Det beror väl helt på vad man är ute efter, vad man är för person. Vad är viktigast för dig? Att grejerna håller 20 år eller att du får prylar där du trivs med dagliga användandet?

Jag är sjukt matlagningsintresserad och lägger därför hellre lite extra på exempelvis en spis som har bra egenskaper (tex hög effekt, bra funktioner för att bygga ihop värmezooner m.m.), och en bra ugn som håller jämn temperatur, medan jag inte bryr mig lika mycket om vad jag har för kylskåp bortsett från att hyllorna ska vara bra utformade, samma sak med diskmaskin.

Däremot skulle jag kunna betala oerhörda pengar för en fläkt som är riktigt tyst men ändå suger bra.

Slutligen måste jag rekommendera att definitivt köpa en spishäll som är minst 80 cm bred!
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Inte riktigt sant. Electrolux/Husqvarna är den sämsta skiten som finns. Om du läser trådarna på vitvaror så märker du att minst hälften av trådarna handlar om problem med just dom.

[länk]
Nu representerar elux koncernen en ganska stor del av marknaden således oxå fler problem än mindre skitdåliga varumärken.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
kodrod skrev:
DFYD123, du verkar ganska insatt/påläst?

Vad rekommenderar du för vitvaror om man vill ha bra maskiner, men inte betala extra bara för märket? Har alltså inget emot om det är dyra vitvaror bara priset återspeglar mervärdet i högre kvalitet/hållbarhet.

När jag frågat några som gör service på vitvaror har jag fått svaret, håll dig till tyskarna dom vet vad dom gör. Nu vet jag inte om det stämmer eller om Siemens/ Bosch och Miele bara bjuder service killarna på mer glass än dom andra.
Tycker inte det finns ett varumärke idag som kan leverera bra produkter från samtliga varugrupper tyvärr. Finns en del fabriker som gör hållbara produkter men många gånger ligger dom långt efter med innovationer som många efterfrågar idag. Jag har besökt en hel del fabriker runtom i Europa och även USA och Kina och jag värderar många andra saker än att dom bara ska hålla länge. Först o främst kan jag acceptera att saker faktiskt kan gå sönder men värderar då att dom faktiskt går att laga och inte bara blir utbytta. Att resonera att garantin är på 5 år ser jag som ett extremt dåligt säljargument men uppenbarligen fungerar det. Det är stor skillnad på vad jag själv har och vad jag vill ha. Men tvättstugan är tysktillverkad boschtvätt med tillhörande tumlare som tyvärr är svår att hitta tysktillverkad men en helt vibrationsfri Vzug skulle vara välkommen dom har en patenterad teknik för att motverka vibrationer till åtminstone 99% men kostar en schweizisk månadslön styck. Den är så gott som ljudlös och är byggd för att hålla 40år. Bertazzoni i köket men inte jättenöjd pga långsam induktionshäll men då deras aftermarket är klockren till skillnad från Smegs obefintliga service och att den är snyggare gjorde att valet föll på den skull jag få välja fritt så hade det varit en 48” wolf spis som byggs i en fabrik i Madison i Wisconsin där man provar varje komponent innan montering och därefter provkör varje produkt i 24 timmar och kollar varenda funktion att det funkar innan det skickas vidare. Ett resultat på 100% siktar inte ens många fabriker på idag tyvärr. Fläkten är en Fjäråskupan mest pga deras InHouse filter då jag inte har möjligheten att spotta ut matoset. Dock nyfiken på de nya plasmafiltren som ska hålla livet ut men fö inte intresserad av att byta. Kyl/Frys liebherr med biofresh, otroligt bra livslängd på frukt o grönt men välj bort ismaskin, det funkar inte i Sverige. Men Pro48 från Subzero är så sjukt ball så jag skulle hemskt gärna ha en sådan. Men min torpargrund klarar inte den vikten. Jag har haft kunder som slitit upp nylagda golv med golvvärme för att gjuta förstärkningar i grunden för att dom blivit kära. Diskmaskinen är en Gaggenau...en dekaltrimmad Siemens men om ni har chansen att jämföra känn isåfall på kullagren i korgarna så förstår man att det bara är dekaltrim ;)
 
F Freedee skrev:
Det beror väl helt på vad man är ute efter, vad man är för person. Vad är viktigast för dig? Att grejerna håller 20 år eller att du får prylar där du trivs med dagliga användandet?

