18 997 läst · 33 svar
19k läst
33 svar
Rimlig kostnad för plåtslagare
Av egen erfarenhet skarva aldrig bandtäckning på så låga lutningar😬
Känns som att du blivit blåst både på pengar och utförande. Det finns bannemig ingen yrkesstolthet kvar hos många sk. hantverkare, synd.J JohCG skrev:Undrar lite över vad som är rimligt att betala för omläggning av plåttak och skulle uppskatta att få ta del av era erfarenheter.
Vi upptäckte fuktgenomsläpp i vårt plåttak över uterummet och anlitade då snickare och plåtslagare för att åtgärda felet. Plåtslagaren anlitades genom snickaren. I december i år jobbade två plåtslagare med att klippa bort plåten som var skadad (ungefär 2kvm) och tog fram nytt material som visade sig vara obrukbar. Fick då en faktura på ca 10000kr efter ROT för det arbetet.
Nu i januari var plåtslagarna här igen och har lagt på ny plåt. För två man tog det ca 10h att lägga den nya plåten. Har nu fått ytterligare en faktura på 18700kr efter ROT.
Är det verkligen rimligt att betala nästan 30000kr för att lägga om 2kvm plåttak? Känns spontant som att de försöker blåsa mig men jag har inga tidigare erfarenheter att jämföra med så jag skulle behöva er hjälp!
Varför begärde du inte offert innan du anlitade plåtslagarn och referenser också så man kan vara säkerJ JohCG skrev:Undrar lite över vad som är rimligt att betala för omläggning av plåttak och skulle uppskatta att få ta del av era erfarenheter.
Vi upptäckte fuktgenomsläpp i vårt plåttak över uterummet och anlitade då snickare och plåtslagare för att åtgärda felet. Plåtslagaren anlitades genom snickaren. I december i år jobbade två plåtslagare med att klippa bort plåten som var skadad (ungefär 2kvm) och tog fram nytt material som visade sig vara obrukbar. Fick då en faktura på ca 10000kr efter ROT för det arbetet.
Nu i januari var plåtslagarna här igen och har lagt på ny plåt. För två man tog det ca 10h att lägga den nya plåten. Har nu fått ytterligare en faktura på 18700kr efter ROT.
Är det verkligen rimligt att betala nästan 30000kr för att lägga om 2kvm plåttak? Känns spontant som att de försöker blåsa mig men jag har inga tidigare erfarenheter att jämföra med så jag skulle behöva er hjälp!
att det inte en någon lyckosökare som gör mer skada än nytta? Det är säkrast göra så annars kan dom mjöika kunderna hejvild, specielt om man inte är händig och vet vad det handlar om. Jag kan bara säga att du har blivit grundlurat av lekmän, man betalar inte 30000 efter rotavdrag för 2 kvm. plåt.
Lite så. Man begär ju en offert innan arbete, är man en seriös hantverkare ska man kunna räkna och lämna en rätt säker offert. Offerten får sen diffa max 15% enligt ”lag”.K Kartsu2024 skrev:Varför begärde du inte offert innan du anlitade plåtslagarn och referenser också så man kan vara säker
att det inte en någon lyckosökare som gör mer skada än nytta? Det är säkrast göra så annars kan dom mjöika kunderna hejvild, specielt om man inte är händig och vet vad det handlar om. Jag kan bara säga att du har blivit grundlurat av lekmän, man betalar inte 30000 efter rotavdrag för 2 kvm. plåt.
På denna typ utav jobb med läckage är det inte lätt för plåtslagaren att veta omfattningen innan man har rivit av..V Vonsmelly skrev:
För det första så borde det inte vara bandtäckning på det taket från första början. Än sämre att då skarva ihop det vid takfoten(ingen vettig "plåtslagare" gör så.) Sen kan man undra om det verkligen behöver vara två st plåtslagare för att utföra det jobbet. Bestrid utfört arbete, du kommer vinna alla dagar i veckan.J JohCG skrev:Undrar lite över vad som är rimligt att betala för omläggning av plåttak och skulle uppskatta att få ta del av era erfarenheter.
Därför är det viktigt att man begär offerter och referenser från andra SERIÖSA plåtslagerifirmor ja konsultation i samma veva, det kostar i regel ingen extra.V Vonsmelly skrev:
Jag tycker att det är mycket tråkigt att du blivit offer för sådana skojare, men man lär sig i regel av misstagen här i livet.
Så är det såklart. I det här fallet ville vi åtgärda fuktgenomsläppet så fort som möjligt innan vintern slog till och rådfrågade vår snickare (som vi i övrigt har mycket goda erfarenheter av) och gick på hans rekommendation, men i det här fallet verkar vi ha varit för ivriga.K Kartsu2024 skrev:
Nu behöver plåten bytas i sin helhet alternativt bytas ut mot papp som är godkänt i dessa låga taklutningar som inte vanlig falsadplåt är men det läggs ändå på balkonger och liknande även om rekommendationerna säger sömnsvetsad rostfri plåt eller papp..
3.6 grader verkar vara godkänt att lägga hela längder på om inga genomföringar görs..
3.6 grader verkar vara godkänt att lägga hela längder på om inga genomföringar görs..
Redigerat:
Tack för info. Tyvärr kommer vår ekonomi förmodligen inte tillåta sådana åtgärder i dagsläget. Finns det något man kan göra för att hålla det tätt för tillfället? Typ täta med silikon vid vikfalsarna så det håller för säsongen?R Rejäl skrev:
Ingett som kan garantera att det håller tätt..J JohCG skrev:
Har ni reklamerat arbetet och bestridit fakturan jag skulle inte betalat en spänn..