20 319 läst · 89 svar
20k läst
89 svar
Rören har lossnat
Du får nog ta o lägga ner nu faktiskt för du har fel.Johan Gunverth skrev:
Jag har lossat klämringar på rör i flera år, gamla som nya utan svettningar eller våld!
Betvivlar att samtliga varit feldragna.
Detta är lite löjligt når en teoretiker sitter och skriver att de inte går för han läst de.
Ut och praktisera istället !
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 748 inlägg
Min familj har drygt 100 år i VVS-branschen och har sett klämringskopplingen födas. Har nog dragit fler Vatettekopplingar på sommarloven än samtliga byggahusare tillsammans under en livstid.V Villaägarenr1 skrev:Du får nog ta o lägga ner nu faktiskt för du har fel.
Jag har lossat klämringar på rör i flera år, gamla som nya utan svettningar eller våld!
Betvivlar att samtliga varit feldragna.
Detta är lite löjligt når en teoretiker sitter och skriver att de inte går för han läst de.
Ut och praktisera istället !
https://johanssongunverth.se/
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 748 inlägg
En sak man kan se på åtminstone Vatette-kopplingen är hur många ryggar på gängan som sticker fram under muttern. Det brukar inte ens vara en (1) om den är åtdragen rätt. Det är gammal kunskap, så jag vet inte om den stämmer nuförtiden.MathiasS skrev:Detta blev ju väldigt spännande.
Hur ser det egentligen ut när man dragit en Vatette klämkoppling på korrekt vis........vi har flera bud. Allt från att klämringen enkelt kan tas av (även när röret deformerats tydligen) till att det inte går alls.
Verkar som att vi behöver ett praktiskt prov senare i helgen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 378 inlägg
Enkelt. Lossa en koppling och kolla. Stäng av vattnet innan bara.MathiasS skrev:Detta blev ju väldigt spännande.
Hur ser det egentligen ut när man dragit en Vatette klämkoppling på korrekt vis........vi har flera bud. Allt från att klämringen enkelt kan tas av (även när röret deformerats tydligen) till att det inte går alls.
Verkar som att vi behöver ett praktiskt prov senare i helgen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 378 inlägg
Om man gör en markering t.ex med en spritpenna på mutter och koppling när man skruvat åt med fingrarna så kan man enkelt se när man dragit enligt anvisningarna. Det brukar vara mer än man tror. Då har klämringen greppat röret rejält. Klämringen går inte att ta loss utan att kapa röret.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 748 inlägg
Korrekt (1 varv) åtdragen VA 1139, 15 mm och hårt rör. Det verkar fortfarande stämma att sista gängryggen matchar mutterns djup.
”Case closed”. Ni är skyldiga mig en klämring.
”Case closed”. Ni är skyldiga mig en klämring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
...och för att då återgå till ämnet, nästan. Det finns ju inte en chans i helvete att kopplingarna hos trådskaparen är dragna korrekt. Även om det är möjligt för isen att dela på en koppling enligt bilderna även när den är korrekt dragen, så kommer ju inte röret se nytt ut i sådant fall - som det gör på bilderna. Mao - felmonterat från början och samtliga kopplingar som den rörisen gjort borde göras om.
Precis!MathiasS skrev:...och för att då återgå till ämnet, nästan. Det finns ju inte en chans i helvete att kopplingarna hos trådskaparen är dragna korrekt. Även om det är möjligt för isen att dela på en koppling enligt bilderna även när den är korrekt dragen, så kommer ju inte röret se nytt ut i sådant fall - som det gör på bilderna. Mao - felmonterat från början och samtliga kopplingar som den rörisen gjort borde göras om.
Även kromade rör kommer klämringen att nypa in i röret om den är korrekt dragen och det går inte att få loss den. Jag har däremot sett spruckna muttrar på Vatette kopplingar som frusit...
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 748 inlägg
Det borde nog räcka att de dras åt korrekt. I och med att klämringen släppte taget behöver ju själva röret inte bytas. Bara att montera ihop och dra åt.
Ibland kan de vara lite hoptryckta så det är svårt att få på igen... Menar alltså att rören är OK, men nya klämringar kan behövas!Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 748 inlägg
Jag har några vatette, ska kolla om jag dragit så detta om gängan stämmer.Johan Gunverth skrev:
Men jag har gjort så som sägs här när jag drar. Märker med tuschpenna, läser specen på kopplingen jag köpt och drar så många grader som sägs. Däremot har jag aldrig kapat upp rören. Men jag har noterat att på de "halvhårda" rören så har jag kunnat ta bort stödhylsan om jag öppnar kopplingen (inte vattette, för vattete har jag i princip bara använt på kulventiler etc). Det borde ju tyda på att jag dragit för löst? Trots jag följt instruktionen... Eller?
De flesta andra kopplingar jag köpt är köpta på rinkaby, några på Hornbach... Minns inte märket...