C corre skrev:
Dags för frekvensstyrning? Billigt sätt att anpassa för stor variation i uttaget. Går att bygga antingen med fasta lägen eller dynamiskt mot en tryckgivare beroende på hur långt in man vill gå.
Jaha, nu hajjar jag. Du menar bevattningspumpen. Ja det kanske skulle fungera. Det har jag inte tänkt på. Det skulle ju vara något billigare. Förslag på setup? Kan man frekvensstyra "alla" pumpar?

Frågan hur man styr frekvensen för olika bevattningszoner automatiskt?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@upa

Är det idag det sker? :)
Så va det tänkt..:thumbdown:
Drog igång tidigt men nu var hjälpen tvungen att bryta för dagen. Resultatet blev -2 meter och inte mkt klokare.. Jag är iofs mer säker nu på att det är muffarna som ställer till det i leran. Det känns verkligen som om det sitter en liten jävel nere i backen och håller fast ibland. Började dagen med att ”backa” så röret var helt löst och enkelt kunde lyftas och sänkas för hand och sedan pluncha ur fraktionerna i röret. Röret sög då fast igen så bara att backa. Det är en märklig process som får skyndas långsamt. När man sänker ner plunchern så kan den först stanna på ett djup och när man sedan pumpar en gång så stannar den högre för att sedan dras ner mkt djupare nästa tag. När detta händer blir det ett j-a vakuum och väldigt (in i h-e) tungt att få upp. När plunchern kommer upp är den helt full och med fraktioner även ovanpå. Röret sitter då igen som gjutet i backen men när man väl får loss det så kan man enkelt med endast handkraft trycka det djupare än det var när det satt fast. Och så höll det på idag.. Upp och ner och när vi bröt var vi 2 meter högre än när vi började. Så planen att försöka lirka sig förbi leran gick inte så bra. Trist att vi var tvungna att lägga ner men tar nya tag på torsdag igen. Då blir det ett försök med mer fokus på vikt än idag. Löst rör som start och sedan full kraft neråt.
Så en shout out till @Shirack om borren. Vill du låna den nu så går det bra. Så om du e taggad så tjoa så delar jag ner den i längder som går att hantera. När jag svalt kaffet ska jag försöka få upp foderröret oxå..
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Så va det tänkt..:thumbdown:
Drog igång tidigt men nu var hjälpen tvungen att bryta för dagen. Resultatet blev -2 meter och inte mkt klokare.. Jag är iofs mer säker nu på att det är muffarna som ställer till det i leran. Det känns verkligen som om det sitter en liten jävel nere i backen och håller fast ibland. Började dagen med att ”backa” så röret var helt löst och enkelt kunde lyftas och sänkas för hand och sedan pluncha ur fraktionerna i röret. Röret sög då fast igen så bara att backa. Det är en märklig process som får skyndas långsamt. När man sänker ner plunchern så kan den först stanna på ett djup och när man sedan pumpar en gång så stannar den högre för att sedan dras ner mkt djupare nästa tag. När detta händer blir det ett j-a vakuum och väldigt (in i h-e) tungt att få upp. När plunchern kommer upp är den helt full och med fraktioner även ovanpå. Röret sitter då igen som gjutet i backen men när man väl får loss det så kan man enkelt med endast handkraft trycka det djupare än det var när det satt fast. Och så höll det på idag.. Upp och ner och när vi bröt var vi 2 meter högre än när vi började. Så planen att försöka lirka sig förbi leran gick inte så bra. Trist att vi var tvungna att lägga ner men tar nya tag på torsdag igen. Då blir det ett försök med mer fokus på vikt än idag. Löst rör som start och sedan full kraft neråt.
Så en shout out till @Shirack om borren. Vill du låna den nu så går det bra. Så om du e taggad så tjoa så delar jag ner den i längder som går att hantera. När jag svalt kaffet ska jag försöka få upp foderröret oxå..
Trist @upa jag är imponerad över ditt tålamod, och att du inte ger upp...


Jag lånar gärna så fort det bara går och du har tid att ge mig det :)
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Foderröret samarbetade efter lite övertygelse och är nu uppe. Skickar ett pm med mina uppgifter så kan du komma när det passar dig.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
@upa

Om det är en lersörja där nere. Var försiktig att du inte kör fast plunschern. De har hänt har jag läst. Kralliga rep gäller på plunschern så den pallar kraften av domkrafter om det händer.

Ja muffarna känns som en riktig bov i det här sammanhanget.

Tack för att du rapporterar ! :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@upa

Om det är en lersörja där nere. Var försiktig att du inte kör fast plunschern. De har hänt har jag läst. Kralliga rep gäller på plunschern så den pallar kraften av domkrafter om det händer.

Ja muffarna känns som en riktig bov i det här sammanhanget.

Tack för att du rapporterar ! :)
Tro mig.. Jag är väldigt försiktig. Första gången det hände mig var jag rädd att jag inte skulle få upp plunchern igen så efter det tar jag det väldigt lugnt när det beter sig märkligt. (y) Jag köpte ett rep som ska klara upp till 5100kg när repet som satt på blev för kort så det bör klara av lite om det skulle bråka.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Tro mig.. Jag är väldigt försiktig. Första gången det hände mig var jag rädd att jag inte skulle få upp plunchern igen så efter det tar jag det väldigt lugnt när det beter sig märkligt. (y) Jag köpte ett rep som ska klara upp till 5100kg när repet som satt på blev för kort så det bör klara av lite om det skulle bråka.


nu e de ny plan på G.

eftersom jag fick låna @upa s fina lerborr med så ska jag ge mitt första hål en chans till innan jag ger upp :)

se om jag får samma fenomen med mina muffar när jag kommer ner i leran :)
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra plan!

@TotalControl har du stött på lera under dina byggen?
 
NI i tråden som har rörspetsbrunnar, hur många liter får ni ut i minuten?
 
A
S Spidertotz skrev:
NI i tråden som har rörspetsbrunnar, hur många liter får ni ut i minuten?
fick ut 25liter/min med min pump som klarade 102l i min.

då hade jag fördelar som kort suglang och grov (pem50)

kan säkert få ut lite mer med en grövre min va 1,5”

men hoppas inte på för mycket
 
Shirack skrev:
@TotalControl har du stött på lera under dina byggen?
Nej bara sand. Hur går det?
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej bara sand. Hur går det?

Ska börja nu... vet dock inte gränsen hue långt ner ja behöver innan jag ger upp... känner man på något sätt tro när man eller om man kommer igenom
 
A
Så ser leran ut, tjock somfan
 
  • Tjock, grå lera som klänger fast vid en spade mot en bakgrund av grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.