S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem…
I det här fallet så håller jag med om att en delning av stammen i källaren med raka uppstick hade varit snyggast. Så gjorde vi senast jag konverterade en villa och det blir väldigt diskret, samtidigt som rördragningen i källaren blir mycket enklare än den skulle ha blivit på övervåningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dem hade ju kunnat använda sig utav en stamfördelare så hade det blivit betydligt snyggare, och sen så kan jag tycka att dem kunde plockat ut bockaparaten ur firmabilen😂
 
Dem hade ju kunnat använda sig utav en stamfördelare så hade det blivit betydligt snyggare, och sen så kan jag tycka att dem kunde plockat ut bockaparaten ur firmabilen😂
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Om det där varit hemma mig hade jag blivit galen. Ser fördjävligt ut! Ska man behöva sitta med hantverkaren i knät och förklara och gulla för att de ska göra ett proffsigt jobb?! Installerar man i bostäder måste man givetvis ta hänsyn både till estetik och funktion.
Jag försvarar icke det där, men personligen ser jag ofta svårighet att kommunicera med vissa kunder att man kan välja mellan billigt eller perfekt, och det är otroligt svårt att leverera båda samtidigt.

Nåt jag uppskattar är kunder som lägger fram sina krav tydligt och klart. Vet jag att det är någon som vill ha billigast möjliga kan jag släppa på estetiken och satsa på funktion, och är det en perfektionist tycker jag personligen det är skitkul att få lägga all energi på att göra ett perfekt jobb utan att stressa.
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Sämre kan det inte bli😀
 
Snigla Snigla skrev:
Jag är nada rörmokare.. och jag är helt säker på att det finns många olika sätt att sätta rören på / dra rören.. det ena mer eller mindre estetiskt än det andra.

Generellt om jag bara tittar på den lilla härvan du visar på bilden.. tja.. ser rätt ut.. även om det inte är det snyggaste i världshistorien!

Men om du bara har det på ett ställe eller två.. så är det nog fortfarande ok.

Hur man löser saker.. som är synliga.. är alltid svårt - för antingen måste du själv specificera helt hur du vill ha det och så får ni diskutera (innan) om det ens går.. eller lösa det ihop.

.. eller så låter du hantverkaren göra som denne vill.. och då gör denne troligtvis ett helt korrekt jobb, men baserat på sina estetiska krav och funktioner.. (dvs har du otur, har ni helt olika smak och tycken.. har du tur tycker ni ungefär likadant).

Jag avskyr själv såna där dragningar (synligt).. och här kryllar det av dem - har synliga rör i alla rum längs väggarna.. och allt som går ner i källaren.. måste gå ner i golvet en 25 cm in i rummet.. för vi har en granitsockel på huset och rören kan inte gå ner i dem..

Ibland får man bita ihop eller betala en del mer (rent estetiskt).

Jag måste dock tillägga att OM jag hade en inredd källare.. som jag faktiskt använde - så är det lika prioriterat där att rören inte syns / sitter snyggt!

Att dela upp dem vid fönster.. korsa fönster.. dragit tvärsöver väggar/tak osv.. synligt.. hade drivit mig lika mycket till vansinne där! Så om en sån där "mindre fin" koppling sitter på ett eller två ställen.. men resten är ok (och minskar rördragningen generellt på bägge vån) så skulle jag helt klart föredragit det..

Allt handlar ju om smak, funktion och ekonomi.
Det var mycket text till en förklaring varför det ser helt förjävligt ut och den som gjort det borde byta yrke.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
Jag försvarar icke det där, men personligen ser jag ofta svårighet att kommunicera med vissa kunder att man kan välja mellan billigt eller perfekt, och det är otroligt svårt att leverera båda samtidigt.

