A
Maxwells demon TotalControl skrev:
6 meter. Då är han på samma djup som du?
Kanske är bäst att sikta på att gå genom leran om det är hanterbart?

Jag är på 6,5 närmare 7.

man han stötte ej på lera. Han stanna där bara.

NY uppdatering...

grävde snett mot cementringens kant och sista ringen vilar på sanden kommunder den direkt..

altså är sista ringen ovanför grundvattnet.... så hjälper nog ej att borra bredvid....

Då är det bara att försöka gå djupare. Ge inte upp hoppet nu! :)

A

Nejdå, inte reda hade hoppats på det va cementrören, m men vad är det jag ska hoppas på med leran egentligen? Att det ska finnas vattenbärande lager under leran? Stötte du på lera @TotalControl?

men det här med SGUn eftersom både jag och han har samma fenomen.. stämmer inte genomsläppligheten i jorden eller orkar två meter filter inte mer?

Att du kommer ner till bättre lager med grundvatten.
Sgus uppgifter kan ju vara under leran.
Har läst att vattnet ovan lera kallar tyskarna för något annat än grundvatten.
Det är ytvatten som bromsas upp av lerlager.
Fåran kan ligga under leran.

Här är en som har kämpat järnet.
Från 600 l/h till 4000 l/h. Genom att borra igenom lera och sten till moderådran.

http://brunnen-forum.de/viewtopic.php?f=7&t=1091

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
A
Att du kommer ner till bättre lager med grundvatten.
Sgus uppgifter kan ju vara under leran.
Har läst att vattnet ovan lera kallar tyskarna för något annat än grundvatten.
Det är ytvatten som bromsas upp av lerlager.
Fåran kan ligga under leran.

Här är en som har kämpat järnet.
Från 600 l/h till 4000 l/h. Genom att borra igenom lera och sten till moderådran.

[länk]

Ok får tänka på det över natten och lugna nerverna...

Där jag bor finns sex lika dana hus som mitt i en rak linje.)

I två av husen har en äldre gubbe förr monterat någon form av 2 tums spett för
(40 meter högre ull på tomten än där min står.

Och bägge tar upp 70l/min med sämre pumpar än min.

Så antingen fortsätter jag kämpa med nuvarande hål provar jag med nu

A
Hoppsan, såg mitt senaste inlägg va helt obegripligt...

Tror jag somnade flera gånger under det inlägget :)

Två av mina grannar har ialafall sina vanliga rörspett 50 meter högre upp på tomten än jag har mitt pumprum som någon gubbe gjort för typ 10-15 år sen

Mitt pumprum är längst nere vid tomtgränsen bredvid en järnväg och en åker.

(Läste på sgu:s hemsida att man ofta har en åker på jord som innehåller lera då det håller vatten bra)

Grannarna som har sina pumpar uppe vid sina garage (på olika ställen så klart men i samma linje med runt 60 metern ner till åkern) De får upp 70l/min med sina vanliga rörspett med små pumpar som är specade på 50l/min hur det nu går ihop. Deras djup va runt 6 meter med.

Tänkte ja kunde chansa och borrat i samma linje som deras... skulle det funka så skulle jag kunna ha min pump under garaget i ett liknande rum som jag har idag fast det är på 1,5x3 meter, har stått en oljetank där innan. Hade varit perfekt.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Ja det är ju en plan som kan fungera.
Skulle jag borra 30 meter österut så skulle jag gå från postglacial sand till lera. Gammal åkermark / sjöbotten utan någon som helst genomrining. Det vet jag för stötte på lera på den delen när jag grävde ner jordvärme.
Så de kan diffa mycket. Defentivt om du borrar till gränsen till gammal åkermark. Åkermark brukar vara gamla sjöbottnar.
Värt att testa.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja det är ju en plan som kan fungera.
Skulle jag borra 30 meter österut så skulle jag gå från postglacial sand till lera. Gammal åkermark / sjöbotten utan någon som helst genomrining. Det vet jag för stötte på lera på den delen när jag grävde ner jordvärme.
Så de kan diffa mycket. Defentivt om du borrar till gränsen till gammal åkermark. Åkermark brukar vara gamla sjöbottnar.
Värt att testa.

Ja de är mer eller mindre bara järnvägen som skiljer mitt pumprum från en riktigt stor åker.

läste även att vibrationer i marken kunde göra leran superkompakt och marken tätare = sämre genomsläpplighet men det kan ja inte svara på om det stämmer.

