Nej, men så länge ingen har framfört något rättsfall, så tycker jag Lawlines tolkning är den rimligaste.

Så vitt jag har sett är det bara på ByggaHus som man tror att det går att återstarta ett avslutat dödsbo för dolda fel.
 
BirgitS
M -MH- skrev:
Man måste hinna skatta för försäljningen, så det kan gå ett tag. Normalt året efter.

[länk]
Alla försäljningar går inte med vinst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, men så länge ingen har framfört något rättsfall, så tycker jag Lawlines tolkning är den rimligaste.

Så vitt jag har sett är det bara på ByggaHus som man tror att det går att återstarta ett avslutat dödsbo för dolda fel.
Jag diskuterade detta med advokaten som anlitdes som boutredningaman efter våra föräldrar (låååång story som jag skrivit om ibland). Enligt honom så är det inga som helst problem att få ut för dolda fel från ett dödsbo, även om det är skiftat.

Man gör en tilläggsboupteckning där den nyupptäckta skulden förs in. Sedan är dödsbodelägarna solidarisk ansvariga att täcka skulden, dock max upp till vad man har fått ut i arv. Just det där med solidariskt ansvarig kan vara läskigt om man är arvingar som inte kommer överens. Den som har fordran väljer att kräva hela beloppet från den arvinge som verkar vara lättast att få ut något av. Sedan får arvingarna göra upp mellan sig.

I vårt fall var jag lite orolig för sådana ev. sena skulder. Eftersom förhållandet var sådant mellan mig och ett syskon att det bokstavligen skulle varit livsfarligt att försöka få ut något. Jag skulle inte ens försökt.
 
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
För nyupptäckta skulder som fanns innan dödsboet skiftas, stämmer det. Frågan är om det stämmer för dolda fel, eller annat skadestånd som uppstår i efterhand.
 
A
gogul gogul skrev:
Hej!
Vi köpte ett hus av dödsbo med tillträde i februari, då det låg djupt med snö över hela den rätt förvildade trädgården. Nu visar det sig att det tidigare måste stått någon form av bygge (förrådsstuga eller liknande) på en del av tomten, och det ligger rätt mycket rester från rivningen där. Stora glasskärvor, frigolitbitar, plastskärvor, trä osv. Det är för mycket för att bara plocka bort för hand, utan kräver någon form av mer ordentlig städning/sanering. Just nu är det inte säkert för barn att leka i trädgården.

Borde inte detta ha varit röjt/städat i och med överlämningen? Har vi rätt till någon ersättning för detta, eftersom vi inte kunde upptäcka detta i samband med tillträdet?

Tänker att någon här kanske varit med om liknande sak. Just nu vet vi inte riktigt hur vi ska gå vidare.
du har köpt tomten med allt skit inklusive miljöfarligt avfall
ansvaret för sanering tillkommer ägaren dvs du
 
wildeside
Anonymiserad 137805 skrev:
du har köpt tomten med allt skit inklusive miljöfarligt avfall
ansvaret för sanering tillkommer ägaren dvs du
Och du är helt säker på det juridisk om det står att tomten ska vara avstängd i kontraktet?
 
  • Gilla
gogul
  • Laddar…
Ojoj den här tråden har tagit spännande vändningar :) Men hoppas diskussionerna kommer någon tillgodo.

Det rör sig inte om något dolt fel, bara dålig röjning av tomt som alltså enligt kontraktet skulle vara avstädad. Det är ingen jättegrej, mest irriterande bara eftersom det som alltid är mycket att fixa med hus som det är ändå. Dödsboet finns kvar. För övrigt är det väl vanligast att hus från dödsbo säljs med friskrivningsklausul, just för att slippa de problem med eventuella dolda fel som beskrivs i tråden. Men som sagt, lite grand en annan fråga än just den jag var ute efter. Tack ändå alla för input!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tillägg: det är ingen ruin heller, utan skärvor av glas, delar av virke, plast, frigolit, spikar etc. Knappast miljöfarliga grejer men inget kul för ungar att trampa i.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
gogul gogul skrev:
Tillägg: det är ingen ruin heller, utan skärvor av glas, delar av virke, plast, frigolit, spikar etc. Knappast miljöfarliga grejer men inget kul för ungar att trampa i.
Räkna inte med att få något, och starta inte någon batalj för att avkräva dödsboet/efterlevande något. Det kommer bara du må dåligt av.
Men, man kan ju också alltid fråga. Du har ju trots allt svart på vitt, att det ska vara avstädat. Visa några bilder och fråga, om det ser ut som avstädat. Kanske håller de med om att det inte ser ut som det ska, och öppnar för en dialig iallafall. Alternativ svarar de bara direkt i affekt, och då är det sannolikt inte värt att bråka
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hej, precis så, definitivt inget att gå i clinch över.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
gogul gogul skrev:
skärvor av glas, delar av virke, plast, frigolit, spikar etc
Hur lång tid skulle du säga att det tar att städa upp?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur lång tid skulle du säga att det tar att städa upp?
Beror på om man ids plocka skiten bit för bit, eller gräver bort översta marklagret och återställer. Antagligen snabbast och säkrast.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
gogul gogul skrev:
Beror på om man ids plocka skiten bit för bit, eller gräver bort översta marklagret och återställer. Antagligen snabbast och säkrast.
Men tar det två timmar eller två månader. Påverkar rätt väsentligt hur man ska se på frågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är väl som alltid att det är vid tillträdet man gör inspektionen...

Har aldrig hört att snö ska vara en giltig anledning till att man slipper/kan vänta med Ttillträdesbesiktning.

jmfr det var snö på taket så vi såg inte att pannor saknades...

Och definitionen på "avstädat" är ju så gummiartad att det inte ens funkat om det vart en grön vinter...

/ATW
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.