S Stefan1972 skrev:
Hade du kranarna öppna vid tappställena då?
japp

S Stefan1972 skrev:
Hade du kranarna öppna vid tappställena då?
ja de var/är öppna.

Fast hur ser det ut i ett större perspektiv då? Var sitter dräneringarna i förhållande till resten? Är mest nyfiken men det är ju tråkigt såna här gånger när man tror att man gör rätt och sen kanske det inte ens finns en fysisk möjlighet att det töms......

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Köp en trisslott, har du samma tur med att bara kopplingarna släppt pga isen så lär du vinna.
Skall man äntligen ha kopparrör och kallställa så måste det vara ordentlig lutning på rören mot lågpunkterna. alternativt så får man skruva isär rören, ta loss dom och tömma på vatten.
Nu ser du även vart du bör skruva isär kopplingarna när du tömmer ledningarna inför vintern.
Jag har för mig att mina föräldrars sommarstuga som är tänkt att kallställas så är alla rör dragna i lutning, likaså är det inte termostatblandare. Om man har rör som inte går i lutning så måste man troligen "blåsa" rören med tryckluft och / eller ha tappningar på lågpunkterna i systemet uppe i huset.

Var tacksam att det är utanpåliggande rör, om det finns inbyggda skulle jag vara mkt försiktig vid driftsättning. Köp en vattenfelsbrytare eller stäng av huvudkranen när du inte är på plats, för risken är nog stor det finns nåt mer ställe som nästan gått sönder som du inte sett än...

Tror även många glömmer vattenlås, toalettcisterner, blandare, disk och tvättmaskiner osv osv. Besparingen i värmen kommer nog i vår / påsk ätas upp av sönderfrusna rör och vattenskador för många när de slår igång systemen igen efter denna dyra vinter... Jag skulle nog satsa på att alltid stänga av huvudkran. Tappa alla system. Ställa värmen på ca 5 grader, inte lägre - men ändå räkna med att med 5 grader kommer några vinklar och vrår nå under nollan... speciellt om det blir en köldknäpp eller strömavbrott...

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
I grannens hus som kallställdes så anlitade personen en rörmokare och vad jag hörde så blåstes rören med tryckluft för att få bort allt vatten.

• Gilla
nymin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Var tacksam att det är utanpåliggande rör, om det finns inbyggda skulle jag vara mkt försiktig vid driftsättning. Köp en vattenfelsbrytare eller stäng av huvudkranen när du inte är på plats, för risken är nog stor det finns nåt mer ställe som nästan gått sönder som du inte sett än...

Tror även många glömmer vattenlås, toalettcisterner, blandare, disk och tvättmaskiner osv osv. Besparingen i värmen kommer nog i vår / påsk ätas upp av sönderfrusna rör och vattenskador för många när de slår igång systemen igen efter denna dyra vinter... Jag skulle nog satsa på att alltid stänga av huvudkran. Tappa alla system. Ställa värmen på ca 5 grader, inte lägre - men ändå räkna med att med 5 grader kommer några vinklar och vrår nå under nollan... speciellt om det blir en köldknäpp eller strömavbrott...
Ja jag är av den nojiga typen när det kommer till vatten, så jag stänger av och allt som går att stänga av och tömmer allt … när jag ordnat med rören så ska jag kolla om tvättmaskinen funkar, som jag också kämpade med att tömma. :)
Men nu får det bli påskledigt först, alla bygghandlar är ju stängda.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast hur ser det ut i ett större perspektiv då? Var sitter dräneringarna i förhållande till resten? Är mest nyfiken men det är ju tråkigt såna här gånger när man tror att man gör rätt och sen kanske det inte ens finns en fysisk möjlighet att det töms......
De sitter på tre ställen längs rördragningen, på de lägsta ställena skulle jag säga men eftersom det gått som det gått så stämmer väl inte det. ‍ de som installerat har bett mig prova att sätta ihop rören själv för de har fullt upp idag. Ja vi får se hur det går, försöker fatta ens vad ”Lossa kopplingarna och tryck i hop rören in i kopplingen ser till så att Conan går över röret och dra åt.” Alltid kul att testa hursomhelst!

N nymin skrev:
Ja vi får se hur det går, försöker fatta ens vad ”Lossa kopplingarna och tryck i hop rören in i kopplingen ser till så att Conan går över röret och dra åt.” Alltid kul att testa hursomhelst!
Följ denna instruktion:
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

Antar att du har rör i dimension 10 eller 12.

Om du kan återanvända klämringen är det verkligen inte korrekt monterat från början (skulle vara intressant att se en bild på en och jämföra med en ny).

Hornbach har väl öppet och har bra sortering på detta:

https://www.hornbach.se/p/vatette-klamring-va-1217-10-mm-1945625/5109196/

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Om man har termostatblandare eller tvätt, disk mm kopplat så tror jag det inte alltid luftar ur, kan bli vatten kvar. Man måste öppna alla kranar och på termostat, toalett och maskiner mm lossa kopplingen för att släppa in luft...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om man har termostatblandare eller tvätt, disk mm kopplat så tror jag det inte alltid luftar ur, kan bli vatten kvar. Man måste öppna alla kranar och på termostat, toalett och maskiner mm lossa kopplingen för att släppa in luft...
En termostatblandare bör man ta loss och tömma blandarhuset på vatten. Om inte annat ha en med utloppet nedåt.
helt hopplöst hur lite vatten kan få rör att frysa sönder.
Vid vår sommarstuga så har jag pexslangar till vattnet i stugan, dom fryser inte sönder, och i dushstugan så plockas varje år ett par rör ned, som inte har lutning mot lågpunkt, och töms på vatten.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
När jag har skruvat lös klämkopplingar har rören varit betydligt mer deformerade än på de där bilderna. Har dom verkligen varit korrekt åtdragna?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V
N nymin skrev:
Jag har tömt rören och avtappningsventilerna som finns monterade på flera ställen längs med har varit och är öppna. Då verkar avtappningsventilerna inte ha gjort sitt jobb.
Dem har nog gjort sitt jobb. Handhavandet är nog att du inte lyckats.

useless useless skrev:
När jag har skruvat lös klämkopplingar har rören varit betydligt mer deformerade än på de där bilderna. Har dom verkligen varit korrekt åtdragna?
Tja, min far var rörmokare i 50 års tid. Nog har jag kunnat ta loss klämringarna på de kopplingar han dragit och som jag sedan tagit isär då jag kopplat om någon gammal rördragning. Blir rören deformerade så har du väl dragit för hårt. Och det är ju inga problem att göra.
I TS fall så var det väl bara bra att kopplingen frös isär istället för att röret sprack

• Gilla
nymin
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Tja, min far var rörmokare i 50 års tid. Nog har jag kunnat ta loss klämringarna på de kopplingar han dragit och som jag sedan tagit isär då jag kopplat om någon gammal rördragning. Blir rören deformerade så har du väl dragit för hårt. Och det är ju inga problem att göra.
I TS fall så var det väl bara bra att kopplingen frös isär istället för att röret sprack
drar man en Vatette koppling korrekt så går det inte att få bort klämringen.

• Gilla
RickardAvara och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
drar man en Vatette koppling korrekt så går det inte att få bort klämringen.
Börjar ana att en väldig massa klämringskopplingar inte dras korrekt. Tänker på alla som jag har monterat isär och där klämringen har gått att knacka loss.

• Gilla
GoC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.