Sant eller falskt är svårt att bevisa. glad midsommar på er vattenprospektörer.

• Gilla
1
  • Laddar…
Och Shirack jag har alltid ett mantra i mina öron som lyder ” det är aldrig för sent att ge upp hoppet”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.