20 095 läst · 89 svar
20k läst
89 svar
Rören har lossnat
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Men @Johan Gunverth den där instruktionen är ju inte exakt. "Handåtdragning" för en erfaren vvs:are jämfört med en kontorsråtta som renoverar lite för husbehov måste ju kunna skilja ett varv, minstJohan Gunverth skrev:
Rinkaby har VSH (och vattette), VSH står det att man ska dra 3/4 varv på 15mm, 1 varv på kromade. Dvs VSH ska dras ca ett kvarts varv mindre än Vattette. Men det verkar skilja på dimension och material. Vilket märke som Hornbach har på sina billighets-kopplingar lyckas jag inte googla mig till.Johan Gunverth skrev:
När jag drog om rören hemma så läste jag på rätt noga och försökte köpa allt jag behövde på rinkaby och följa instruktioner. Det mesta körde jag dock med presskopplingar... Vissa delar fanns bara vattette, samt att på kulventiler och kopplingar mot PEX etc så valde jag vattette. Men på några ställen var jag tvungen att köpa det som fanns i närmaste byggvaruhus. Lite nervös blir jag ju om det är så att det är väldigt olika hur man ska dra, men om man följer instruktionerna så borde det ju bli rätt. Jag blir lite sugen på att göra lika som Gunverth och testa att dra en koppling av VHS märke och sen såga isär. Tyvärr tror jag att jag lagt undan allt överblivet i en låda på vinden (som är sån med lucka och inte trappa) så det blir inget projekt nu på långfredagen...
Men även om det inte blir så deformerat själva röret som Gunverths exempel visar, så tycker jag det kännts som kopplingarna sitter bra om man gör enl instruktion. Det går inte dra bort klämringen med handkraft och jag har inte provat att "vålda" bort den. På nåt ställe har jag sågat ett spår i den för att få isär nån koppling... Men... de flesta kopplingar jag öppnat har stödhylsan inte suttit fast.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Hade tyvärr inget bra att testa.
Okänd koppling, troligtvis Hornbach lågpris, 12 mm hårt rör.
1 varv och jag kunde med handkraft med hjälp av en skiftnyckel flytta klämringen.
Drog 2 varv för kul skull, klämringen expanderade så den fastnade i muttern. Klämringen kunde jag knacka bort med skiftnyckel och hammare, men inte minsta spår i röret.
Jag har större och mindre vavettekopplingar, men inget rör att prova på.
Okänd koppling, troligtvis Hornbach lågpris, 12 mm hårt rör.
1 varv och jag kunde med handkraft med hjälp av en skiftnyckel flytta klämringen.
Drog 2 varv för kul skull, klämringen expanderade så den fastnade i muttern. Klämringen kunde jag knacka bort med skiftnyckel och hammare, men inte minsta spår i röret.
Jag har större och mindre vavettekopplingar, men inget rör att prova på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Den ser väldigt tjock ut den där klämringen? VA:s är typ 0,5 mm i godset.
Kan det vara skillnad i hårdheten på klämringen? En mjuk klämring kanske inte deformerar röret…vilket blir ett problem. Kanske @Krilleman kan flika in med moderna erfarenheter?
Kan det vara skillnad i hårdheten på klämringen? En mjuk klämring kanske inte deformerar röret…vilket blir ett problem. Kanske @Krilleman kan flika in med moderna erfarenheter?
Redigerat:
den är tillräckligt exakt. Om du provar själv så inser du att det tar ”stopp” när man drar för hand och det finns inte mycket variation i det.D Dublin skrev:
Kontentan kanske är att det där extra vattette kostar är värt pengarna? Om man inte ser kopplingen som ett frysskydd...
Vattette har ju, sett till alla andra kopplingar jag demonterat eller monterat en helt annan sorts klämring. Men, jag är ju en kontorsråtta så jag har mest sett mina egna kopplingar.
Vattette har ju, sett till alla andra kopplingar jag demonterat eller monterat en helt annan sorts klämring. Men, jag är ju en kontorsråtta så jag har mest sett mina egna kopplingar.
Jag har liknande erfarenhet att till synes tomma rör släpper i insticksskarvarna. Detta kan ske på grund av spänningar som blivit vid installationen och kylan som drar ihop rören. Min lösning är att använda hårdlödda skarvar eller gängade skarvar. Jag använder gängade skarvar numera, där temperaturen kan variera mellan -30 grader och +30 grader och det fungerar bra. Det är också väldigt viktigt att tömma ventilerna, som gärna fryser sönder om det finns en liten vattendroppe kvar.N nymin skrev:
Mvh Bengt
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Och jag kan ju villigt erkänna att jag bara har sett Vatette och EZZE i detalj under ”karriären” för det var det enda som fanns på den tiden. Har faktiskt inte ifrågasatt att andra fabrikat kanske inte har samma fästteknik. Det senare är ju väldigt oroväckande i sådana fall. Att det ens skulle vara godkänt.
Skall anskaffa en ”piratkoppling” på Hornbach och testa. Lite extra klämringar också.
Skall anskaffa en ”piratkoppling” på Hornbach och testa. Lite extra klämringar också.
Det vore mycket intressant att ta del av!Johan Gunverth skrev:Och jag kan ju villigt erkänna att jag bara har sett Vatette och EZZE i detalj under ”karriären” för det var det enda som fanns på den tiden. Har faktiskt inte ifrågasatt att andra fabrikat kanske inte har samma fästteknik. Det senare är ju väldigt oroväckande i sådana fall. Att det ens skulle vara godkänt.
Sen tror jag att även om klämringen inte stukar röret så kan kopplingen sitta så hårt att det är omöjligt att trycka isär under normal drift. Frysning kommer knäcka anläggningen nånstans, så det är inget det behöver tåla.
Har man hört om klämringskopplingar som är rätt dragna som släppt? Däremot att de inte blir 100% täta och måste efterdras har jag varit med om. På vattette kopplingar som en röris monterade hos mig. De jag monterade själv var jag rätt noga med, men i nåt krångligt läge där röret också var något tajt bockat fick jag efterda mer än det som manualen sa...
Min erfarenhet är att klämringskopplingar blir täta långt innan man dragit enligt instruktion. Har haft diverse temporära installationer i värmesystemet under några år. Lågt tryck och inga tryckstötar => man kommer undan med lite vad som helst. Fel fabrikat på klämringar osv. I mer utsatta situationer visar det sig nog snabbare att man fuskat.
Fryser det så fryser det. Går inte kopplingen isär så fryser röret sönder. Jag tycker helt klart att det är smidigare att byta klämringen och bara peta ihop det igen. Ska man göra det enligt bok så ska du ha stödhylsa i kromrör då dom klassas som halvhårda.
Jag kör alltid tryckluft när jag kallställer och monterar lös blandare/plockar ur insatser. Lämnar ändå ingen garanti på frysskador. Nånting man får räkna med när man kallställer helt enkelt.
Jag kör alltid tryckluft när jag kallställer och monterar lös blandare/plockar ur insatser. Lämnar ändå ingen garanti på frysskador. Nånting man får räkna med när man kallställer helt enkelt.
Tjock för att jag dragit den 2 varv.Johan Gunverth skrev: