803 274 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Jag kan inte alls det med uträkningar som grabbarna ovanför, men säg att inte tillrinningen i jordlagren är något problem. Hur mycket klarar 2 meter filter och öppet med isgrus i botten rent teoretiskt att släppa igenom som max
alltså i liter per minut så jag förstår, det med filterarea är överkurs för mig
Redigerat:
Det enda som händer om grundvattnet går under slitsarna är att du tappar tillrinning av vatten där.. Tror det blandas ihop med problemen med att suga luft i rörspets men som du själv säger så är ju bottenventilen till pumpen under vatten.Shirack skrev:Jaha en riktig skitdag. Precis färdig för idag...
Hade hela röret uppe och tog bort en meter filter...
återmonterat och pumpat ner det igen, fastnar på milimeter samma nivå igen...
Nu är grundvattnet som innan 20cm ovanför första slitsade spåret, fan va dum jag va kunde Kanske kortat sumpen när jag hade den uppe...
Problemet är jag ej vet vad om händer om/när grundvattnet går lite under första slitsade filterspåret..
det kan ju inte fungera som en rörspett? För hela bottenventilen blir ju under vatten ändå?
Aja jag får prova såhär först....
kommentarer? Ska ja besvära mig och ta upp en gång till och korta sumpen? Vet inte riktigt hur kort den kan va? Är det meningen bottenventilen ska suga precis i sump området?
@TotalControl rätt säker på lera, det kleta fast sig på fingrarna somfan jämfört med sanden och blev hårt när De torkade ovan mark
Ser onekligen ut som lera tycker jag...
Om den öppna ytan på filtret är som Totalcontrol skrev 38 cm2 på 30 cm filter så blir 2m filter en öppen yta av 253cm2 vilket tex motsvarar ett rör med diameter 18 cm. Med andra ord kan 2 m filter klara ett jätteflöde. Begränsningen av tillrinning tror jag kommer vara markens genomsläpplighet och inte filtret.
Om tillriningen i jordlagren inte är ett problem så kommer du ju kunna pumpa så mycket som en normal pump klarar typ.Shirack skrev:Jag kan inte alls det med uträkningar som grabbarna ovanför, men säg att inte tillrinningen i jordlagren är något problem. Hur mycket klarar 2 meter filter och öppet med isgrus i botten rent teoretiskt att släppa igenom som max
Men brunnenbau folket skriver att man inte ska köra mer än 2m3 tror jag det var per meter DN115 filter.
Det har ingenting med att den inte släpper igenom mer utan att de påstår att de på sikt kan kalka/kladda igen brunnen. Men då kör de med pluggad botten och allt flöde genom filtret.
Jag har 3 meter filter. Jag har kört 12 m3 / h en längre tid utan problem.
Heck jag bryter mot alla "regler". Suger i filtersektion och kör mycket högre flöde. Utan problem.
Jag kollade på min projektering för bevattningen. På zon 3 så kör jag 152 l/min (ca 9m3/h). Jag har inte märkt något problem.
Enligt http://www.lotze-wassertechnik.de/ är nedan "max" för att inte kalka/kladda igen.TotalControl skrev:Om tillriningen i jordlagren inte är ett problem så kommer du ju kunna pumpa så mycket som en normal pump klarar typ.
Men brunnenbau folket skriver att man inte ska köra mer än 2m3 tror jag det var per meter DN115 filter.
Det har ingenting med att den inte släpper igenom mer utan att de påstår att de på sikt kan kalka/kladda igen brunnen. Men då kör de med pluggad botten och allt flöde genom filtret.
Jag har 3 meter filter. Jag har kört 12 m3 / h en längre tid utan problem.
Heck jag bryter mot alla "regler". Suger i filtersektion och kör mycket högre flöde. Utan problem.
Jag kollade på min projektering för bevattningen. På zon 3 så kör jag 152 l/min (ca 9m3/h). Jag har inte märkt något problem.
0.3mm slits, flödeshastighet upp till max 1,85 m³ / h per 1 meter filter.
0.5mm slits, flödeshastighet upp till max 2,3 m³ / h per 1 meter filter.
Bryter också mot massor av regler
Ja, har man bra tillrinning så är det väl bara att brassa på!
Skulle man få något problem i framtiden så är det nog ingen svårt att rengöra brunnen. Är ju ett stort "hål" att kunna hiva ner illrar och dylikt för rensning renpumpning.
Skulle man få något problem i framtiden så är det nog ingen svårt att rengöra brunnen. Är ju ett stort "hål" att kunna hiva ner illrar och dylikt för rensning renpumpning.
TotalControl skrev:
Okej vi får se ska köra till rinkaby och köpa pem50 nu, 2 tums bottenventil har jag
Får hoppas detta går.
kan jag ta bort större delen av sumpen i värsta fall för att få ner filter nr2 längre?
Ang att bygga upp grusfilter runt om hur länge behöver jag köra på lågt flöde innan ja kan öppna fullt?
Det beror ju helt på hur det ser ut runt filtret så omöjligt att svara på. Senaste brunnen hade jag inte tålamod så körde kulventilen väldigt lite öppen tills det började bli klart vatten. Blev rätt kort tid. Sen brassa på fullt över 1h.
Mest för att kolla om min första brunn kunde svälja vatten utan att svämma över då jag kommer återföra vatten till en brunn med kylsystemet.
Det gick bra. Körde 120 l/min över 1h.
Mest för att kolla om min första brunn kunde svälja vatten utan att svämma över då jag kommer återföra vatten till en brunn med kylsystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TotalControl skrev:Det beror ju helt på hur det ser ut runt filtret så omöjligt att svara på. Senaste brunnen hade jag inte tålamod så körde kulventilen väldigt lite öppen tills det började bli klart vatten. Blev rätt kort tid. Sen brassa på fullt över 1h.
[bild]
Återkommer med resultat ikväll
funkar det bra häller jag därefter i isgrus sedan höjer röret 10cm ialafall
Vet du om Rinkaby rör säljer pem på lösmeter..?Shirack skrev:
Skulle ju kunna kolla själv men när pem ändå var på tapeten..
Ang det här med sumpen.. Satt och funderade lite på vad som är mest effektivt för dig om du stannar där du är..
Hur skulle det uppföra sig om man körde utan sump? Filtersektioner hela vägen ner i leran och sedan isgrus i botten på det? Upplever precis som du att det tar tvärstopp med plunchern när man stöter på leran och borde vara så även när man kör med jetpump? Man ökar ju filterarean en hel del procentuellt men kan inte svara på hur många liter det skulle innebära..
Ang sugledning. Går att köra PVC också om man inte vill köpa på sig en 50 meters rulle PEM bara för sugledningen.
Jag kör PVC i brunnen för jag ville få den någorlunda centrerad. Finns på rinkaby också.
Jag kör PVC i brunnen för jag ville få den någorlunda centrerad. Finns på rinkaby också.
F fizz skrev:
@upa är påväg dit, jag frågar. Men rätt säker på ja köpte 2 meter till min rörspett sist, men ska ändå gräva ner rör upp till mina popupspridare och en utkastare uppe vid huset så behöver 50meter
@TotalControl jasså det går att köra med det på sugledningen, har för mig rinkaby ej rekommendera det men kanske köper det med till sugen då.
@fizz nej jag har ingen isgrus änn