Min huvudräkning var sådär. Mindre än 3cm mer filter blir det i botten. Dock det stället med högst difftryck, men tror ändå att skillnaden är försvinnande lite.

M Mardigan skrev:
Kan inte filterbrunnar men borde inte göra något om grundvattnet sjunker lite. Sen att ha öppet i bottnen istället för att stå på leran borde inte göra jättestor skillnad. Om där är öppet i botten blir det som 204 cm filter istället för 200.
Jag förstod inte vad du menar med 204 istället för 200?

Ja fast är öppet rör i botten med isgrus ger en bra tillrinning. Öppningen utan isgrus är ju iaf 10380 mm2 (100cm2)

Shirack skrev:
Nej ja förstår, men om jag höjer 20 cm ska jag hälla i 50cm isgrus istället för 30cm eller du tror väggarna faller ihop direkt?
men om de översta slitsarna i filterrör nummer två hammnar ovanför grundvattnet, gör det något om min bottenventil är en meter under?
Du får hälla i isgrus först sen lyfta röret lite. Du kan öka mängden isgrus.
Men jag skulle vänta med de tills provpumpningen är klar.

A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja fast är öppet rör i botten med isgrus ger en bra tillrinning. Öppningen utan isgrus är ju iaf 10380 mm2 (100cm2)

Du får hälla i isgrus först sen lyfta röret lite. Du kan öka mängden isgrus.
Men jag skulle vänta med de tills provpumpningen är klar.

Isgrus efter provpumpning.

nu måste ja dock dra upp hela röret direkt då jag har 3 meter filter... och gänga på ett slätt rör istället för filter nr 3 sen ner med det igen.

• Blått rör i grävd jordgrop med synligt isgrus, fotens del och verktyg syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått PVC-rör på marken bredvid en grushög nattetid efter provpumpning av brunn.
    Skapa konto
Jag förstod inte vad du menar med 204 istället för 200?
Om filtret är slitsat hela vägen så blir 3cm filter också 100 cm2 på ett 110 rör. 5,5*2*3,14*3=103 cm2.

@Shirack Jag förstod inte?

@Mardigan Han har 0.5 meter sump i botten som inte är slitsad.

Men jag förstår faktisk inte hur du menar? :)
Om man ser öppningen i botten på ett 110 rör med 30 cm isgrus i vägen så kan man se det som ett filter Med ytan av 100cm2. 3cm av ett filterrör får också ytan av ca 100 cm2. Så den procentuella ökningen av filteryta blir inte så stor om du även har filter i botten av röret.

Arean per 30 cm 0.3 slitsad filterrör är ca 3800 mm2.
Men strunt samma. Jag tar gärna den arean gratis istället för att plugga den eller täppa den med lera.
Men jag skulle även välja att försöka få ner hela filtret under vatten. Vet inte vilka fenomen kan uppstå om den ligger över vattenytan.

3cm filterör har en area på 380 mm2

Redigerat:
@Shirack

Ah nu förstår jag. Du menar ta upp rören och sätta en slät istället för sista filtret?

Innan du gör det är du säker på lera? Har du rört runt i det som @upa nämnde?

Shirack skrev:
Japp de får jag,
du menar röra upp leran sedan ta upp de med pumpen?
Ja, precis. Säkerställa att det verkligen är lera du stött på.

Och du kan väl kolla flödet i brunnen utan att ta bort sista filtret?

A
Jaha en riktig skitdag. Precis färdig för idag...

Hade hela röret uppe och tog bort en meter filter...

återmonterat och pumpat ner det igen, fastnar på milimeter samma nivå igen...

Nu är grundvattnet som innan 20cm ovanför första slitsade spåret, fan va dum jag va kunde Kanske kortat sumpen när jag hade den uppe...

Problemet är jag ej vet vad om händer om/när grundvattnet går lite under första slitsade filterspåret..

det kan ju inte fungera som en rörspett? För hela bottenventilen blir ju under vatten ändå?

Aja jag får prova såhär först....

kommentarer? Ska ja besvära mig och ta upp en gång till och korta sumpen? Vet inte riktigt hur kort den kan va? Är det meningen bottenventilen ska suga precis i sump området?

@TotalControl rätt säker på lera, det kleta fast sig på fingrarna somfan jämfört med sanden och blev hårt när De torkade ovan mark

• Hand visar jämförelse mellan fastklädd lera och sand med suddig bakgrund av gräsmark och grå betongplattor.
    Skapa konto
Redigerat:
Shirack skrev:
Jaha en riktig skitdag. Precis färdig för idag...

Hade hela röret uppe och tog bort en meter filter...

återmonterat och pumpat ner det igen, fastnar på milimeter samma nivå igen...

Nu är grundvattnet som innan 20cm ovanför första slitsade spåret, fan va dum jag va kunde Kanske kortat sumpen när jag hade den uppe...

Problemet är jag ej vet vad om händer om/när grundvattnet går lite under första slitsade filterspåret..

det kan ju inte fungera som en rörspett? För hela bottenventilen blir ju under vatten ändå?

Aja jag får prova såhär först....

kommentarer? Ska ja besvära mig och ta upp en gång till och korta sumpen? Vet inte riktigt hur kort den kan va? Är det meningen bottenventilen ska suga precis i sump området?

rätt säker på lera, det kleta fast sig på fingrarna somfan jämfört med sanden och blev hårt när
De torkade ovan mark
När jag kör för fullt sjunker nivån i mitt rör så att slitsat rör är ovan vatten, det primära måste ju vara att bottenventil är under vatten.

Jag har inte ens sump, bottenventil ca 0.5 meter från botten.

Hade provat att pumpa och hållt tummarna att tillrinning är bra nog ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
A
F fizz skrev:
När jag kör för fullt sjunker nivån i mitt rör så att slitsat rör är ovan vatten, det primära måste ju vara att bottenventil är under vatten.

Jag har inte ens sump, bottenventil ca 0.5 meter från botten.

Hade provat att pumpa och hållt tummarna att tillrinning är bra nog ;)

Vad har du ut liter/minut när du kör fullt? 3 meter filter utan sump då?

Tillriningen hoppas jag på :) har ju haft min spett i ett år och ibland har jag vattnat 20 timmar i streck utan problem, dock va de bara 30l/min

enligt sgu så står det tillrinning över 125l/sek.

men får se imorgon

Shirack skrev:
Vad har du ut liter/minut när du kör fullt? 3 meter filter utan sump då?

Tillriningen hoppas jag på :) har ju haft min spett i ett år och ibland har jag vattnat 20 timmar i streck utan problem, dock va de bara 30l/min

enligt sgu så står det tillrinning över 125l/sek.

men får se imorgon
Yes, 3 meter med 0.5mm slits. Inte mätt så noga men 60-70 liter/minut iaf.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.