803 183 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Nej ingen arbetsrör. Ett foder skulle jag stoppa ner efter jordborren. Om du har sand så går det fort att borra. Tog 50 min för mig 3.5m i sand.
Jaha, kan du borra utanför ringarna i din pump grop? Dåså, då behöver du inte foder. Trodde vi pratade om att gå upp på land bredvid pumprummet så att du skulle behöva borra med jordborr först.
TotalControl skrev:Jaha, kan du borra utanför ringarna i din pump grop
? Dåså, då behöver du inte foder. Trodde vi pratade om att gå upp på land bredvid pumprummet så att du skulle behöva borra med jordborr först.TotalControl skrev:
Utanför ringarna? Nej... kanske skrev snurrigt i min irritation men jag sa bara jag vet ej hur många ringar jag har ner i marken kanske ingen? Kanske 3st..
Men kan jag inte på något sett se hur många ringar till som är under marken så får jag borra ett från gräsmattan några meter ifrån.
då va frågan om jag kan göra det utan något ”arbetarör” eller jag kan borra ner till grundvattnet utan något arbetsrör?
TotalControl skrev:
Ok ska man låta foderröret va kvar sen?
Ja jag får väl dra upp skiten och prova borra igen utanför.... men man kan ju med fråga sig varför det är sand i cememtrören... men har ingen borr heller....
någon som har ett passande? Hur långt ifrån bör man va cementrören? 5meter ?
Om någon vänlig person har ett jordborr passande att borra ner 160 markrör med i närheten av kristianstad så lånar jag gärna det
verkar va svårt att hitta 160 markrör som någon har hemma...
har ungefär från gräsmattan 3,9meter till grundvatten..
Redigerat:
Ja jag vet faktisk inte. Har det varit en grävd brunn det där du har? Har man fyllt den med sand sen kanske?
Skulle vara intressant hur grannen 50 meter bort har för skjuts i sin brunn. Han kanske har borr att låna ut/hyra?
Ja foderöret låter du vara kvar.
Skulle vara intressant hur grannen 50 meter bort har för skjuts i sin brunn. Han kanske har borr att låna ut/hyra?
Ja foderöret låter du vara kvar.
Sakta i backarna nu för f..?
Du har för tusan ett galet pimp-pump-hus @Shirack som jag tror de flesta av oss är mer än lite avis på. Du kan inte mena att du ger upp redan och ska stoppa borren bredvid..? Ehh.. Det där lät märkligt..
Jag kan förstå att du blir besviken och söker lösningar för att bli klar men jag tycker du ska försöka liiite till i gropen iaf.
Bara för att leran levt jävel för mig från alla håll den kan betyder ju inte att det måste göra det för dig? Kanske har du mindre än en halvmeter och inte har några som helst problem att få rören att slinka igenom..? Kanske har du bara 20 cm men en stor jävla sten som sätter stopp..? Eller har du som jag mött Belsebub i form av 17 meter lera..?
Jag gick på semester i dag och får hjälp på måndag så då ska det göras ett ordentligt försök att forcera den där leran. Förhoppningsvis ska det gå vägen och då finns här ”himmaluad” lerborr med tillbehör att låna. Som @TotalControl säger så finns här även 3 meter foderrör som kostar gratis om du skulle behöva men just nu sitter det nere i backen eftersom det var roligare att gräva ner ett nytt istället för att gräva upp det som satt i backen..
Du har för tusan ett galet pimp-pump-hus @Shirack som jag tror de flesta av oss är mer än lite avis på. Du kan inte mena att du ger upp redan och ska stoppa borren bredvid..? Ehh.. Det där lät märkligt..
Jag kan förstå att du blir besviken och söker lösningar för att bli klar men jag tycker du ska försöka liiite till i gropen iaf.
Bara för att leran levt jävel för mig från alla håll den kan betyder ju inte att det måste göra det för dig? Kanske har du mindre än en halvmeter och inte har några som helst problem att få rören att slinka igenom..? Kanske har du bara 20 cm men en stor jävla sten som sätter stopp..? Eller har du som jag mött Belsebub i form av 17 meter lera..?
Jag gick på semester i dag och får hjälp på måndag så då ska det göras ett ordentligt försök att forcera den där leran. Förhoppningsvis ska det gå vägen och då finns här ”himmaluad” lerborr med tillbehör att låna. Som @TotalControl säger så finns här även 3 meter foderrör som kostar gratis om du skulle behöva men just nu sitter det nere i backen eftersom det var roligare att gräva ner ett nytt istället för att gräva upp det som satt i backen..
U upa skrev:Sakta i backarna nu för f..?
Jo du har delvis rätt, vill ej bli av med det rummet..
Men snackade med grannen 50 meter bort som med byggt filterbrunn..
han sa han borrade 4 gånger innan han hitta vatten.
och han har samma problem som jag fortfarande... kör han med slang rakt ut så tömmer han sin brunn också...
Han är 6 meter ner, två meter filterrör utan sump. Och utan isgrus
Dock hade han en sån 0,75kw 50l/minuten pump från rinkaby som räckte för att köra slut på det.
men han kör bara med en träggårstraktor och en spridare samtidigt och det klarar han utan att köra slut vattnet på. Och de räcker för han.
Men jag fick nog ut en 70liter/min när jag mätte och maxade med 15 meter slang, och kan bara köra en minut sen är det tomt..
Nej jag dår fundera ikväll vad mitt nästa drag ska bli
Med det... prata med m
6 meter. Då är han på samma djup som du?
Kanske är bäst att sikta på att gå genom leran om det är hanterbart?
Kanske är bäst att sikta på att gå genom leran om det är hanterbart?