20 093 läst · 89 svar
20k läst
89 svar
Rören har lossnat
De glider isär! Inget konstigt med det.MathiasS skrev:Har inga synpunkter på teorin om fruset vatten, men min första tanke var att de där kopplingarna omöjligen kan vara dragna enligt anvisning från Vatette. Då glider det ju inte bara isär sådär…. Hämta nya klämringar på hornbach som har ett bra sortiment av Vatette och sedan ser du till att återmontera enligt anvisning.
Vårens skitjobb för en massa rörmokare
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Till det positiva.
Rören har gått isär vid kopplingarna och inte spruckit sönder.
Enklare att laga.
Men till nästa höst bör man sett till att det inte finns vatten kvar i systemet för då kan det blir mindre trevliga händelser.
Ifall man har lägre punkter än där det finns dränering kan man enkelt koppla isär kopplingarna för att dränera.
Rören har gått isär vid kopplingarna och inte spruckit sönder.
Enklare att laga.
Men till nästa höst bör man sett till att det inte finns vatten kvar i systemet för då kan det blir mindre trevliga händelser.
Ifall man har lägre punkter än där det finns dränering kan man enkelt koppla isär kopplingarna för att dränera.
Precis samma sak hände en person jag känner. Dessutom fick en dushblandare en spricka. Rören kopplades tillbaka, duschblandaren byttes ut och allt var ok sen. Detta var antagligen på grund av frosten.
Förra året klarade sig rören men åtet innan hände samma sak igen. Jag har en hypotes att kopplingarna som har släppt hade någon form av spänning i sig samt för långt avstånd mellan rörklämmorna. Samtidigt så tror jag inte att detta har kunnat undvikas pga kylan.
Förra året klarade sig rören men åtet innan hände samma sak igen. Jag har en hypotes att kopplingarna som har släppt hade någon form av spänning i sig samt för långt avstånd mellan rörklämmorna. Samtidigt så tror jag inte att detta har kunnat undvikas pga kylan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Införskaffade billig klämringskoppling (Lamontite/Flowflex) från Hornbach och hittade även en VA 1130 i gömmorna för jämförelse. Personalen hävdade bestämt att Lamontite-kopplingen skall ”dras åt lagom och inte som Vatette”, men instruktionen säger 1¼ varv efter handåtdragning. https://flowflex.com/ranges/compression/installation
Nu skall jag testa och dokumentera. Kör även en test med mjukt rör på båda
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Bra att Flowflex indikerar moment i Nm för olika rörstorlekar som komplement till ovan sagda 1 1/4 varv som i sig inte är så svårt att hålla koll på.Johan Gunverth skrev:Införskaffade billig klämringskoppling (Lamontite/Flowflex) från Hornbach och hittade även en VA 1130 i gömmorna för jämförelse. Personalen hävdade bestämt att Lamontite-kopplingen skall ”dras åt lagom och inte som Vatette”, men instruktionen säger 1¼ varv efter handåtdragning. [länk]
[bild]
[bild]
[bild]
Har varit med om precis samma sak i en kallställt sommarhus. Jag fick rörinstallation gjord på sommaren när det var mycket varmt ute och allt fungerade till hösten, och när jag tömde ledningarna vid en lågställd avtappning såg allt bra ut.MultiMan skrev:
När jag kom på våren hade flera kopplingar hoppat isär, och jag tror att koppar-rören krymte i kylan under vintern, det verkade även som rören var lite knappt tilltagna i längd, och var under dragspänning som hjälpte till att dra isär rören, jag drog åt rören betydligt hårdare och sedan fick jag aldrig mer något problem.
Har varit med om att det stått vatten i koppar-rören innan jag renoverade, men då spricker rören på längden några centimeter, inte i någon koppling där är godstjockleken mycket större.
Det här ser jag fram emot!Johan Gunverth skrev:
Det i sig kanske är sorgligt och säger något om hur lite det händer i livet eller så råkar jag bara vara väldigt intresserad av märkliga experiment.
Hur vet du märket på det hornbach säljer?Johan Gunverth skrev:Införskaffade billig klämringskoppling (Lamontite/Flowflex) från Hornbach och hittade även en VA 1130 i gömmorna för jämförelse. Personalen hävdade bestämt att Lamontite-kopplingen skall ”dras åt lagom och inte som Vatette”, men instruktionen säger 1¼ varv efter handåtdragning. [länk]
[bild]
[bild]
[bild]
Jag ska erkänna att jag nog både har nån enstaka biltema och jula koppling hemma, då jag har nära till dem men längre till hornbach. Bauhaus har jag nog nåt från också...
Ser verkligen fram mot resultatet.
du kan slå upp rsk eller ean numret som hornbach anger.J JohanLun skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Liknande trådar
-
Luftvärmepump, kopplingar till kopparrören?
Värmepumpar -
Okänd metallbit lossnat innanför lucka på diskmaskin
Vitvaror -
reparation av myran stol då benställningen lossnat från sitsen
Möbelsnickeri -
Packningen under handfat ska ersättas - hur är rören fastsätta?
Vatten & Avlopp -
Koppla loss radiator från rören
Värme allmänt