A
M Mardigan skrev:
Prova att sticka ner ett järnrör för att se om du kan känna om det är något nytt material du kommit ner till. Kanske till och med få upp ett prov om du slår ner ett järnrör en bit och får med dig ett prov upp.
M Mardigan skrev:
Prova att sticka ner ett järnrör för att se om du kan känna om det är något nytt material du kommit ner till. Kanske till och med få upp ett prov om du slår ner ett järnrör en bit och får med dig ett prov upp.

Samma som innan ljus fin sand


Får upp så lite per gång typ och resten vatten


Ingen lera vad jag kan se men nu kommer bara vatten, inte en droppe av något annat
 
  • Rör fyllt med sand och en vattenslang i bakgrunden på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkligt. Hur är din pumpteknik? Har du testat olika varianter. Du känner rätt fort vad som skapar med vacuum (kolven går tyngre).
 
Shirack skrev:
Japp det blir vaccum somfan tills det kommer ovanför vattenytan sen blir det lättare


Borra fast en fil på ett trärör då de va de ända jag hade och den gick i botten direkt lätt somfan...

men med pumpen kommer bara vatten
Det låter lite som mär jag stötte på lera..
 
A
Känns som lera
 
  • En finger med leraktigt material på fingertoppen mot gräsmattans bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Shirack skrev:
Känns som lera
Titta på reglen vatten till 2,6meter från sandytan

är röret jäms med botten nu så skulle det på håret gå med 2 meter filter
 
  • Träregel på gräs med markerat mått för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shirack skrev:
Titta på reglen vatten till 2,6meter från sandytan

är röret jäms med botten nu så skulle det på håret gå med 2 meter filter
Får du ner regeln till botten på röret??
Isf kan du ju skråa lite i den och ”fräsa” lite på botten för att sedan ner med pumpen och se vad du får upp för fraktioner..?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Får du ner regeln till botten på röret??
Isf kan du ju skråa lite i den och ”fräsa” lite på botten för att sedan ner med pumpen och se vad du får upp för fraktioner..?

Japp de får jag,
du menar röra upp leran sedan ta upp de med pumpen?
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Titta på reglen vatten till 2,6meter från sandytan

är röret jäms med botten nu så skulle det på håret gå med 2 meter filter
Om du har 2 m filter nere nu är det väl bara att hänga ner sugslangen till din bevattningspump och se vad brunnen ger? Kanske inte behöver gå djupare. Om du kan se vattenytan borde du bara kunna öka flödet på pumpen tills vattenytan sjunker varaktigt, så vet du vad filtret ger. För det borde inte vara nån mening med att ge sig ner i lera om du inte kan komma igenom leran. Lera har extremt lite genomsläpplighet av vatten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Om du ska stanna här. Borra inte ner sumpen i leran utan lyft den istället 10-20 cm så du får full genomsläplighet även vid rör ändan. Det ökar kapacitet istället för att den ligger flusch i leran. Isgrus självklart.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M Mardigan skrev:
Om du har 2 m filter nere nu är det väl bara att hänga ner sugslangen till din bevattningspump och se vad brunnen ger? Kanske inte behöver gå djupare. Om du kan se vattenytan borde du bara kunna öka flödet på pumpen tills vattenytan sjunker varaktigt, så vet du vad filtret ger. För det borde inte vara nån mening med att ge sig ner i lera om du inte kan komma igenom leran. Lera har extremt lite genomsläpplighet av vatten.

Där jag står med och funderar... såhär ligger det till rörmässit...

Mätt ner i glipan i sanden nu...

kragen på filterrör nummer två är är exakt jämn med vattenytan, och första spåret på filtret börjar 20cm under kragen...

alltså 50-60 meter sump + 200cm filterrör.

och stocken jag stoppa ner i botten visade vatten från botten ca 260cm. alltså är röret lika långt ner som hålet nu, all sand i röret är borta

jag har då efter uträkning exakt 20cm vattennivå över filter nummer två... känns tight om grundvattnet sjunker..
Vad händer om grundvattnet sjunker lite under filtret

menar kommer nog ha bottenventilen rätt långt ner
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du ska stanna här. Borra inte ner sumpen i leran utan lyft den istället 10-20 cm så du får full genomsläplighet även vid rör ändan. Det ökar kapacitet istället för att den ligger flusch i leran. Isgrus självklart.

Ok men 20cm är det ända marginalen jag har då vattenytan är 20cm över slitsarna i filter nr 2
 
Ok. Då är det lite tight kanske. Men en lite glipa skulle jag nog vilja ha där nere. Är rätt stor area du går miste om. Visst det kommer inte vara helt vattentät om den står på leran.
 
Har du en pump tillhands? Skicka ner en sugledning och provpumpa. Kör lågt flöde i början så du får ut skiten och det hinner bildas ett grusfilter runt filterröret
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok. Då är det lite tight kanske. Men en lite glipa skulle jag nog vilja ha där nere. Är rätt stor area du går miste om. Visst det kommer inte vara helt vattentät om den står på leran.

Nej ja förstår, men om jag höjer 20 cm ska jag hälla i 50cm isgrus istället för 30cm eller du tror väggarna faller ihop direkt?

men om de översta slitsarna i filterrör nummer två hammnar ovanför grundvattnet, gör det något om min bottenventil är en meter under?
 
Kan inte filterbrunnar men borde inte göra något om grundvattnet sjunker lite. Sen att ha öppet i bottnen istället för att stå på leran borde inte göra jättestor skillnad. Om där är öppet i botten blir det som 204 cm filter istället för 200.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.