Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Börjar ana att en väldig massa klämringskopplingar inte dras korrekt. Tänker på alla som jag har monterat isär och där klämringen har gått att knacka loss.
Jag har tagit isär klämkopplingar Jag dragit enligt instruktion (inte så många vatette) och ofta sitter klämringen fast, men väldigt ofta går stödhylsan att dra ut. Hoppas jag gjort rätt, men som sagt, jag märker med en penna och drar så mkt som instruktionerna säger...

Jag har sett några jag tagit isär som jag inte monterat och där röret tydligt ändrat dimension, men då måste man väl dra av satan eller ha väldigt mjuka rör?
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Tänker att mjuka rör blir det svårt att flytta klämringen men kanske inte på hårda rör.

Till TS. Det är helt nödvändigt att släppa in luft i systemen från högsta punkterna för att få ut allt vatten. Därför använder rörisar ofta tryckluft om de tömmer ett system.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Helt klart frusit. Du får blåsa ur med tryckluft innan vintern.
Ska man tappa ur enbart med en avtappningsventil så ska det finnas en lågpunkt där denna är monterad och så får man öppna så att vattnet inte hänger kvar någonstans i systemet.
Duschblandare monteras med fördel bort och placeras i uppvärmt utrymme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om drar enligt instruktionerna deformeras röret ALLTID. Det är helt omöjligt att återanvända en klämring. Det är därför man alltid har med sig extra klämringar eftersom Murphy säger att du kapar åtminstone ett rör för kort.
Bilderna visar tydligt att kopplingarna inte är åtdragna ordentligt. En vattenhammare kan också slå isär kopplingen i det här läget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja något kommer ge sig, men där jag sett detta (inte så många ställen iofs) så är det rören som spricker, inte kopplingen som glider isär.

Om du delar på en koppling som är dragen korrekt så ser du att ringen är för evigt förenad med röret. I detta fall är ju röret knappt repat av att ringen dragits av. Röret borde åtminstone ha en antydan till krage där ringen satt från början. Detta rör är ju helt slätt => inte draget korrekt från början => nya klämringar överallt (inte bara där det delat sig) och dra det korrekt.
Jag håller med dig. Jag har aldrig sett is göra sådär på rörsystem. Rören blir deformerade av kopplingen. De här rören ser inte ut att ha blivit det. Kanske har man missat kopplingsringen.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om drar enligt instruktionerna deformeras röret ALLTID. Det är helt omöjligt att återanvända en klämring. Det är därför man alltid har med sig extra klämringar eftersom Murphy säger att du kapar åtminstone ett rör för kort.
Bilderna visar tydligt att kopplingarna inte är åtdragna ordentligt. En vattenhammare kan också slå isär kopplingen i det här läget.
Så mkt att stödhylsan alltid ska nypa, även på hårda rör?
 
A AG A skrev:
Jag håller med dig. Jag har aldrig sett is göra sådär på rörsystem. Rören blir deformerade av kopplingen. De här rören ser inte ut att ha blivit det. Kanske har man missat kopplingsringen.
Har sett det där många ggr. Vatette klämringar skär inte in så mycket att de deformerar halvhårda rör.
Har vattnet varit avstängt, men rören varit fyllda av vatten, så är det helt klart en frysskada
 
L lordi skrev:
Har sett det där många ggr. Vatette klämringar skär inte in så mycket att de deformerar halvhårda rör.
Har vattnet varit avstängt, men rören varit fyllda av vatten, så är det helt klart en frysskada
Yes man måste skilja på hårda och mjuka rör.
 
J JohanLun skrev:
Så mkt att stödhylsan alltid ska nypa, även på hårda rör?
På hårda rör har du inte stödhylsa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Klämringen deformerar även hårda rör. Den går inte att demontera ens med våld.
Det här liknar ”PRK-problemet”. Någon tycker att kopplingen är tillräckligt åtdragen, men har inte följt instruktionerna och istället dragit åt för lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
V
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Klämringen deformerar även hårda rör. Den går inte att demontera ens med våld.
Det här liknar ”PRK-problemet”. Någon tycker att kopplingen är tillräckligt åtdragen, men har inte följt instruktionerna och istället dragit åt för lite.
Lägg ner.
De går visst att få bort klämringen utan våld.

Går till och med att få bort utan våld när röret deformerats.

Tror farbror herr duktig slå sig för bröstet drar för hårt istället och det är minst lika illa om inte värre (y)
 
V Villaägarenr1 skrev:
Lägg ner.
De går visst att få bort klämringen utan våld.

Går till och med att få bort utan våld när röret deformerats.

Tror farbror herr duktig slå sig för bröstet drar för hårt istället och det är minst lika illa om inte värre (y)
Fel. Man drar enligt instruktionerna och det är ett exakt värde. Bottna rörändan, dra åt med handkraft, dra ytterligare enligt instruktionen. Det finns en länkad PDF om detta tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
-Samt lossa muttern och dra åt igen för att undvika spänningskorrosion.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Detta blev ju väldigt spännande.

Hur ser det egentligen ut när man dragit en Vatette klämkoppling på korrekt vis........vi har flera bud. Allt från att klämringen enkelt kan tas av (även när röret deformerats tydligen) till att det inte går alls.

Verkar som att vi behöver ett praktiskt prov senare i helgen.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
En vatette klämring som är åtdragen enligt anvisning går relativt lätt att ta bort om man lossar kopplingen.
Troligen fjädrar den tillbaks något när man lossar.
Andra fabrikat med "vassare" klämring kan sitta hårdare.

Stödhylsa behövs inte i hårda rör, men ska numera användas även i halvhårda kromade rör, förutom i de mjuka.
 
  • Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.