Det snyggaste hade nog varit att sätta radiatorerna högre upp och underkoppla dessa och försöka smita in mot väggen under eluttaget för att minska antalet S-ningar. Ska man endå förminska innan T-röret så kan man göra det vid tidigare koppling så blir det smäckrare montage här.

Överlag är montaget inte snyggt. Men funktionen är det inget fel på.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
De där hade varit hundra gånger snyggare att göra från källaren och du hade dessutom sparat en massa böjar.
Men som sagt, be dem ta med rörböjaren...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nu är jag ju långt ifrån en vvsare, men varför inte så här?
Ett rum med fönster, gardiner, element, och rörmärkning ritad på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
C
M Mortsken skrev:
men varför inte så här?
Då får man ju borra 4 hål istället för 2!
😉
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Då får man ju borra 4 hål istället för 2!
😉
Hade hantverkaren jobbat timmar hade det nog inte varit ett problem! :D
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Ärligt talat, detta är varför man inte ska anlita hantverkare.
 
  • Gilla
parsen och 18 till
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Jag är nada rörmokare.. och jag är helt säker på att det finns många olika sätt att sätta rören på / dra rören.. det ena mer eller mindre estetiskt än det andra.

Generellt om jag bara tittar på den lilla härvan du visar på bilden.. tja.. ser rätt ut.. även om det inte är det snyggaste i världshistorien!

Men om du bara har det på ett ställe eller två.. så är det nog fortfarande ok.

Hur man löser saker.. som är synliga.. är alltid svårt - för antingen måste du själv specificera helt hur du vill ha det och så får ni diskutera (innan) om det ens går.. eller lösa det ihop.

.. eller så låter du hantverkaren göra som denne vill.. och då gör denne troligtvis ett helt korrekt jobb, men baserat på sina estetiska krav och funktioner.. (dvs har du otur, har ni helt olika smak och tycken.. har du tur tycker ni ungefär likadant).

Jag avskyr själv såna där dragningar (synligt).. och här kryllar det av dem - har synliga rör i alla rum längs väggarna.. och allt som går ner i källaren.. måste gå ner i golvet en 25 cm in i rummet.. för vi har en granitsockel på huset och rören kan inte gå ner i dem..

Ibland får man bita ihop eller betala en del mer (rent estetiskt).

Jag måste dock tillägga att OM jag hade en inredd källare.. som jag faktiskt använde - så är det lika prioriterat där att rören inte syns / sitter snyggt!

Att dela upp dem vid fönster.. korsa fönster.. dragit tvärsöver väggar/tak osv.. synligt.. hade drivit mig lika mycket till vansinne där! Så om en sån där "mindre fin" koppling sitter på ett eller två ställen.. men resten är ok (och minskar rördragningen generellt på bägge vån) så skulle jag helt klart föredragit det..

Allt handlar ju om smak, funktion och ekonomi.
 
Hade personligen dragit dem i taket i källaren är ju massor av utrymme över fönstren, kan de funka som kirschstång med så har du lösning för gardiner på köpet 😁
Men nu är det ju både hål i vägg o golv så inget att göra åt nu men hade i alla fall krävt att böjen gjorde med ett rör o inte 5 kopplingar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tycker endå en smutt installation på övervåningen är trevligare än en massa rör och genomföringar i källartaket.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S
Hade rörisen jättemycket presskopplingar i bilen som han ville bli av med?
 
  • Haha
  • Gilla
Johnny57 och 8 till
  • Laddar…
C
S Screew skrev:
Hade rörisen jättemycket presskopplingar i bilen som han ville bli av med?
Så där blir det väl när det är fast pris på arbetet och bra påslag på materialet...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Nu är jag ju långt ifrån en vvsare, men varför inte så här?
[bild]
Därför att har man ett sånt fint sovrum i källaren.. så är det jättelätt att dölja de "fula" rören på mitten med en gardinlängd... så vips är den borta ur synen! Men delar man och vinklar. ut dem.. är det helt plötsligt tre sektioner som ska döljas..

Gå visserligen att lösa med att ha gardiner. från taket över hela väggen istället.. (kappor och längder)..

Men blir inte lika stilrent..

Men som jag nämnde i mitt svar också.. allt beror ju på ens egna smak!
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Hade rörisen jättemycket presskopplingar i bilen som han ville bli av med?
Förklaringen kanske finns på fakturan 😊
Allt med "50% rabatt" såklart.

Vi kan vara säkra på att det inte ser ut så här hemma hos den som gjort detta i alla fall.
 
  • Gilla
Timo Kordelin och 4 till
  • Laddar…
Bara be dom hämta skrotet och ta med en rörbock!! Annars byt firma. Vi satte in vattenburen värme vid renovering. Då drogs rören längs golvlisten och bockades upp vid elementen. Där rören kom upp böjdes överöret förbi underöret. Mycket pilligare. Sen ska du inte flytta uttaget utan dra rören under.
 
Fairlane
Oj, nog hade man kunnat göra det där väldigt mycket snyggare.

Jag är lite överraskad att det inte kommit in någon i tråden och skrivit något i stil med: "Passar det inte så gör själv då. Gnälla på det där?? Tur att man inte jobbar mot gnälliga privatpersoner!" 😉

Det kommer nog...
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.