Däremot vibrerar det som satan i pumprummet när godatågen kommmer i full hastighet... lite läskigt att va där nere då.

kan va värt att göra ett hål till Uppe vid garaget innan jag funderar på att borra genom lera.

grannen som med gjort filterbrunn 50 meter från mig som jag prata med igår hade borrat ner sina rör med 120 borr utan foderrör.

fick låna det 6 meters borret om jag ville :)

Är det någon större nackdel att skippa foderrör om det går utan?

Nej. Foderöret är ju bara till att hålla pilothålet öppet ner till grundvattnet. Då kan den inte rasa igen.
Ingen annan fördel vad jag kan se.

• Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Som jag förstått det är förutsättningarna för eget vatten annorlunda på andra sidan järnvägen @Shirack , vet dock 2st som dragit ner filterbrunn med ok resultat.

Det är väl aldrig fel med foderrör men fungerat fint för mig utan.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
F fizz skrev:
Som jag förstått det är förutsättningarna för eget vatten annorlunda på andra sidan järnvägen @Shirack , vet dock 2st som dragit ner filterbrunn med ok resultat.

Det är väl aldrig fel med foderrör men fungerat fint för mig utan.

Okej, väldigt intressant @fizz nu hängde ja inte riktigt med dig, vad är förutsättningarna som skiljer?

Shirack skrev:
Hoppsan, såg mitt senaste inlägg va helt obegripligt...

Tror jag somnade flera gånger under det inlägget :)

Två av mina grannar har ialafall sina vanliga rörspett 50 meter högre upp på tomten än jag har mitt pumprum som någon gubbe gjort för typ 10-15 år sen

Mitt pumprum är längst nere vid tomtgränsen bredvid en järnväg och en åker.

(Läste på sgu:s hemsida att man ofta har en åker på jord som innehåller lera då det håller vatten bra)

Grannarna som har sina pumpar uppe vid sina garage (på olika ställen så klart men i samma linje med runt 60 metern ner till åkern) De får upp 70l/min med sina vanliga rörspett med små pumpar som är specade på 50l/min hur det nu går ihop. Deras djup va runt 6 meter med.

Tänkte ja kunde chansa och borrat i samma linje som deras... skulle det funka så skulle jag kunna ha min pump under garaget i ett liknande rum som jag har idag fast det är på 1,5x3 meter, har stått en oljetank där innan. Hade varit perfekt.
Har du ett rum till under marken..?:surprised: Rana rama Fritzl-paradiset för tusan.. Skämt åsido så skulle det ju fungera lika bra.(y)
Tjoa om du behöver foderöret så ska jag försöka få upp det.

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Har du ett rum till under marken..?:surprised: Rana rama Fritzl-paradiset för tusan.. Skämt åsido så skulle det ju fungera lika bra.(y)
Tjoa om du behöver foderöret så ska jag försöka få upp det.

Ska jag göra.. Tack somfan kör med en spridare nu och vattnat hela tiden för att se om tillrinningen blir bättre, men när man lyser ner i röret ser det knappt ut som de kommer något vatten från slitsarna som hamnar ovanför grundvattnet när det sjuker, måste va sjukt dålig tillrinning den översta biten ialafall

Tänkte på en sak... mätte var jag har haft mitt rörspett...

det sög i ungefär samma nivå som mitt understa filter idag där jag verkar ha hyffsad tillrinning..

höjden där det övre filtret sitter har jag aldrig sugit från någonting, kanske sanden är väldigt ogenomtränglig där från början?

Redigerat:
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Ska jag göra.. Tack somfan kör med en spridare nu och vattnat hela tiden för att se om tillrinningen blir bättre, men när man lyser ner i röret ser det knappt ut som de kommer något vatten från slitsarna som hamnar ovanför grundvattnet när det sjuker, måste va sjukt dålig tillrinning den översta biten ialafall

Tänkte på en sak... mätte var jag har haft mitt rörspett...

det sög i ungefär samma nivå som mitt understa filter idag där jag verkar ha hyffsad tillrinning..

höjden där det övre filtret sitter har jag aldrig sugit från någonting, kanske sanden är väldigt ogenomtränglig där från början?
Jag skulle gissa att det är lika bra tillrinning hela vägen men eftersom vattnet lyder under gravitationen så sjunker det mer neråt än åt sidan in i ditt filterrör när du plockar ut vatten snabbare än vad som hinner rinna till. Svårt att förklara min tes men tror att det blir som en bälg lixom och du har för dålig tillrinning för dina behov hela vägen och pga fysikens lagar så tar det slut i botten först. Typ som att hur du än dricker med ett sugrör i ett glas tar drt slut i botten sist...

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Jo, cone of depression kallas det. Jag har så pass bra tillrinning så att det handlar om centimetrar för mig.
Så ju djupare under grundvattnet ju bättre.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.