V
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fel. Man drar enligt instruktionerna och det är ett exakt värde. Bottna rörändan, dra åt med handkraft, dra ytterligare enligt instruktionen. Det finns en länkad PDF om detta tidigare i tråden.
Du får nog ta o lägga ner nu faktiskt för du har fel.

Jag har lossat klämringar på rör i flera år, gamla som nya utan svettningar eller våld!

Betvivlar att samtliga varit feldragna.

Detta är lite löjligt når en teoretiker sitter och skriver att de inte går för han läst de.

Ut och praktisera istället !
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
På hårda rör har du inte stödhylsa.
Stämmer, jag menade de halvhårda som går att bocka. De mjuka plastöverdragna rören är nog så mjuka de går att deformera. Har ganska få sådana kvar, de var mycket sådana jag bytte ut...
 
V Villaägarenr1 skrev:
Du får nog ta o lägga ner nu faktiskt för du har fel.

Jag har lossat klämringar på rör i flera år, gamla som nya utan svettningar eller våld!

Betvivlar att samtliga varit feldragna.

Detta är lite löjligt når en teoretiker sitter och skriver att de inte går för han läst de.

Ut och praktisera istället !
Min familj har drygt 100 år i VVS-branschen och har sett klämringskopplingen födas. Har nog dragit fler Vatettekopplingar på sommarloven än samtliga byggahusare tillsammans under en livstid.

https://johanssongunverth.se/
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta blev ju väldigt spännande.

Hur ser det egentligen ut när man dragit en Vatette klämkoppling på korrekt vis........vi har flera bud. Allt från att klämringen enkelt kan tas av (även när röret deformerats tydligen) till att det inte går alls.

Verkar som att vi behöver ett praktiskt prov senare i helgen.
En sak man kan se på åtminstone Vatette-kopplingen är hur många ryggar på gängan som sticker fram under muttern. Det brukar inte ens vara en (1) om den är åtdragen rätt. Det är gammal kunskap, så jag vet inte om den stämmer nuförtiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta blev ju väldigt spännande.

Hur ser det egentligen ut när man dragit en Vatette klämkoppling på korrekt vis........vi har flera bud. Allt från att klämringen enkelt kan tas av (även när röret deformerats tydligen) till att det inte går alls.

Verkar som att vi behöver ett praktiskt prov senare i helgen.
Enkelt. Lossa en koppling och kolla. Stäng av vattnet innan bara. ;)
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Om man gör en markering t.ex med en spritpenna på mutter och koppling när man skruvat åt med fingrarna så kan man enkelt se när man dragit enligt anvisningarna. Det brukar vara mer än man tror. Då har klämringen greppat röret rejält. Klämringen går inte att ta loss utan att kapa röret.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Enkelt. Lossa en koppling och kolla. Stäng av vattnet innan bara. ;)
jag ska göra ett fältprov med en VA-koppling lite senare.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Korrekt (1 varv) åtdragen VA 1139, 15 mm och hårt rör. Det verkar fortfarande stämma att sista gängryggen matchar mutterns djup.

”Case closed”. Ni är skyldiga mig en klämring.:geek:

Kopparledning ansluten till en mässingsventil på ett träunderlag. Rörinstallation, VVS-komponenter, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsfärgad rörkoppling med kopparledning på träbakgrund. VVS, installation, hantverk, material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsventil och koppar rör på träbakgrund. VVS-komponenter, installation. Repair, hantverk, industriellt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppskuren kopparledning, mässingdelar, träbakgrund. Hantverk, installation eller reparationsscenario. Detaljerad textur, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledningsdelar på trä: koppar, avskuren bit, mässingsfittings, gammal textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör och mässingsfittings på grovt träbord, VVS-material, klippt, arbetstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 32 till
  • Laddar…
Ja sedärja!

Typiskt teoretikerfasoner att sitta å läsa instruktionen så att det blir rätt gjort.

Är det några i tråden som behöver åka runt å dra åt lite kopplingar där man missat lite kanske?
 
  • Gilla
  • Haha
Luc Reiner och 13 till
  • Laddar…
...och för att då återgå till ämnet, nästan. Det finns ju inte en chans i helvete att kopplingarna hos trådskaparen är dragna korrekt. Även om det är möjligt för isen att dela på en koppling enligt bilderna även när den är korrekt dragen, så kommer ju inte röret se nytt ut i sådant fall - som det gör på bilderna. Mao - felmonterat från början och samtliga kopplingar som den rörisen gjort borde göras om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...och för att då återgå till ämnet, nästan. Det finns ju inte en chans i helvete att kopplingarna hos trådskaparen är dragna korrekt. Även om det är möjligt för isen att dela på en koppling enligt bilderna även när den är korrekt dragen, så kommer ju inte röret se nytt ut i sådant fall - som det gör på bilderna. Mao - felmonterat från början och samtliga kopplingar som den rörisen gjort borde göras om.
Precis!
Även kromade rör kommer klämringen att nypa in i röret om den är korrekt dragen och det går inte att få loss den. Jag har däremot sett spruckna muttrar på Vatette kopplingar som frusit...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det borde nog räcka att de dras åt korrekt. I och med att klämringen släppte taget behöver ju själva röret inte bytas. Bara att montera ihop och dra åt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det borde nog räcka att de dras åt korrekt. I och med att klämringen släppte taget behöver ju själva röret inte bytas. Bara att montera ihop och dra åt.
Ibland kan de vara lite hoptryckta så det är svårt att få på igen... Menar alltså att rören är OK, men nya klämringar kan behövas!
 
  • Gilla
nymin och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Precis!
Även kromade rör kommer klämringen att nypa in i röret om den är korrekt dragen och det går inte att få loss den. Jag har däremot sett spruckna muttrar på Vatette kopplingar som frusit...
Vanligt är också en kort reva i själva röret.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Korrekt (1 varv) åtdragen VA 1139, 15 mm och hårt rör. Det verkar fortfarande stämma att sista gängryggen matchar mutterns djup.
”Case closed”. Ni är skyldiga mig en klämring.:geek:
Jag har några vatette, ska kolla om jag dragit så detta om gängan stämmer.

Men jag har gjort så som sägs här när jag drar. Märker med tuschpenna, läser specen på kopplingen jag köpt och drar så många grader som sägs. Däremot har jag aldrig kapat upp rören. Men jag har noterat att på de "halvhårda" rören så har jag kunnat ta bort stödhylsan om jag öppnar kopplingen (inte vattette, för vattete har jag i princip bara använt på kulventiler etc). Det borde ju tyda på att jag dragit för löst? Trots jag följt instruktionen... Eller?

De flesta andra kopplingar jag köpt är köpta på rinkaby, några på Hornbach... Minns inte märket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.