Fairlane Fairlane skrev:
Oj, nog hade man kunnat göra det där väldigt mycket snyggare.

Jag är lite överraskad att det inte kommit in någon i tråden och skrivit något i stil med: "Passar det inte så gör själv då. Gnälla på det där?? Tur att man inte jobbar mot gnälliga privatpersoner!" 😉

Det kommer nog...
Ja, vissa hantverkare reagerar så.
Jag skulle bli vansinnigt av att behöva titta på detta varje dag! Otroligt att det finns rörmokare som levererar detta. Dysfunktionell eller? Undrar om det finns en diagnos för det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, vissa hantverkare reagerar så.
Klassikern är annars -"Det går inte att göra det snyggare"...
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Jag är själv rörmokare och blir tokig när jag ser sånt här
Inte rakt, presskopplingar fast man kan bocka rören och göra betydligt snyggare
Ingen yrkesstolthet alls , snabba pengar ser det ut som
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så där blir det väl när det är fast pris på arbetet och bra påslag på materialet...
Nej
Såhär blir när man anlitar "röris" som inte kan bocka och kan inte planera sin installation snyggt.
Med fast pris använder man presskopplingar sparsamt för att hålla materialkostnader nere.
Rören sitter snett också, det kanske var lärling eller praktikant 🙂
15 CU funkar bra för 2 radiatorer.

/Rörmokare
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det där ser fan ut som något jag skulle kunna få ihop och jag är helt värdelös på att dra rör snyggt. Säger en del
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Nu är jag ju långt ifrån en vvsare, men varför inte så här?
[bild]
Man brukar hålla nere antalet genomföringar.
 
C Cerb skrev:
Helvete vad kopplingar. Kan inte rörmokare bocka rör längre :(

Är det källare under eller markplan?
Ingen bockar 22 rör idag!
 
  • Wow
Lassiter
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Ingen bockar 22 rör idag!
Jodå, i större fastigheter, men det där är 15mm cu och det bockar man alltid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Man brukar hålla nere antalet genomföringar.
Men det är ju enbart för att det är enklare, finns ingen praktisk fördel.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ja det var fult. Måla dem vita så syns de inte lika mkt
 
S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Jag kan absolut nada om rör. Men det där är så fult gjort😳

Finns tyvärr väldigt sällan någon yrkesstolthet. Har renoverat 2 hus med hjälp av hantverkare. 3 dej huset, nix. Kan själv för det finns så många nötter utan hjärna.
 
  • Gilla
Timo Kordelin
  • Laddar…
Rörkrökaren som gjorde jobbet är nog inte så van att jobba i bostäder… är det ett stort eller litet företag? Är det ett stort kan de ju med fördel skicka någon med lite finess att göra om jobbet.
 
S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Antar att han jobbat med detta innan 😁
 
  • Steampunk-inspirerad robotlampa, rörkonstruktion, glödlampa som huvud, träunderlag. Webbshopp, rabatterbjudande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Det där skulle jag nog reklamera...
Det ser ju ut som ngn amatör gjort
Jobbet 😰
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
janwide
Om det där varit hemma mig hade jag blivit galen. Ser fördjävligt ut! Ska man behöva sitta med hantverkaren i knät och förklara och gulla för att de ska göra ett proffsigt jobb?! Installerar man i bostäder måste man givetvis ta hänsyn både till estetik och funktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.