A ArneTW skrev:
Har aldrig hört att snö ska vara en giltig anledning till att man slipper/kan vänta med tillträdesbesiktning.
Hur menar du då att man ska göra om man köper en (stor) fastighet med ett rejält snötäcke?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du då att man ska göra om man köper en (stor) fastighet med ett rejält snötäcke?
Man får gräva/smälta/skyffla tills man är nöjd eller få in någon "vänta till snön smälter" klausul i kontraktet.

Vad menar du? Vilka fel är det Ok att vänta tills snön smält för att klaga på?

Har du exempel på "Dolt under snö" fel som blivit ett riktigt dolt fel?

Någon kan ju målat en fläck på altanen.. polisanmälan?

/ATW
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Man får gräva/smälta/skyffla tills man är nöjd
Fast det är i praktiken naturligtvis helt omöjligt.

A ArneTW skrev:
få in någon "vänta till snön smälter" klausul i kontraktet.
Ja det låter rimligt.

A ArneTW skrev:
Vad menar du? Vilka fel är det Ok att vänta tills snön smält för att klaga på? Har du exempel på "Dolt under snö" fel som blivit ett riktigt dolt fel? Någon kan ju målat en fläck på altanen.. polisanmälan?
Vad pratar du om??? Jag ställer en enkel saklig fråga "Hur menar du då att man ska göra om man köper en (stor) fastighet med ett rejält snötäcke?" och du börjar prata om dolda fel och polisanmälan. Jag förstår ingenting!
 
Jag löste en liknande situation till kostnad av ett flak öl, några köttbitar och lite el för avslutande bastubad. Några glada vänner och 6 vändor till åvc senare så började det se hjälpligt ut. Då hade vi röjt bort allt från en växellåda, trasiga byggnadsställningar, ekg-elektroder och gamla betongpannor. Och lite annat smått och gott.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
För nyupptäckta skulder som fanns innan dödsboet skiftas, stämmer det. Frågan är om det stämmer för dolda fel, eller annat skadestånd som uppstår i efterhand.
Diskussionen med advokaten gällde specifikt dolda fel. Inga som helst problem för en köpare hävdade han.
 
Men för att hyffsa diskussionen. Problemet i den här tråden är knappast en fråga om dolt fel. Utan att fastigheten inte lämnats över i det städade skick som avtalats (jag förutsätter att den sedvanliga standardklusulen om städning finns i avtalet).

OM man ex. kommer fram till att det är inte rivningsskräp eller liknande, utan ex. en byggnad som rasat, en ruin. DÅ skulle man kunna tänka sig att det är ett dolt fel, om det inte gick att upptäcka ruinen före köpet. Säljaren kan knappast vara skyldig att rensa bort rester av ett hus som del av städningen. Men att den är översnöad duger nog inte. Det får man upptäcka inom ramen för undersökningsplikte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Hej,
frågan är tillräckligt utredd för vår del. Min enkla fråga rörde vad som gällde. Det är såklart upp till oss att bedöma om vi tycker det är värt besväret att ta det med säljaren, eller att städa upp själva. Tvister ska man akta sig för tycker jag, det är det verkligen inte värt.

Diskutera gärna vidare, men jag har inte så mycket mer att komma med. Tack än en gång för engagemang och input.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om inte delen om att tomten skulle vara avstädad var tillagd just för att tomten var skräpig/stökig, utan endast en formulering i ett standardkontrakt så hade jag som säljare av ett dödsbo ansett tomten vara avstädad när jag plockat bort utemöbler och andra lösa föremål som kan stå på tomten.

Hade nog haft samma inställning även som köpare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Snö minskar inte er undersökningsplikt.

Du kommer behöva kavla upp ärmarna som husägare så köp ett par arbetshandskar och plocka upp skräpet. Kratta och dammsug gräsmattan.
Det har inget med undersökningsplikt att göra utan är ett avtalsbrott.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I Inkan skrev:
Det har inget med undersökningsplikt att göra utan är ett avtalsbrott.
Vad menar du? Har du inget ansvar att kolla upp hur avtalet är uppfyllt vid tillträdet?

/ATW
 
Om vi vänder på frågan: hur skulle säljaren kunnat städa när skräpet låg under snön? 😉
 
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
gogul gogul skrev:
Tillägg: det är ingen ruin heller, utan skärvor av glas, delar av virke, plast, frigolit, spikar etc. Knappast miljöfarliga grejer men inget kul för ungar att trampa i.
Definiera "ruin" 😉
 
A ArneTW skrev:
Vad menar du? Har du inget ansvar att kolla upp hur avtalet är uppfyllt vid tillträdet?

/ATW
Jag skulle säga nej, avtal ska hållas och upptäcker man att det inte hålls så ska man snarast påtala det och begära rättelse
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
I Inkan skrev:
Jag skulle säga nej, avtal ska hållas och upptäcker man att det inte hålls så ska man snarast påtala det och begära rättelse
Nej? Snarast?

Snarast är väl vid tillträdesdagen eller max någon dag senare... inte flera månader/år senare?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Nej? Snarast?

Snarast är väl vid tillträdesdagen eller max någon dag senare... inte flera månader/år senare?

/ATW
snarast efter upptäckten
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.