Nåt jag uppskattar är kunder som lägger fram sina krav tydligt och klart. Vet jag att det är någon som vill ha billigast möjliga kan jag släppa på estetiken och satsa på funktion, och är det en perfektionist tycker jag personligen det är skitkul att få lägga all energi på att göra ett perfekt jobb utan att stressa.
Hur ska det kunna bli billigt med sådär mycket presskopplingar?
Ser helt förkastligt ut och borde göras om
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
Varför frågar man inte som husägare innan.
Hur tänker ni dra rören till radiatorerna samt vilke. Typ av rör. Koppar eller pexrör. Vilken dimention på rören tänkte ni använda. Speciellt den första frågan tycker jag är viktig att ställa, svårt att vara missnöjd efteråt och då börja ändra hur det är borrat.
Men visst hade det varit snyggare att dra i taket i källaren för att gå rakt upp i radiatorn på entreplanen.
 
B
S SrednaNosslin skrev:
Det är källare under. Rören kommer rakt upp underifrån.
varför i allsin dar gick de inte upp till varje element underifrån med kromade rör? diskuterade ni aldrig hur det skulle vara?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H H-Thomasson skrev:
Varför frågar man inte som husägare innan.
Hur tänker ni dra rören till radiatorerna samt vilke. Typ av rör. Koppar eller pexrör. Vilken dimention på rören tänkte ni använda. Speciellt den första frågan tycker jag är viktig att ställa, svårt att vara missnöjd efteråt och då börja ändra hur det är borrat.
Men visst hade det varit snyggare att dra i taket i källaren för att gå rakt upp i radiatorn på entreplanen.
Det enkla svaret är väl för att man tror att den man anlitar som proffs kan sitt jobb.
Varför frågar man inte som proffs istället för att anta att husägare vill ha det fult?
Material är rimligt att fråga om förstås, dvs för hantverkare än, vill du ha material X eller material Y? Skillnaden är utseende och pris. Gissar att många beställare inte vet vad ett pexrör är och det är såklart helt ok.
Dimensionering är väl helt klart en sådan sak som en beställare kan förvänta sig att ett proffs hanterar korrekt.
 
  • Gilla
  • Älska
Klabbarparn och 13 till
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Helt ärligt, efter jag sett bilderna från källaren också, så undrar man om rörläggare idag har någon yrkesstolthet eller kunskaper längre. Jag är ingen rörnisse men har dragit mycket i mina hus och detta är under all kritik. De kan ju inte ens bocka rör längre, och alla dessa "förbannade" klämkopplingar" de ser ju så illa ut. Och varför inte dela stammen i källare? Och varför koppar rör? Ser ju illa ut.. Vita eller stål hade ju varit betydligt snyggare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Det var mycket text till en förklaring varför det ser helt förjävligt ut och den som gjort det borde byta yrke.
Världen är inte svartvit.
Att något ser ”fult” ut, är inte ett fel.

Att någon inte tycker lika som en själv, är inte heller ett ”fel”…
 
Snigla Snigla skrev:
Världen är inte svartvit.
Att något ser ”fult” ut, är inte ett fel.

Att någon inte tycker lika som en själv, är inte heller ett ”fel”…
WTF
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Timo Kordelin Timo Kordelin skrev:
Helt ärligt, efter jag sett bilderna från källaren också, så undrar man om rörläggare idag har någon yrkesstolthet eller kunskaper längre. Jag är ingen rörnisse men har dragit mycket i mina hus och detta är under all kritik. De kan ju inte ens bocka rör längre, och alla dessa "förbannade" klämkopplingar" de ser ju så illa ut. Och varför inte dela stammen i källare?
Jag kan inte annat än hålla med. Presskopplingar i hörn eller skarver kan jag förstå, men för att vinkla rören lite så tycker jag inte att det är snyggt :(
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Ser väl rimligt ut, även om man kanske hade kunnat boacka en del rör (om inte radien blivit för tajt)
Dock hade det ju varit bättre om hålen i väggen hade linjerat med elementen, känns som att man gjort hålen innan man visste höjden på elementen, men sen vill man förstås inte ta upp extra hål heller så i detta läget är väl det ok ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.