A
useless useless skrev:
Är inte alla kök gjorda för att hålla 20 år (förutom vitvarorna då...)?
Eftersom, enligt min erfarenhet, inga vitvaror håller mer än 10 år i snitt så skulle inte jag ha satsat på de allra dyraste modellerna. Bättre att välja nån lite mer premium modell av en större tillverkare och räkna med byten då och då. Ju mer funktioner och design, desto mindre pengar över till kvaliteten...
Ja räkna in byten vart 5’e år i snitt
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Har ts inga krav på funktion och design? Jag skulle börja där och därefter sålla bort fabrikat med dåligt rykte.

Vår häll, ugn och diskmaskin från Husqvarna och AEG snurrar fortfarande på efter 18 år. Kyl/frys har bytts 2 ggr och micron 1 ggr.
 
  • Gilla
Chris11 och 1 till
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En försäljare på Elon påstod att Bosch/Siemens är på väg neråt i kvalitet på grund av vinstkrav. Och att Electrolux/Husqvarna/AEG är på väg uppåt för att motverka sitt dåliga rykte. Cylinda var skit och Whirlpool ledande på induktionshällar. Miele var fortsatt ett solitt val.

Hur är Samsung och LG?

Svårt att säga om det ligger någon sanning i det eller att dom bara har bättre marginal på vissa produkter?
Detta är rent säljarsnack
 
A
Robblund Robblund skrev:
Miele är väl lite vitvarornas rolls royce..
Dock Piss dyrt utan nämnvärt bättre kvalit'e
Om man jämför med andra kända märkens dyrare produkter.

Cylinda byggdes i Sverige förr. Numer i Polen.
Kvalitén är inte vad den en gång varit där.

Husqvarna ägs av Electrolux.
Istortaätt samma komponenter men ett finare märke.
Personligen skulle jag valt Electrolux.
Då dom är jävligt bra på eftermsrknad och goodwill..
Siemens tyskbygda är någorlunda fortfarande men reservdelspriserna och garantivillkoren är åt helv...
Siemens slovakisk bygda maskiner är inte lönt att dra hem.

De av ASKO bygda cylindorna i Sverige byggs numera i Slovenien.
Spisar byggs i polen allt det andra möget i Turkiet.

Electrolux koncernens pryttlar byggs i polen, rumänien, ungern, kina samt italien
 
  • Gilla
J-F och 1 till
  • Laddar…
A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Exklusiva vitvaror av hög klass som håller länge associerar jag med märken som:

Gaggenau [länk]
Ilve gasspis och fläkt [länk]
Bertazzoni spis [länk]
Amana kyl/frys med ismaskin (de är duktiga på ismaskiner i USA!) [länk]
Tyvärr finns ingen representant i sverige på amana.
De går gärna sönder de med och det är knöligt att hitta reservdelar i europa även om amanas hemsida är bra med sprängskisser mm.
Tidigare tog whirlpool sina side by side från amana
 
A
F Finndjävel skrev:
Dom är säkert överrepresenterade i Sverige, det kan jag tro. Men knappast så att femtio procent av vitvarorna skulle vara Electrolux/Husqvarna. Möjligtvis var det så för 30 år sen.
För tio år sedan var det 70-74% beroende på segment
 
electroluxaren skrev:
Tyvärr finns ingen representant i sverige på amana.
De går gärna sönder de med och det är knöligt att hitta reservdelar i europa även om amanas hemsida är bra med sprängskisser mm.
Tidigare tog whirlpool sina side by side från amana
Vi har ett från 2001 som går som tåget, det känns riktigt robust. Synd att de inte säljs i Sverige längre då! Det kanske kommer tillbaka?
 
  • Gilla
jan_martinsson
  • Laddar…
A
Ja det vore kul om de kom tillbaka men de kan nog inte konkurera med koreanerna då amanan var väldigt dyr när den såldes här en del kunder har sagt mellan 35’ och 65tkr beroende på dörr.

Man måste hålla koll på kylfläkten till kondensorn och kompressorn så att den inte stannar samt att kondensorn är ren från damm.
Annars får man väldigt dyra reparationskostnader.
Fläkt fel gör att kretskortet ryker
Värmen gör att vattenslangar spricker. Samt att kompressorn överbelastas.
Anslutningen för vattenfilter blir otätt med tiden
Ventilen för kyla lägger ner ibland
Annars rätt bra...
 
Lite utanför ämnet, men lyssningsvärt för oss köksintersserade"
Fredrik Lindström har skrivit en bok som heter "När börjar det riktiga livet"
2,04 in i boken finns ett kapitel som heter "Ett fullutrustat kök"

Kul historia att lyssna på, och jag tror att den delvis berättar verkligheten.
Finns på bla Storytel.
 
B bompa skrev:
Vi skall nu satsa större summa pengar på kök vi skall ha i +20 år
Vad skall man ha för vitvaror?
Miele är aldrig fel - har bra erfarenhet av deras grejor
Mvh
Tommy
 
kodrod skrev:
Har sneglat på Neff och gillar funktionerna (framförallt den försvinnande ugnsluckan), men hur står dom sig i kvalitet?
Vi har Neff och bl a just den ugnen. Bara haft det i drygt ett år men är jättenöjd. Vänner utomlands har just Neff och har haft det längre och det var de som rekommenderade detta!
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Håll dig långt borta från Elektrolyx.. sämre skit får man leta efter. Har tyvärr elux i en nyproducerade bostadsrätt. Kylen och frysen är hödljudda. Indusktionshällen kan inte hålla värmen jämn och bränner pannor/kastruller på en fjärdedel av ytan. Deras eftermarknad/sk service gör bedömning att det inte är något fel på hällen. Det är är "by design" och vägrar reklamation. Suck, vad gör man? så mao håll dig undan från Elektrolux/Husqvarna
 
  • Gilla
Shiraz och 1 till
  • Laddar…
Gå hem till vem som helst som har 20 år gamla vitvaror eller leta upp sådana kök på hemnet. Titta på hur det ser ut och fundera på om du skulle vilja ha det så.

Jag förordar inte köp-slit-och-släng, men något som är exklusivt idag är det nog inte om tio år när det gäller vitvaror och hemelektronik.
 
Välj Miele eller gaggenau 200 serie så blir du nöjd, kan hjälpa dig med bra priser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.