Fairlane
Jag firman även behörighet att hålla på med el i hemmet?

Tyvärr låter det som ni har fått en firma som tar alla möjliga typer av jobb men inte kan något.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Vi har inte betalat utan tänkte ta in en oberoende besiktningsman som får gå igenom allt först.


Vi har inte betalat utan tänkte ta in en oberoende besiktningsman som får gå igenom allt först :(
Vi valde en firma som har väldigt fina omdömen på nätet och som verkade helt ok bara för att slippa såna här "överraskningar".
De råkade borra av en elledning och sånt kan väl hända. Men när de skulle laga hålet i väggen som de fick ta upp för att komma åt att skarva elkabeln så tog de en regel från vår trädgård. Bröt av den och satte den sen bakom väggen som stöd för att borra fast gipsbiten igen. Så alltså en regel som legat ute i regn direkt mot jord som jag hade som kantlist/mått för grusläggning mot husgrunden. Vi påpekade detta till vår kontakt men de verkar inte tycka att det är något att bråka om.
Men jisses vilken ful lagning 😮 Antingen har firman för mycket att göra och anlitade någon kusin för att jobba hos er, eller så anlitade dom någon kusin för att skriva de positiva recensionerna. Sannolikt både och 🙈

Jag skulle inte bara vägra att betala fakturan utan även fakturera dem för både en elektriker som kontrollerar och reparerar den trasiga ledningen och för en snickare som gör om den där lagningen på rätt sätt. Och kanske även för inköp av en ny regel inklusive restid till bygghandeln. Jag skulle definitivt inte släppa in dem i huset igen, inte ens för att åtgärda de fula rören.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Här är exempel på en dragning som vi bara inte kunde acceptera..
Skrattade rakt ut på jobbet när jag såg den. Skönt att ingen annan var där.

Beklagar!
Tror inte ens Villaägarenr1 kan försvara det.
 
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mortsken skrev:
Tror inte ens Villaägarenr1 kan försvara det.
Jodå. Kunden hade ju inte uttryckligen sagt satt han inte ville ha det så! Uselt kommunicerat av kunden. Dumma kund, allt är kundens fel och hantverkare är alltid felfria, alltid! 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Johnny57 och 5 till
  • Laddar…
B
S SrednaNosslin skrev:
Här är exempel på en dragning som vi bara inte kunde acceptera..
Den är ju dessutom helt fel då den samlar luft….. jag som amatör gör ju bättre… även om jag använder klämkopplingar
 
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
Men snälla sluta, är det verkligen en hantverkare som gjort detta eller någon Alltjänst helt utan utbildning/ erfarenhet som gjort detta? 🤣
Säg gör om, gör rätt.
Det där är inte ett resultat som man kan förvänta sig av en seriös aktör.
 
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
S
Ja nu är det inte ens roligt längre…så trist för dig att du fått sådana kron-klåpare. Inget är ju vettigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Efter mycket om och men så blev installationen färdig i förra veckan (trodde vi).
Firman skulle även provtrycka elementen och lämna de mätningarna till bergvärmeinstallatörerna som kommer nu på onsdag. Men firmans mätning innebar att rörmokaren fyllde rör och radiatorer med kallvatten och vi fick gå runt och leta läckor. Det var en del läckor och glömda presskopplingar att dra åt men tillslut så blev det tätt och vi trodde att det var klart. Det är bara det att man aldrig mätte något tryck och bervärmeinstallatören vill se protokollet från mätningen innan de installerar något 😰

Firman har efter en halv dags tjafsande lovat att komma ikväll och genomföra en korrekt provtryckning. Är det någon här som vet om det räcker att koppla in kallvatten från huset in i systemet och mäta utifrån det? Hur högt tryck behöver man ha för att testa systemet?
 
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U
8.6 bar till värmesystem. Men de behöver ju även mätutrustning för att mäta trycket, även om de trycker med kommunalt vatten. Lättare då att ha en provtryckningspump med allt inbyggt.

De tar 2 timmar (30+90min) att provtrycka + tid för att fylla och koppla in pump/utrustning.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
8.6 bar till värmesystem. Men de behöver ju även mätutrustning för att mäta trycket, även om de trycker med kommunalt vatten. Lättare då att ha en provtryckningspump med allt inbyggt.

De tar 2 timmar (30+90min) att provtrycka + tid för att fylla och koppla in pump/utrustning.
Tack! De hade ingen mätutrustning sist men påstår att de skall ta med det idag. Fick tjata till oss detta trots att det står i offerten att det ska ingå 🙃
 
Se till att det är besiktning innan betalning ...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
8.6 bar till värmesystem. Men de behöver ju även mätutrustning för att mäta trycket, även om de trycker med kommunalt vatten. Lättare då att ha en provtryckningspump med allt inbyggt.

De tar 2 timmar (30+90min) att provtrycka + tid för att fylla och koppla in pump/utrustning.
Kikade lite på nätet nu och där står det 0.8-1 bar. Men man skall då testa med ett ännu högre tryck menar du?
 
inga 8,6bar i alla fall. Det är för högt för radiatorer mm. Jag kan tänka mig att 8,6bar kan gälla för golvvärmesystem. Men normalt max tryck är 1,5bar. Så över 1bar borde man nog provtrycka med.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
8,6 bar är för högt för golvvärme också. Rekommendationen är 1,5 ggr driftstrycket, som brukar ligga på max 1 bar.
Själv har jag 0,7 bar i mitt golvvärmesystem hemma och det är relativt högt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.