A
Alfredo Alfredo skrev:
Nej!
EU vill det i alla fall
 
electroluxaren skrev:
EU vill det i alla fall
Det finns nog rätt många som tycker att det räcker som argument för att sätta sig på tvären... :p
 
J Jocke Best skrev:
Njae, ska man vara petig är det 300% dyrare från 25' till 100 '. Alltså eftersom han räknade på höjningen. Även det är iofs ganska långt.
[länk]
Jag tror du skall använda den där enkla formeln från matte allmän, du vet DPH-metoden, Procenten=Hela/delen=100/25 ..

Givetvis kan man tolka exakt betydelseav mina ord, men som du säger - det vore korkat att anmärka på det då avsikten är uppenbar och det inte skulle tillföra tråden något. Dessutom har författaren sannolikt tolkningsföreträde. :crysmile:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag tror du skall använda den där enkla formeln från matte allmän, du vet DPH-metoden, Procenten=Hela/delen=100/25 ..
@Jocke Best har rätt.
En höjning från 25 till 100 är 75 i höjning, då får du räkna 75/25 istället och det blir 300 % höjning.

Om bensinen kostade 15 kr igår och den kostar 16 kr idag, så är inte priset höjt med 16 kr utan med 1 kr. Och då är prishöjningen 1/15 eller ca 6,7 %
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
@Jocke Best har rätt.
En höjning från 25 till 100 är 75 i höjning, då får du räkna 75/25 istället och det blir 300 % höjning.

Om bensinen kostade 15 kr igår och den kostar 16 kr idag, så är inte priset höjt med 16 kr utan med 1 kr. Och då är prishöjningen 1/15 eller ca 6,7 %
Detta är semantik. Läs minursprungliga post. Och ditt exempel är uselt. Rätt analogi vore att säga att det nya priset motsvarar 16/15 = 107% av det tidigare. Men fortfarande är ers kommentarer oväsentliga för argumentet.
 
efter lite prisjämförelser så blev det ikea rakt igenom för oss. renoverade kök sommar 2018. Dock valde jag de dyrast vitvarorna från ikea, främst häll, fläkt ooch ugn. då min bror hade billigare ikeavitvaror tidigare och upplevde dem som rätt budget. ojämn värme i ugn osv...

bosch, miele och siemens brukar toppa testerna. elektrolux har tappat sin kvalitetsstämpel iaf den högre sedan de valde att flytta all tillverkning utomlands. dock såklart fortfarande bra märke men inte va de en gång var om du förstår mig.

tror det är svårt att hitta vitvaror som håller 20 år numera,finns inte ngt tänk på de utan det ska konsumeras och säljas.
men mitt val med ikea gjordes att om jag upplever krångel som ej täcks av garantier så har ja inte lagt nga jättesummor på dessa vitvaror och iom standardmått lätt att byta ut framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.