Jag är sjukt matlagningsintresserad och lägger därför hellre lite extra på exempelvis en spis som har bra egenskaper (tex hög effekt, bra funktioner för att bygga ihop värmezooner m.m.), och en bra ugn som håller jämn temperatur, medan jag inte bryr mig lika mycket om vad jag har för kylskåp bortsett från att hyllorna ska vara bra utformade, samma sak med diskmaskin.

Däremot skulle jag kunna betala oerhörda pengar för en fläkt som är riktigt tyst men ändå suger bra.

Slutligen måste jag rekommendera att definitivt köpa en spishäll som är minst 80 cm bred!
Om du vill h en sjukt bra fläkt så är det inte fläkten du behöver åtgärda...
 
Hur mycket vill du betala? En Molteni spis lär du kunna testamentera till barnbarnen.
 
D DFYD123 skrev:
Om du vill h en sjukt bra fläkt så är det inte fläkten du behöver åtgärda...
Hur menar du? Jag vill framförallt ha en fläkt som är sjukt tyst, den ska låta mindre än allt annat i köket, avskyr fläktens surrande när man lagar mat...
 
ugn skulle jag handla från rational varför då inte en xs. För ugnar är det enorm skillnad på mellan proffs och konsumentprodukter . Rätt få induktionshällar i restaurantkök annat som wok då möjligen. Induktion duger väl mest till att koka upp vatten och smälta metall.

glömde en rational xs har en inbyggd diskfunktion.
 
Redigerat:
Då är det en men extern fläkt och mekanisk tilluft.

Jag har nu en bänkfläkt från Gaggenau. Där har jag först en fläkt som sitter ca 5m från köksön. Sedan är det ytterligare en fläkt på taket. När jag sätter på fläkten så går även tilluften igång med högre hastighet i det donet. Enda som hörs är ett sus. Men inte ens i maxfart är det störande.
 
D DFYD123 skrev:
Men Pro48 från Subzero är så sjukt ball så jag skulle hemskt gärna ha en sådan
Ååååå... ...Pro 48! :love:

Jag är lite svag för monster-kyl/frysar (så länge de kan integreras) och gillar verkligen hur det ser ut inne i 400-seriens skåp, men jag har lite svårt att motivera mig att lägga så mycket pengar på ett kylskåp – för halva priset hade jag tänkt annorlunda. I vilket fall som helst så har jag inte plats för så breda kylskåp i mitt kök, så jag nöjde mig med en enkel kyl/frys ur 200-serien (som förmodligen är en dekaltrimmad Bosch).

Bertazzoni har jag inte så mycket erfarenhet av, vad gäller Smeg så tycker jag inte riktigt att de når hela vägen fram vad gäller kvalitetskänsla etc även om jag uppskattar att de vågar så mycket formmässigt.
 
Redigerat:
Någon som testat norcool?
 
  • Gilla
TheProfile
  • Laddar…
F Freedee skrev:
Hur menar du? Jag vill framförallt ha en fläkt som är sjukt tyst, den ska låta mindre än allt annat i köket, avskyr fläktens surrande när man lagar mat...
Jag menar att förutsättningarna snarare sitter i kanalen än i fläkten
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
M mawno skrev:
Hur mycket vill du betala? En Molteni spis lär du kunna testamentera till barnbarnen.
Den kanske inte riktigt är tänkt för hemmabruk då är det nog bättre att titta på LaCornue om man gillar den typen av spisar.
 
L L-E skrev:
ugn skulle jag handla från rational varför då inte en xs. För ugnar är det enorm skillnad på mellan proffs och konsumentprodukter . Rätt få induktionshällar i restaurantkök annat som wok då möjligen. Induktion duger väl mest till att koka upp vatten och smälta metall.

glömde en rational xs har en inbyggd diskfunktion.
Det har även gaggenaus kombiångugn så varför inte ta en som är snygg oxå
 
D DFYD123 skrev:
Det har även gaggenaus kombiångugn så varför inte ta en som är snygg oxå
för att gaggenau inte är lika bra kanske?
 
A atomlab skrev:
Någon som testat norcool?
Inte testat men sålt en del och kan nog inte minnas ngt serviceärende alls. Kan vara tecken på bra kvalite alt otroligt bra aftermarket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.