31 539 läst · 142 svar
32k läst
142 svar
Rörkoppling till bergvärme ok?
Då förutsätter du att källaren inte används som bostad och man tycker det är ok att ha synliga delningar osv där istället ?Daniel Andreas Sjöblom skrev:
Känns som att man inte får hela bilden här...
Det är ju olika vad man accepterar och står ut med.
Men jag skulle aldrig acceptera sådant.
Dels pga jag inte litar på sådana kopplingar, speciellt när det är många. Och dels för att det ser förjävligt ut. Det är ju typ 30 års livslängd eller mer...
Men jag skulle aldrig acceptera sådant.
Dels pga jag inte litar på sådana kopplingar, speciellt när det är många. Och dels för att det ser förjävligt ut. Det är ju typ 30 års livslängd eller mer...
Precis!TRJBerg skrev:
Det är helt olika på vad man accepterar, vill ha och ”står ut” med …
Jag vill kasta ut alla element och rör i hela huset.. jag hatar element och alla synliga rör! Men jag försöker stå ut med dem.. för det är inte direkt ekonomiskt försvarbart att riva ut allt!
Berör ju väggaroch golv i alla rum…(allt sitter på plats och alla hål är tagna.. och man behöver dessutom värme)
(som jag nämnde, alla rör måste gå ner igenom golvet 20-25 cm in i rummet pga granitsockel under.. så genomföringarna är ju inte diskreta längs väggens ens)
Medlem
· Blekinge
· 10 591 inlägg
Förmodligen är TS ganska okunnig om VVS och kunde inte ana att det finns fula lösningar och snygga lösningar. Därför var det ingen diskussion innan. TS förutsatte helt enkelt att rörisen gör sitt jobb. Vilket han inte gjorde.B Boan skrev:
Obsolet inte. Beställ besiktning.S SrednaNosslin skrev:Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.
Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Du skojar inte. Jag försökte räkna på bilden, får det till 19 kopplingar till en bygelbock och två T-kors. Makalöst.C Cerb skrev:
Detta är något som enligt mig separerar bra från dåliga hantverkare.T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är säkert tekniskt helt godkänt, men fulare är nog svårt att få det.
En skicklig fackman ska inse att en oinsatt kund inte tänker på sånt utan ska ge sina rekommendationer innan arbete utförs. (I detta fall piper det dock i klåparlarmet, vilken röris med yrkesstolthet gör en sån här installation).
För egen del är jag fortfarande lite bitter på några elektriker (stans största firma!) som drog om den gamla farliga elen i mitt förra hus. Jag bad dem dra om elen, de gjorde exakt det men var fullständigt fantasilösa, till den grad att de helt enkelt kopierade alla ologiska och fula dragningar som satt där innan med nya dosor och kablar. Jag var oerfaren husägare och fattade inte hur dumt detta egentligen var förrän långt senare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 160 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 160 inlägg
Där har jag haft mer tur med de två senaste elektrikerna jag har anlitat. De har verkligen lyssnat på vad jag vill ha, men varit skickliga nog att komma med förbättringsförslag. Ja, jag anlitade de med glädje igen och rekommenderade till vänner och grannar.torparavgrund skrev:För egen del är jag fortfarande lite bitter på några elektriker (stans största firma!) som drog om den gamla farliga elen i mitt förra hus. Jag bad dem dra om elen, de gjorde exakt det men var fullständigt fantasilösa, till den grad att de helt enkelt kopierade alla ologiska och fula dragningar som satt där innan med nya dosor och kablar. Jag var oerfaren husägare och fattade inte hur dumt detta egentligen var förrän långt senare
Det är som när man arbetar med IT system och man frågar kunden vad de vill ha.
Kund: "Vi vill ha en röd knapp där som gör X"
Jag: "Varför en röd knapp för det, är det inte enklare om det sker automatiskt, eller finns det något skäl till att det måste utföras manuellt?"
Kund: "Nej automatiskt är bättre. Visste inte att det gick, vårt gamla system hade en röd knapp som man var tvungen att trycka på".
Dvs, man får faktiskt försöka förstå vad kunden egentligen vill ha, något den här "rörmokaren" misslyckats med.
Här skulle jag kunna tänka mig att betala bara de gör om det med bockade rör. Vi har bett dem göra om på fler ställen där det inte såg ok ut.Daniel Andreas Sjöblom skrev:Jag försvarar icke det där, men personligen ser jag ofta svårighet att kommunicera med vissa kunder att man kan välja mellan billigt eller perfekt, och det är otroligt svårt att leverera båda samtidigt.
Nåt jag uppskattar är kunder som lägger fram sina krav tydligt och klart. Vet jag att det är någon som vill ha billigast möjliga kan jag släppa på estetiken och satsa på funktion, och är det en perfektionist tycker jag personligen det är skitkul att få lägga all energi på att göra ett perfekt jobb utan att stressa.
Rören som går mellan över och undervåningen var så sneda så att de bildade ett V upptill...
Här är exempel på en dragning som vi bara inte kunde acceptera..Fairlane skrev:Där har jag haft mer tur med de två senaste elektrikerna jag har anlitat. De har verkligen lyssnat på vad jag vill ha, men varit skickliga nog att komma med förbättringsförslag. Ja, jag anlitade de med glädje igen och rekommenderade till vänner och grannar.
Det är som när man arbetar med IT system och man frågar kunden vad de vill ha.
Kund: "Vi vill ha en röd knapp där som gör X"
Jag: "Varför en röd knapp för det, är det inte enklare om det sker automatiskt, eller finns det något skäl till att det måste utföras manuellt?"
Kund: "Nej automatiskt är bättre. Visste inte att det gick, vårt gamla system hade en röd knapp som man var tvungen att trycka på".
Dvs, man får faktiskt försöka förstå vad kunden egentligen vill ha, något den här "rörmokaren" misslyckats med.
Men vad phan...?