I Inkan skrev:
snarast efter upptäckten
Och hur långt är ett snöre?

/ATW

A ArneTW skrev:
Och hur långt är ett snöre?

/ATW
Det vet bara den som mätt det😜

gogul gogul skrev:
Tack för svar. Det är lite därför jag frågar, är det någon idé ens att kontakta säljaren eller inte.

Enligt köpekontraktet ska "tomten vara avstädad", utöver detta fanns inget annat avtalat.
Nix, ingen ide att klaga. Bara att städa upp själv. Så är det. Går inte att skylla på lite snö

H hempularen skrev:
Men att den är översnöad duger nog inte. Det får man upptäcka inom ramen för undersökningsplikten.
Har detta verkligen med undersökningsplikten att göra? Detta är ju en form av bristande flyttstädning i strid med avtalet. Att det inte är flyttstädat när affären görs upp är ju tämligen normalt och inget man kan upptäcka innan tillträdet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Perssel Perssel skrev:
Nix, ingen ide att klaga. Bara att städa upp själv. Så är det. Går inte att skylla på lite snö
Vad stödjer du detta på?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har detta verkligen med undersökningsplikten att göra? Detta är ju en form av bristande flyttstädning i strid med avtalet. Att det inte är flyttstädat när affären görs upp är ju tämligen normalt och inget man kan upptäcka innan tillträdet.
Det var väl det som var poängen... TS kom på flera månader efter tillträdet på att det inte var "avstädat".

TS skyllde på snö.

Hur länge tycker du det är ok att vänta med "undersökningen"?

/ATW

• Gilla
adron
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad stödjer du detta på?
Vad stödjer du dig på att snö gör att du kan vänta med att verifiera det avtal du skrivit är uppfyllt?

/ATW

• Gilla
adron
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad stödjer du dig på att snö gör att du kan vänta med att verifiera det avtal du skrivit är uppfyllt?
Jag har aldrig påstått något sådant. Sluta hitta på saker!

A ArneTW skrev:
Jag vet inte. Det är väl den osäkerheten hela denna tråd handlar om. Jordabalken säger att reklamation ska ske "inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet".
Screen capture of Swedish law text regarding the buyer's right to claim defects in property within a reasonable time.

Frågan här är om det är inom skälig tid att reklamera en skräpig gård som bryter mot avtalet avseende flyttstädning först när snön smält och det är möjligt att se skräpet. Jag tycker faktiskt det men jag hittar inget tydligt som stödjer, eller motsäger, den åsikten.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte. Det är väl den osäkerheten hela denna tråd handlar om. Jordabalken säger att reklamation ska ske "inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet".
[bild]

Frågan här är om det är inom skälig tid att reklamera en skräpig gård som bryter mot avtalet avseende flyttstädning först när snön smält och det är möjligt att se skräpet. Jag tycker faktiskt det men jag hittar inget tydligt som stödjer, eller motsäger, den åsikten.
När det gäller konsumentköplagen så har jag för mig att när det gäller att reklamera så är skälig tid minst 2 månader och då räknat från när felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Det är inte så att man måste granska sitt nya plagg eller möbel direkt man kommer hem för att ha rätt att reklamera utan man får förutsätta att tillverkaren har gjort rätt tills man av någon anledning märker att det inte är så.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det var väl det som var poängen... TS kom på flera månader efter tillträdet på att det inte var "avstädat".

TS skyllde på snö.

/ATW
Högsta Domstolen Mål nr: Ö 4308-07:

Med beaktande av de nu angivna omständigheterna får det anses att reklamationen, som skedde ca 4,5 månader efter att reklamationsfristen börjat löpa, har skett inom skälig tid.

https://lagen.nu/dom/nja/2008s1158#h-gsta-domstolen

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
- - - reklamationen - - - har skett inom skälig tid
Detta var ju väldigt intressant!

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig påstått något sådant. Sluta hitta på saker!
Det är ju det du påstår hela tiden... att TS har rätt att vänta tills snön smält.

Sluta påsta att andra hittar på saker när det är du själv som har ett flexibelt minne.

/ATW

D Dilato skrev:
Högsta Domstolen Mål nr: Ö 4308-07:

Med beaktande av de nu angivna omständigheterna får det anses att reklamationen, som skedde ca 4,5 månader efter att reklamationsfristen börjat löpa, har skett inom skälig tid.

[länk]
Så du driver tesen att TS problem är ett "Dolt fel" och inte ett avtalsbrott?

/ATW

BirgitS
A ArneTW skrev:
Så du driver tesen att TS problem är ett "Dolt fel" och inte ett avtalsbrott?

/ATW
Det var ett exempel på när "skälig tid" inte betyder "du måste omedelbart skotta bort 1 m snön över hela din fastighet om 5000 kvm för att undersöka om säljaren har uppfyllt sin del av avtalet".

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.