12 925 läst · 92 svar
13k läst
92 svar
Rivningsrester som upptäckts efter tö - vem ansvarar?
Du kan övertyga dig själv om vad du vill.Alfredo skrev:
Jag får väl anta att du är ett forumtroll som aldrig erkänner ett fel och som tycker det är ok att vränga sanningen.
Jag kommer nu att sätta dig på ignore så jag slipper se dina inlägg i framtiden.
/ATW
Jag instämmer det är ett avtalsbrott och inte fel i fastighet.Alfredo skrev:
Dels vore det ju intressant att se belägg för detta påstående dels gäller väl undersökningsplikt att undersöka efter köp. Städkontroll görs efter köp men iofs helst i anslutning till tillträde. Frågan är väl snarast hur lång till man har på sig att komma med anmärkningar, men i ett sådant här fall vore det väl rimligt att man klagar snart efter att problemet visat sig. Det är dessutom enklare för säljarna att göra något åt saken nu än i vintras.mexitegel skrev:
Avtalet behöver inte vara fel utan säljare har inte följt avtalet. Hur lång tid efter det att avtalet skrevs som felet var upptäckbart och när avtalspart borde ha sett felet och påtalat det för säljare kan säkert tolkas olika men jag är osäker på om köparen behöver skotta tomten för att leta efter dålig städning för att ha rätt till ersättning.A adron skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 049 inlägg
Har inte läst alla inlägg men kontentan är nog att det är enklast ts städar upp själv........Det tar nog minst på krafterna och psyket iallafall. Jämfört med att väcka talan för nå tusenlappar då ......
Medlem
· Västernorrland
· 11 049 inlägg
jo men det är ändå ett dödsbo...........är det avslutat och de efterlevande kanske inte har nånting med fastigheten att göra alls förutom att de är släkt så vet jag inte om jag ens skulle ta upp frågan.......Att köpa av ett dödsbo kan ju innebära mycket överraskningar och detta får ju ändå hamna i avdelningen "bagateller"
Hade det töat fram ett 20 tal bilar så okej då..........
Hade det töat fram ett 20 tal bilar så okej då..........
Jag skulle föreslå att trådstartaren kontaktar säljaren och berättar om skiten och säger att det stod att det skall vara städat.
Säger att det är för liten sak för att bråka om i domstol men att det likväl är en skuld och att hela problemet kunde lösas i god sämja genom att ställa till talko. Säljarna och köparna hjälps åt att plocka skräp en lördag och packa i sopsäckar och så bjuder köparen på köttsoppa och så är problemet löst och tvisten glömd.
Säger att det är för liten sak för att bråka om i domstol men att det likväl är en skuld och att hela problemet kunde lösas i god sämja genom att ställa till talko. Säljarna och köparna hjälps åt att plocka skräp en lördag och packa i sopsäckar och så bjuder köparen på köttsoppa och så är problemet löst och tvisten glömd.