N nymin skrev:
Det ha varit helt torrlagda, kan det här hända ändå pga kyla?
Inte torrlagda. Det har varit vatten i dem, annars fryser de inte isär.

MathiasS MathiasS skrev:
Har inga synpunkter på teorin om fruset vatten, men min första tanke var att de där kopplingarna omöjligen kan vara dragna enligt anvisning från Vatette. Då glider det ju inte bara isär sådär…. Hämta nya klämringar på hornbach som har ett bra sortiment av Vatette och sedan ser du till att återmontera enligt anvisning.
De glider isär! Inget konstigt med det.
Vårens skitjobb för en massa rörmokare

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
De glider isär! Inget konstigt med det.
Vårens skitjobb för en massa rörmokare
Läs hela tråden. ;)

optimum
Till det positiva.
Rören har gått isär vid kopplingarna och inte spruckit sönder.
Enklare att laga.

Men till nästa höst bör man sett till att det inte finns vatten kvar i systemet för då kan det blir mindre trevliga händelser.

Ifall man har lägre punkter än där det finns dränering kan man enkelt koppla isär kopplingarna för att dränera.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Precis samma sak hände en person jag känner. Dessutom fick en dushblandare en spricka. Rören kopplades tillbaka, duschblandaren byttes ut och allt var ok sen. Detta var antagligen på grund av frosten.

Förra året klarade sig rören men åtet innan hände samma sak igen. Jag har en hypotes att kopplingarna som har släppt hade någon form av spänning i sig samt för långt avstånd mellan rörklämmorna. Samtidigt så tror jag inte att detta har kunnat undvikas pga kylan.

För att hindra frysande vatten att expandera behövs en behållare som klarar ca 6000 bar. Vilket är s.a.s ett jämrans högt tryck.

Införskaffade billig klämringskoppling (Lamontite/Flowflex) från Hornbach och hittade även en VA 1130 i gömmorna för jämförelse. Personalen hävdade bestämt att Lamontite-kopplingen skall ”dras åt lagom och inte som Vatette”, men instruktionen säger 1¼ varv efter handåtdragning. https://flowflex.com/ranges/compression/installation
Nu skall jag testa och dokumentera. Kör även en test med mjukt rör på båda

Rördelar i mässing och koppar, två kompressionskopplingar, avskalade på grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mässingskopplingar och kopparör på ljusgrå bakgrund, rörinstallation, VVS-komponenter, fokuserad närbild.
Skapa konto

Rördelar i mässing och koppar ligger utspridda på en ljusgrå yta. VVS-komponenter.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Thomas59 och 13 till
  • Laddar…
ClasseClas
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Införskaffade billig klämringskoppling (Lamontite/Flowflex) från Hornbach och hittade även en VA 1130 i gömmorna för jämförelse. Personalen hävdade bestämt att Lamontite-kopplingen skall ”dras åt lagom och inte som Vatette”, men instruktionen säger 1¼ varv efter handåtdragning. [länk]

[bild]
[bild]
[bild]
Bra att Flowflex indikerar moment i Nm för olika rörstorlekar som komplement till ovan sagda 1 1/4 varv som i sig inte är så svårt att hålla koll på.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
I grannens hus som kallställdes så anlitade personen en rörmokare och vad jag hörde så blåstes rören med tryckluft för att få bort allt vatten.
Har varit med om precis samma sak i en kallställt sommarhus. Jag fick rörinstallation gjord på sommaren när det var mycket varmt ute och allt fungerade till hösten, och när jag tömde ledningarna vid en lågställd avtappning såg allt bra ut.
När jag kom på våren hade flera kopplingar hoppat isär, och jag tror att koppar-rören krymte i kylan under vintern, det verkade även som rören var lite knappt tilltagna i längd, och var under dragspänning som hjälpte till att dra isär rören, jag drog åt rören betydligt hårdare och sedan fick jag aldrig mer något problem.
Har varit med om att det stått vatten i koppar-rören innan jag renoverade, men då spricker rören på längden några centimeter, inte i någon koppling där är godstjockleken mycket större.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Införskaffade billig klämringskoppling (Lamontite/Flowflex) från Hornbach
.
.
.
Nu skall jag testa och dokumentera.
Det här ser jag fram emot!
Det i sig kanske är sorgligt och säger något om hur lite det händer i livet eller så råkar jag bara vara väldigt intresserad av märkliga experiment.

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Införskaffade billig klämringskoppling (Lamontite/Flowflex) från Hornbach och hittade även en VA 1130 i gömmorna för jämförelse. Personalen hävdade bestämt att Lamontite-kopplingen skall ”dras åt lagom och inte som Vatette”, men instruktionen säger 1¼ varv efter handåtdragning. [länk]

[bild]
[bild]
[bild]
Hur vet du märket på det hornbach säljer?
Jag ska erkänna att jag nog både har nån enstaka biltema och jula koppling hemma, då jag har nära till dem men längre till hornbach. Bauhaus har jag nog nåt från också...

Ser verkligen fram mot resultatet.

J JohanLun skrev:
Jag ska erkänna att jag nog både har nån enstaka biltema och jula koppling hemma, då jag har nära till dem men längre till hornbach. Bauhaus har jag nog nåt från också...

Ser verkligen fram mot resultatet.
du kan slå upp rsk eller ean numret som hornbach anger.

J JohanLun skrev:
….
Det står på delarna. ;)

• Gul metallkomponent, präglad text "LAMONTITE", märkningar "15 mm" och "UK", rördel eller anslutning.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det står på delarna. ;)
De har nog bytt sen jag köpte delar där för nåt år sen då...

Spänningen stiger inför redovisningen av resultatet!

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.