802 969 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
@Shirack hur lätt går det nu när du verkar vara igenom leran ? Utan att ha följt dig i varje inlägg så fortsätt en bit till utifrån den sista bilden du lagt upp här. Hur långt ner är du nu ?
Instämmer med fizz, den där fraktionen ser spontant positivt ut om du nu är igenom leran... Ge oss gärna uppdatering efter varje 0.5m du kommer ner
Instämmer med fizz, den där fraktionen ser spontant positivt ut om du nu är igenom leran... Ge oss gärna uppdatering efter varje 0.5m du kommer ner
M mortimer skrev:@Shirack hur lätt går det nu när du verkar vara igenom leran ? Utan att ha följt dig i varje inlägg så fortsätt en bit till utifrån den sista bilden du lagt upp här. Hur långt ner är du nu ?
wtf nu fick ja upp typ rötter men sjunker ej mycket
Ofyfan vilka cliffhangers Härligt att leran var kort. Nu ser ju fraktionerna betydligt mer lovande ut!
Vilket djup är du på? Har du fått igenom någon muff förbi leran?
Vilket djup är du på? Har du fått igenom någon muff förbi leran?
Klockrent svar. Får kika runt lite. Ingen dum idé alls!C corre skrev:Om du går ned 15-20% av motorns varvtal så minskar flödet/tryck därefter.
Frekvensstyrningarna har ofta ingångar och möjlighet att ställa fasta driftparameter (frekvens eller spänning) efter ingångars värde.
Olika frekvensstyrningar har olika smarta funktioner, vissa har redan program för pumpstyrning mot tryckgivare eller så gör man program som kör mot ingångar värde.
Om du har två olika zoner med olika behov så kan man tappa av spänningen från magnetventilen, köra igenom en galvanisk isolation, och mata ingången som då reagerar på vilken zon som är aktiv och styr därefter.
Söker man i forumet så har en del köpt VFD / Frekvensstyrning till sina pelarborr och fräsmaskiner, finns lite länkar på inköpsställen där.
tex [länk]
[länk]
Lite mekk eller så köper man färdiga grejer från någon, bevattningsteknik, grundfos eller någon italienare.
Färdig för idag, orkade faktiskt inte mer,
Eftersom jag uppdaterar samtidigt som jag jobbar så blir det lite rörigt haha så jag sammanfattar de här..
Började med att suga ut isgrusen 30cm sen sänkte jag röret de 20cm jag hade höjt det så stod jag på leran igen.
därifrån har jag kommit ner ungefär 53 cm idag, sumpen är runt 50cm med muff.. Och eftersom jag fått upp både lite sten och små rötter (torv) grövre grus (sand) EFTER leran sluta komma och rören har följt med så borde även muffens tjockare del gått igenom leran men muffen står förmodligen fortfarande i leran men somsagt den tjockare delen måste kommit ner i leran vilket är bra...
vad ska jag dra för slutsatser att jag fått upp detta i följande ordning:
1. Lera
2.grövre sand
3. Svarta små rötter ev. Torv som någon sa.
4. Sen grövre sand igen
5. Två större stenar
rörde ju runt flera gåner med @upa s fina spiraborr och skrev ju det kändes som jag va på sten..
Sen sista pumpningen med kiesepumpen kom rätt
Mycket sand + de två större stenarna...
Har efter det ej varit nere med spiralborren igen för att känna om stenkänslan är borta.
har jag tur så var de de stenarna jag kände innan som nu är borta.
så kommer jag ner runt 30-40 cm till borde muffen på sumpen va igenom lerpartiet.
@mortimer fjälkinge, du hjälpte mig ju med SGU via PM
Djup 7,20m från gräset
Är dock tyngre nu än innan att pumpa
Eftersom jag uppdaterar samtidigt som jag jobbar så blir det lite rörigt haha så jag sammanfattar de här..
Började med att suga ut isgrusen 30cm sen sänkte jag röret de 20cm jag hade höjt det så stod jag på leran igen.
därifrån har jag kommit ner ungefär 53 cm idag, sumpen är runt 50cm med muff.. Och eftersom jag fått upp både lite sten och små rötter (torv) grövre grus (sand) EFTER leran sluta komma och rören har följt med så borde även muffens tjockare del gått igenom leran men muffen står förmodligen fortfarande i leran men somsagt den tjockare delen måste kommit ner i leran vilket är bra...
1. Lera
2.grövre sand
4. Sen grövre sand igen
5. Två större stenar
rörde ju runt flera gåner med @upa s fina spiraborr och skrev ju det kändes som jag va på sten..
Har efter det ej varit nere med spiralborren igen för att känna om stenkänslan är borta.
så kommer jag ner runt 30-40 cm till borde muffen på sumpen va igenom lerpartiet.
Djup 7,20m från gräset
Redigerat:
Fjälkinge, denna filterbrunns metropolShirack skrev:Färdig för idag, orkade faktiskt inte mer,
Började med att suga ut isgrusen 30cm sen sänkte jag röret de 20 jag hade höjt det så stod jag på leran igen.
1. Lera
2.grövre sand
4. Sen grövre sand igen
5. Två större stenar
Har efter det ej varit nere med spiralborren igen för att känns om stenkänslan är borta.
Djup 7,20m från gräset
Gött med en sammanfattning av läget för dig.Shirack skrev:Färdig för idag, orkade faktiskt inte mer,
Började med att suga ut isgrusen 30cm sen sänkte jag röret de 20 jag hade höjt det så stod jag på leran igen.
vad ska jag dra för slutsatser att jag både fått upp i följande ordning
1. Lera
2.grövre sand
4. Sen grövre sand igen
5. Två större stenar
rörde ju runt flera gåner med @upa s fina spirabore och skrev ju kändes som jag va på sten..
Har efter set ej varit nere med spiralborren igen..
Djup 7,20m från gräset
Känner igen det där med orken.. Vet inte om det är samma för dig men efter att ha varit igång ett tag och dansat runt det där hålet i marken så kan det verkligen suga ur musten på en.
Svårt att dra några definitiva slutsatser men det verkar ju onekligen som du är igenom leran och under den så har du har torv av mossa eller liknande med grövre fraktioner av sand och då tyvärr även en del sten. Jag tycker det låter lovande om än inte självklart enkelt att komma vidare och om det var mitt hål skulle jag ladda batterierna och på det igen.
För mig har det verkat som att det inte räcker med att få igenom en muff för att efterföljande ska slinka igenom, men du har ju inte lika tjockt lager så leran lär ju inte heller uppföra sig likadant under backen tänker jag..?
Tänker även att nu när du är under lerlagret som har så dåligt genomsläpp kanske vattentillrinningen blir bättre i lagret under. (Jag har vissa förhoppningar om att det ska vara så här när jag väll kommer igenom här...)