A
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Shirack

Vet du varför det inte rekommenderar PVC? Det enda jag kan tänka mig är fryståligheten. Men jag skulle tömma sugledningen oavsett PEM eller PVC inför vintern.

Typ varenda brunn i USA har ju PVC ledningar så borde fungera här också tycker man.
Ska fråga för skoj skull e här nu

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
A
Shirack skrev:
Ska fråga för skoj skull e här nu
problemet e när jag byggde rörspett så lura rinkaby på mig 2 sånna koppel till pem 50 slang 500kr styck så vill gärna använda dom igen

• Mässingskoppel för PEM 50 slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja kör med PEM då. Det kvittar. Om du ändå behöver mer PEM 50 till systemet. PVC tipset var bara om du inte skulle behöva köpa 50 meter för en sugledning på några meters skull.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja kör med PEM då. Det kvittar. Om du ändå behöver mer PEM 50 till systemet. PVC tipset var bara om du inte skulle behöva köpa 50 meter för en sugledning på några meters skull.

Hade ja inte haft dessa dyra kopplingarna hade jag kört på ditt spår, men får ont i magen av att lägga dom på hyllan i garaget när ja vet va dom kosta haha

• Haha
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
När blir det pumpning? Är förjävla nyfiken :)

• Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Instämmer!:geek:

• Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
A
@TotalControl och @upa

börjar klockan 15:00 idag..

har lagt ut slangen i solen nu med jordsäckar över så den rätar ut sig... han sa på rinkaby det gjorde mycket om solen låg på som idag så rätar slangen ut sig.

Ang pvc rör så sa han det va större risk det drog tjuvluft.

pgs plasten va så hård eller vad han sa... han sa det va deras rekommendationer att använda pem på sugsida med sånna koppel jag har.

sen sa jag att jag prata med en som har 10bars pump med 200l/min kapacitet som använder det på sugledning, han blev förvånad.

@fizz de löste sig med isgrus, hade 50kr bonuscheck på granngården + om detta ej blir bra och jag behöver lyfta och kapa sumpen så e det bra om jag har extra hemma :)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Jag som bara har r32 som sugledning...

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
F fizz skrev:
@Shirack bjuckar på någon meter PEM 50 ;)

F fizz skrev:
Hur kan du sova om nätterna...?:surprised::rofl:

• Gilla
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
@Shirack Rinkabyrör förklaring var verkligen lite blaha blaha :) PVC är ju trycklassad PN10/PN16. Men de fick ju kränga kopplingar för 500:- styck :)

Ser med spänning fram emot ditt resultat av pumpning :)

A
@Shirack Rinkabyrör förklaring var verkligen lite blaha blaha :) PVC är ju trycklassad PN10/PN16. Men de fick ju kränga kopplingar för 500:- styck :)

Ser med spänning fram emot ditt resultat av pumpning :)

Inte jag... om det går åt helvete, räcker de dra upp 10cm i botten? 30cm isgrus räcker med?

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vad är det som ska gå åt helvete?

Ja det räcker med 10 cm och 30 cm. Jag har använt mig av 30 cm grus.

Men häll i gruset först isf innan du lyfter.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Inte jag... om det går åt helvete, räcker de dra upp 10cm i botten? 30cm isgrus räcker med?
Håller tummarna! (y)

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
A
Ärn
Vad är det som ska gå åt helvete?

Ja det räcker med 10 cm och 30 cm. Jag har använt mig av 30 cm grus.

Men häll i gruset först isf innan du lyfter.

Är alltid negativ till jag ser motsatsen haha

återkommer så fort jag blir klar, PEM slangen blev över förväntan rak väldigt lätt

jag hänger ner bottenventilen så den slutar 30cm från isgrusen eller det blir för nära?

Redigerat:
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.